سفر به ایران زمین؛ موزه جنگ خرمشهر/ تصویری (1)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، در سفر به اهواز و آبادان سعی کردیم بخشی از تصاویر مربوط به این سفر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

موزه جنگ خرمشهر

موزه جنگ خرمشهر، نخستین و پربازدیدترین موزه دفاع مقدس کشورمان است که میراث تلخ اما گرانبهای ۸ سال جنگ تحمیلی را در سه گالری مختلف (خرمشهر پیش از جنگ، خرمشهر در جنگ و خرمشهر پس از جنگ) در معرض نمایش عموم قرار داده است.

چرا بازدید از موزه جنگ خرمشهر پیشنهاد می شود؟

موزه جنگ خرمشهر با آثار ارزشمند به جا مانده از ۸ سال جنگ تحمیلی، مانند کتاب تاریخی مصور، دلاوری ها و رشادت های مردم مظلوم کشورمان را به گردشگران یادآوری می کند. بازدید از چنین موزه ای سبب می شود که ما با فصل غم‌انگیزی از تاریخ کشورمان آشنا شده و به خود و مردم عزیزمان برای خلق چنین نمایش قهرمانانه ای افتخار کنیم.

پیشینه تاریخی ساختمان موزه جنگ خرمشهر

در مورد ساختمان موزه جنگ خرمشهر باید گفت که این بنا نخستین بار در سال ۱۳۰۹ طراحی و احداث گردید و در اختیار شرکت نفت قرار گرفت. اما پس از آغاز جنگ و اشغال بخش هایی از خرمشهر، این ساختمان بلند و مستحکم بدلیل موقعیت مکانی خود به ساختمان دیده بانی نیروهای بعثی مبدل گشت. این ساختمان که خاطرات بسیار تلخی را از جنگ تحمیلی در دل خود جای داده بود، در سال ۱۳۷۵ به جای آن که ویران شود، بازسازی و به موزه جنگ خرمشهر مبدل گشت.

آثار تاریخی موزه جنگ خرمشهر

همان طور که ذکر گردید، موزه جنگ خرمشهر در سه بخش مختلف، آثار تاریخی ارزشمندی را به نمایش گذاشته است. از اصابت نخستین خمپاره به شهر تا تصاویر خاطره انگیز لحظه آزادی، موزه جنگ خرمشهر آثار ارزشمند و فراوانی را از اشغال این شهر داغدیده در درون دیوارهای فروریخته خود جای داده است. حتی برخی از دیوار نوشته های اشغالگران هنوز همان طور دست نخورده باقی مانده است: «آمده ایم تا بمانیم» جمله ای است که بر یکی از دیوارهای این موزه خودنمایی می کند؛ جمله ای که نیت پلید اشغالگران را نشان می دهد و به ما یادآوری می کند که چه خون هایی بر دامن این شهر ریخته شد تا چنین جمله ای محقق نشود.

موزه جنگ خرمشهر

گفتنی است که موزه جنگ خرمشهر از چند سالن مختلف با موضوع مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی تشکیل شده است. هر یک از این سالن ها به زیبایی با آثار گرانبهایی نظیر متعلقات شهدا (کوله پشتی، پوتین، اسلحه، قمقمه، البسه و غیره)، تصاویر مستند، تندیس های زیبا، نقاشی های دفاع مقدس و تجهیزات جنگی مزین شده اند و به شایستگی گوشه ای از این حماسه بزرگ را پیش چشمان ما به تصویر می کشند.

امکانات موزه جنگ خرمشهر

موزه جنگ خرمشهر با برخورداری از ساختمانی با مساحت دو هزار و چهارصد متر و امکاناتی نظیر سالن نمایش فیلم، سرویس بهداشتی، بوفه، پارکینگ و کتابخانه ای با سه هزار جلد کتاب قادر است هر گردشگری را ساعت ها سرگرم دیدنی های خود کند.

ناهید افشاری