نمایشگاه همزاد روابط عمومی

اگرچه برگزاری هرگونه رویدادی با روابط عمومی ارتباط تنگاتنگی دارد اما سرشت برگزاری نمایشگاه به طور ویژه با روابط عمومی گره خورده است. اگر هدف برگزاری یک نمایشگاه افزایش آگاهی از برندها و توسعه ارتباطات آن‌ها باشد، سرتاسر این رویداد همبستگی نزدیکی با کارکرد روابط عمومی دارد.
به این ترتیب نمایشگاه در دو جنبه از عملکرد روابط عمومی تأثیر می‌پذیرد. از یک سو ضروری است که تمامی مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه با برنامه‌های مشخص و قدرتمند در حوزه ارتباطات در نمایشگاه‌ها حاضر شوند تا دستاورد مد نظر خود را از حضور در نمایشگاه کسب کنند. این برنامه قطعا نباید صرفا مختص به زمان برگزاری نمایشگاه باشد و روابط عمومی یک مجموعه باید تلاش کند، سرنخ‌های ایجاد شده در طول یک نمایشگاه را پیگیری کرده و تمامی ارتباطاتی که سازمان به آن نیازمند است را حفاظت و پشتیبانی کند. از سوی دیگر نقش واحد روابط عمومی در مجموعه شرکت نمایشگاه برای توسعه ارتباطات این شرکت با تمامی ذینفعان بسیار کلیدی است. روابط عمومی شریان حیاتی یک مجموعه نمایشگاهی است که می‌تواند تمامی ذینفعان این مجموعه را حول محور اهداف و چشم‌اندازهای کلان موجود در سازمان هم‌داستان کند. این بخش قادر خواهد بود که از جزایر پراکنده درون و بیرون مجموعه یک کل واحد با هدف مشارکت بهینه در دسترسی به چشم‌انداز سازمان خلق کند. از آنجا که ذینفعان یک سازمان معمولا دارای اهداف پراکنده و گاه متعارض هستند که این امر می‌تواند مسیر موفقیت یک مجموعه را تهدید کند اما وجود ارتباطات وسیع که بسترساز هم‌فکری و مفاهمه میان بخش‌های مختلف است، از تشتت آراء و جزئی نگری جلوگیری کرده و سازمان و اهداف آن را به مثابه یک کل هم‌راستا پیش روی تمامی ذینفعان آن ترسیم می‌کند.
در سند جدید چشم‌انداز شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نمایشگاه به عنوان پل ارتباطی برای توسعه شبکه‌های تولید، تجارت و صادرات تعریف شده است و به یقین ساخت چنین پلی مگر با فراهم شدن امکان بهبود عملکرد روابط عمومی این مجموعه میسر نخواهد شد. روابط عمومی همانقدر که تحکیم بخش روابط داخلی یک مجموعه است، باید حافظ منافع آن در انظار عمومی (نزد رسانه‌ها و مردم) باشد و این امر زمانی امکان‌پذیر است که سخنگوی یک کل یکپارچه و همسو شده باشد. روابط عمومی پل ارتباطی سازمان و مخاطبان آن است، در این جاده دو طرفه قادر است سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکردهای سازمان را به مخاطبان از یک سو و نیازها، خواست‌ها، دیدگاهها و نظرات مخاطبان را به سازمان از سوی دیگر منتقل کند. هر چه این شبکه توزیع و تقاضا، برنامه‌ریزی شدهتر و منسجم تر رفتار کند، سازمان و مخاطبان آن ضمن رضایتمندی از وضعیت ارتباط، در جایگاه خود ارتقاء می‌یابند.
مهسا ملک‌پور، مدیر روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان