در اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی مطرح شد؛ تلاش شهرداری اصفهان برای توسعه پایدار و رشد شهر خلاق/ ثبت ملی ۴۷ شهر صنایع دستی در کشور

اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی به میزبانی شهر اصفهان برگزار شد.
در این اجلاس رئیس شورای جهانی صنایع دستی، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی حضور داشتند.
احداث مجتمع کارگاهی صنایع‌دستی سفال / طراحی بازارچه سنتی با اقتباس از میدان نقش جهان اصفهان
سیدرضا موسوی، شهردار لالجین نیز در اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: شهر لالجین سال ۲۰۱۶ با حضور داوران شورای جهانی صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در زمینه سفال انتخاب شد.
وی افزود: بر این اساس طی هفت سال گذشته تحولات قابل توجهی در این شهر انجام شد که در حوزه‌های مختلف این سیر تحولی قابل ذکر و بیان است، به عنوان مثال کارگاه‌های صنایع‌دستی طی هفت سال اخیر بیش از ۶۰۰ مورد اضافه شده است و بسیاری از افراد جدید متقاضی دریافت زمین برای احداث کارگاه‌های صنایع‌دستی هستند.
شهردار لالجین با بیان اینکه در هر کارگاه به صورت میانگین چهار یا پنج نفر مشغول به فعالیت هستند و بر این اساس طی هفت سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر تولیدکننده صنایع‌دستی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در دبیرخانه شهر جهانی سفال، پنج کمیته شامل کمیته آموزش و فناوری، اقتصاد و تجارت، توسعه صنایع و رفع موانع، گردشگری، ارتباطات و رسانه تشکیل شده است که مسائل مختلف هنرمندان را به صورت تخصصی پیگیری می‌کنند.
وی تصریح کرد: صادرات سفال، مشکلات مالیاتی هنرمندان و بیمه تأمین اجتماعی آنها از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان سفال است که در شهر لالجین پیگیری می‌شود.
موسوی با بیان اینکه برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه لعاب، رنگ و بدنه سفال به صورت ماهیانه سبب ارتقا بخشی و کیفیت‌بخشی در زمینه سفال شده است، تاکید کرد: ایجاد چهار پارک در سطح شهر برای تفرج هنرمندان و احداث سفره‌خانه‌های سنتی برای ارائه خدمت به گردشگران از اقدامات زیرساختی انجام شده در این حوزه طی هفت سال اخیر است.
وی با اشاره به طرح‌هایی برای توسعه آتی شهر، تصریح کرد: احداث بازارچه سنتی به وسعت ۱۳ هکتار که با اقتباس از میدان نقش جهان اصفهان طراحی شده است، پیگیری عقد تفاهم خواهرخواندگی با شهرهایی از جهان که در زمینه سفال فعال هستند همچون شهرهای کشورهای ترکیه و تونس، احداث پیاده‌راه در بافت مرکزی شهر برای تردد گردشگران و پروژه احداث مجتمع کارگاهی صنایع‌دستی سفال به وسعت ۱۴ هکتار از اقدامات این شهر است.
شهردار لالجین گفت: عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان برای راه‌اندازی رشته تخصصی سفال از دیگر برنامه‌ها است که امیدواریم به سرانجام برسد.
وی افزود: شهرداری لالجین زمینی به وسعت ۳۵۰۰ مترمربع را در یکی از نقاط شهر برای احداث موزه سفال اختصاص داده که تاکنون پیشرفت ۲۰ درصدی داشته است و امیدواریم آثار فاخر هنرمندان در آن به نمایش گذاشته شود.

احداث شهرک صنایع دستی در دستور کار شهرداری اصفهان است / تلاش برای توسعه پایدار شهر
سعید ابراهیمی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: اصفهان به جز عنوان شهر جهانی صنایع دستی، عنوان شهر خلاق یونسکو را نیز کسب کرده است، این همزمانی دو عنوان و نزدیکی دو موضوع کمک کرده است تا شهرداری ارتباط خوبی با میراث فرهنگی داشته باشد.
وی افزود: برپایی نمایشگاه هنرهای مردمی در باغ غدیر اصفهان یکی از اقدامات مدیریت شهری در این زمینه بوده است که ۲۱ نهاد و ذی‌نفع و ۳۵۰ نفر از هنرمندان برای برگزاری آن همکاری داشتند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه بازاریابی دیجیتال، استفاده از فضاهای عمومی برای تعامل مردم با هنرمندان، تجلیل از هنرمندان، برگزاری مسابقاتی با محوریت نوآوری در حوزه صنایع‌دستی و معرفی مشاغل از دیگر رویدادهای هفته صنایع‌دستی است.
ابراهیمی تصریح کرد: بیشتر رویدادها در محیط و فضاهای شهری همچون بستر زاینده‌رود، حاشیه پل‌های تاریخی و گذر چهارباغ برگزار می‌شود تا زمانی که هنرمندان فعالیت می‌کنند، مردم نیز از نزدیک با هنرمندان و فعالیت آنها آشنا و همراه هنرمندان شوند و انجام کار هنری را تجربه کنند.
وی خاطرنشان کرد: تجلیل از هنرمندان هر سال برگزار می‌شود، چراکه معتقدیم سرمایه‌های ارزشمندی که از گذشته باقی مانده است با الگوی نوین باید حفظ و توسعه یابد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه سال گذشته مسابقاتی را در حوزه نوآوری صنایع دستی برگزار کردیم تا به طراحی حوزه کسب‌وکار نوین کمک شود، گفت: در این راستا ۲۴ شغل سنتی را معرفی و دانش و توانایی آنها ثبت شد تا به آیندگان انتقال داده شود.
وی خاطرنشان کرد: احداث شهرک صنایع‌دستی و موزه شهر اصفهان از پروژه‌های بزرگی است که در حال حاضر به‌همت شهرداری اصفهان در دستور کار قرار دارد.
ابراهیمی اظهار کرد: امروز گذر صنایع دستی را نیز افتتاح خواهیم کرد، قطعاً این اقدامات به توسعه پایدار شهر اصفهان و رشد شهر خلاق کمک می‌کند.
راه‌اندازی رشته زیلو در دانشگاه علمی و کاربردی شهر / فعالیت بیش از ۵۰۰ زیلوباف در میبد
مجید بهارستانی، شهردار میبد نیز در اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی، اظهار کرد: زیلو و فرش هنر و صنعت میبد محسوب می‌شود، تولیداتی صددرصد گیاهی و بدون حساسیت که تار و پود آن از پنبه است.
وی با بیان اینکه قدمت این هنر دستباف میبد به بیش از ۶۳۵ سال پیش بازمی‌گردد، افزود: افتخار می‌کنیم که حسینیه امام خمینی (ره) در تهران با زیلو مفروش شده است، هنری که مقام معظم رهبری درباره آن فرمودند، «روی زیلو می‌نشینیم و به آن هم افتخار می‌کنیم.»
دبیر شهر جهانی زیلو خاطرنشان کرد: رشته زیلو در دانشگاه علمی و کاربردی میبد ایجاد شده است و در این راستا دانشجو تربیت می‌کنیم، اما با مشکلات متعدد در حوزه بیمه، تأمین مواد اولیه و صادرات و تولیدات روبه‌رو هستیم.
بهارستانی اضافه کرد: در میبد بیش از ۵۰۰ زیلوباف فعالیت می‌کنند و امیدواریم بتوانیم مشکلات آنها را در این راستا رفع کنیم.
۲۶ روستا و ۴۷ شهر دارای ثبت ملی صنایع‌دستی است
ویدا توحدی، مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در این اجلاس اظهار کرد: برای نخستین‌بار شهر اصفهان میزبان این رویداد جهانی است، رویدادی که رئیس شورای جهانی صنایع دستی نیز در آن حضور دارد.
وی افزود: افرادی که در اجلاس امروز حضور دارند، راویان اطلاعات و اخبار حوزه صنایع دستی کشور در نقاط جغرافیایی مختلف هستند، در واقع هر کدام نشانی از ظرفیت‌های بی‌بدیل کشور در حوزه صنایع دستی به شمار می‌روند.
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در حوزه صنایع دستی، اتفاقی را رقم زدیم تا همه شهرها قبل ثبت جهانی در یک فرایند با تأیید وزیر میراث فرهنگی به ثبت ملی برسند، بر این اساس شهرهایی که قابلیت و ظرفیت حوزه صنایع دستی را به خوبی نشان می‌دهند و موفق ظاهر می‌شوند، به ثبت ملی می‌رسند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ روستا و ۴۷ شهر ملی صنایع دستی در کشور داریم، خاطرنشان کرد: اگر روستا و شهری در این فرایند، شاخص بین‌المللی را ارتقا دهد و به مرحله‌ای برسد، ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی آن منطقه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، سپس پرونده آن‌ها آماده و به شورای جهانی ارسال می‌شود.
توحدی اظهار کرد: امسال برای چهار منطقه کشور ارزیابان اعزام شده‌اند تا ارزیابی لازم انجام شود که نتایج آن به‌زودی ابلاغ خواهد شد.