سفر به ایران زمین؛ موزه بنزین خانه آبادان/ تصویری(1)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، در سفر به اهواز و آبادان سعی کردیم بخشی از تصاویر مربوط به این سفر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. “موزه بنزین خانه آبادان”
موزه بنزين خانه آبادان
جایگاه سوخت آبادان به استناد برخى سوابق به عنوان نخستین جایگاه سوخت در ایران در سال 1306 شمسی (1927 میلادی) در مرکز شهر آبادان احداث شد. این مکان ابتدا جهت توزیع و فروش نفت سفید مورد استفاده قرار می گرفت و حلب های پرشده از مواد نفتی در آن به فروش می رسید.
با گذشت زمان و با ورود اتومبیل، این جایگاه به پمپ بنزین تبدیل شد. هنگام سوخت گیری در این پمپ بنزین، ابتدا فرآورده های نفتی که در مخازن پرچ شده نگهداری می شد با استفاده از تلمبه های دستی به ظروف پیمانه ای منتقل مى شد و سپس بر اساس نیاز هر مصرف کننده، سوخت به وی تحویل داده می شد.
پس از موافقت وزیر با راه اندازی موزه های نفت در آبادان، این مکان جزو اولویت های صنعت نفت برای موزه شدن قرار گرفت.
در همین راستا فاز مطالعاتی و پژوهشی این پروژه و به موازات آن شناسایی و گردآوری اشیا و اسناد قدیمی مرتبط در سراسر کشور به ویژه مناطق عملیاتی نفتی آغاز و در دی ماه سال 1394، موزه بنزین خانه آبادان وارد فاز عمرانی و اجرایی شد و پس از ماه ها کار مستمر و شبانه روزی، این موزه روز سه شنبه مورخ 95/11/28 با حضور مهندس کاظمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و برخی از مسوولان وزارت نفت، استاني و مقامات محلی شهر آبادان به بهره برداري رسيد.
موزه “بنزین خانه” با مساحت 1856 متر مربع، همجوار با جایگاه جدید پمپ بنزین در مرکز شهر و مقابل شورای شهر آبادان، واقع شده است. این موزه از یک ساختمان اصلی و دو ساختمان جانبی تشکیل شده است.
ساختمان شماره يك
ساختمان اصلي موزه كه به دليل نوع معماري به كار رفته در آن از ديگر ساختمان ها متمايز شده شش ضعي است و نزديك به 90 سال از عمر آن مي گذرد و درابتدا تنها ساختمان جايگاه سوخت در آن زمان بود براي بازسازي اين ساختمان و برگرداندن بناي آن به شكل اوليه كه آسيب ديده بود موانع بسياري وجود داشت.
آجرهايي كه در آن زمان براي بنا مورد استفاده قرار مي گرفت آجرهايي به نام بغدادي بودند كه پس از جستجو درانبارهاي مازاد و خرابه هاي ساختمان هاي بريم و بوارده در آبادان نمونه هاي مشابه آن ها پيدا شد و در بناي ساختمان اصلي موزه مورد استفاده قرار گرفت. نمونه درها پنجره ها و جراغ ها نيز به همين روش يافت شد.
اين ساختمان با نام ساختمان شماره 1 از دو سالن كوچك تشكيل شده كه در هريك اشياي خاص و منحصر به فردي به نمايش درآمده است. ماننده بشكه، پيمانه نفت و قيف، انواع كيل و پيمانه هاي مندرج و مجموعه اي از حلب هاي 20 ليتري مخصوص حمل سوخت و مواد نفتي، تصاويري از جايگاه هاي قديمي بنزين، توزيع كنندگان سوخت كه به وسيله حيواناتي چون قاطر، شتر، نفت را به نقاط دور دست مي بردند.
12 عدد نازل بنزين قديمي نيز كه به صورت دوار در مركز اين اتاق و از سقف آويخته شده اند سير تكامل آنها را از بدو ساخت تا به امروز نمايش مي دهد.
فاطمه صابری