رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: افتتاح و بهره برداری از 148 پروژه در هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اعتبارات این پروژه‌ها عنوان کرد: کل اعتبار هزینه شده برای این 148 پروژه حدود 820 میلیارد تومان است که 654 میلیارد تومان از آن آورده بخش خصوصی است و به معنای سرمایه‌گذاری در بخش بدون حضور بخش دولتی و ماندگاری پروژه است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، مهراد مرادمند در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: 148 پروژه در امور مختلف کشاورزی ویژه این ایام و هفته دولت افتتاح و بهره‌برداری شده است.

وی افزود: 55 پروژه در مباحث مربوط به آب و خاک و امور فنی و مهندسی افتتاح شده که مربوط به امور زیربنایی کشاورزی، مصرف بهینه آب در قالب آبیاری تحت فشار، احداث استخر، لوله‌گذاری، احداث کانال و تجهیز و نوسازی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به پروژه‌های تولیدات گیاهی عنوان کرد: 49 پروژه در حوزه تولیدات گیاهی وجود دارد که عمدتا شامل احداث گلخانه‌ها می‌شود؛ احداث گلخانه به علت بحث اصلاح الگوی کشت، تغییر نوع سرمایه‌گذاری در کشاورزی و مصرف بهینه منابع کار ارزشمندی است که به خوبی در اصفهان در حال انجام است.

وی ادامه داد: تنها مانعی که باعث توسعه نامتوازن آن در اصفهان می‌شود مشکل تامین آب است و اگر این مشکل نبود می‌توانستیم بیش از این مقدار در احداث گلخانه اقدام کنیم اما اکنون در مناطقی که ویژه گلخانه پاسخگو است با احتیاط بیشتری در حوزه منابع آبی پیش می‌رویم و صدور مجوز برای احداث گلخانه با توجه به مقدار آب مورد تایید شرکت آب منطقه‌ای انجام می‌شود.

مرادمند افزود: پروژه‌های دیگر تولیدات گیاهی شامل اصلاح الگوی کشت در راستا بهینه‌سازی باغات موجود و توسعه کشت گیاهان دارویی است. در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری 14 پروژه وجود دارد که مربوط به آبخیزداری و احداث فضای سبز در قالب کاشت نهال و درخت است و با توجه به شرایط کنونی استان اصفهان بسیار پر اهمیت است.

9 پروژه در تعاون روستایی به بهره برداری می‌رسد

وی تصریح کرد: در حوزه تعاون روستایی 9 پروژه وجود دارد که با توجه به اهمیت تشکل‌های مربوط به تعاونی، تعداد بسیاری از بهره‌برداران در این قالب تحت پوشش هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: به علت اجرای طرح به صورت مشارکتی، اهمیت آن بسیار زیاد است و حداقل یک مزرعه و حداکثر یک یا چند روستا می‌توانند در قالب این طرح بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه هفت پروژه در حوزه تولیدات دام، طیور و آبزیان وجود دارد، گفت: استان اصفهان در حوزه تولیدات پروتئینی مربوط به دام و طیور رتبه اول کشور را دارد اما سیاست ما در زمینه دام و طیور عمدتا مبتنی بر محدودسازی توسعه دام‌هایی است که نیاز آبی بیشتری دارند و صرفا بحث جابه‌جایی دنبال می‌شود.

مرادمند اضافه کرد: عمده بحث ما در تولید دام، موضوع پروار به ویژه در دام سنگین و دام سبک است که نیاز استان اصفهان محسوب می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: در حوزه اصلاح نژاد و دامداری‌های جدید که کارهای خوبی با همکاری دانشگاه صنعتی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال انجام است و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به میزان تولید ماکیان در استان اصفهان عنوان کرد: در حوزه طیور، استان اصفهان به اندازه نیاز خود تولید گوشت مرغ را دارد و در زمینه تخم‌مرغ به دلیل فعالیت حرفه‌ای تولیدکنندگان، بیش از دو برابر نیاز خود تولید دارد.

وی با بیان اینکه شاخص ارزیابی پیشرفت و توسعه استان اصفهان احداث زنجیره‌های تولید است، گفت: در زمینه تولید بوقلمون، تخم‌مرغ و شیر زنجیره تولید احداث شده و از صفر تا صد تولید در آن پیگیری‌ می‌شود؛ در حوزه مرغ که اکنون سه زنجیره وجود دارد، نیازمند افزایش زنجیره تولید هستیم.

مرادمند بیان کرد: در حوزه امور عشایر هفت پروژه وجود دارد و جمعیت عشایری استان اصفهان در چند شهرستان پررونق است.

5 پروژه در دانش بنیان به بهره برداری خواهد رسید

وی با اشاره به پروژه‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: تحقیقات کشاورزی دارای پروژه‌های پراهمیت به ویژه در زمینه دانش‌بنیان است و پنج پروژه در این حوزه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در زمینه دامپزشکی و صنایع تبدیلی کشاورزی نیز هرکدام یک پروژه وجود دارد که بسیار مورد نیاز استان است.

وی با اشاره به اعتبارات این پروژه‌ها عنوان کرد: کل اعتبار هزینه شده برای این 148 پروژه حدود 820 میلیارد تومان است که 654 میلیارد تومان از آن آورده بخش خصوصی است و به معنای سرمایه‌گذاری در بخش بدون حضور بخش دولتی و ماندگاری پروژه است.

مرادمند افزود: عمده اعتبارات دولتی بلاعوض در زمینه کمک دولت در حوزه اجرای پروژه‌های آبیاری تحت فشار و پروژه‌های آبخیزداری و همچنین امور عشایر بوده است؛ 24.4 میلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی استفاده شده که نسبت به پروژه‌های قبلی به دلیل شرایط ناترازی بانک‌ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به تامین اشتغال از طریق این پروژه‌ها تصریح کرد: 567 نفر در این پروژه‌ها اشتغال پایدار و 232 نفر نیز تثبیت اشتغال پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: پروژه‌های افتتاحی در سال 1401 از هفته دولت سال گذشته تا کنون، 159 پروژه با 323 میلیارد تومان در هفته جهاد کشاورزی سال گذشته، 179 پروژه با 816 میلیارد تومان در هفته دولت، 173 پروژه با یک هزار و 81 میلیارد تومان در دهه فجر، 38 پروژه با 423 میلیارد تومان در هفته جهاد کشاورزی امسال و 148 پروژه با 820 میلیارد تومان در این هفته دولت بوده است.

وی افزود: یک هزار و 275 پروژه با اعتباری بالغ‌بر چهار هزار و 600 میلیارد تومان، مجموع پروژه‌های به ثمر رسیده از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون در جهادکشاورزی استان اصفهان است.

مرادمند با اشاره به اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: اولویت جهاد کشاورزی استان، توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش سرمایه‌گذاری و همچنین مصرف بهینه آب کشاورزی است. اصلاح الگوی تولید با توجه به شرایط آمایش سرزمینی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به وضعیت قنوات در استان اصفهان اظهار داشت: طرحی با هماهنگی منابع طبیعی و معاونت آب و خاک وزارتخانه تحت عنوان از آبخیز تا جالیز درحال پیگیری است که تکمیل امور مربوط به اولویت‌بندی قنات‌ها و آبدهی آنها را نشان می‌‌دهد؛ اعتبارات خوبی در این زمینه تخصیص یافته و امیدواریم که این طرح عملیاتی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با مبارزه با ملخ در سطح استان عنوان کرد: دو هزار 200 هکتار سطح مبارزه با ملخ در پنج شهرستان بوده که شامل سمیرم، تیران و کرون، لنجان، مبارکه و شاهین‌شهر می‌شود و عمدتا عرصه منابع طبیعی اراضی ملی بوده و خسارتی به اراضی کشاورزی وارد نکرده است.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی از اهداف جهاد کشاورزی است، گفت: ظرفیت جذب ماده خام در این حوزه 7 میلیون تن و ظرفیت تبدیل 4 میلیون تن است و مجوزهایی صادر شده که در صورت بهره‌برداری می‌تواند مشکلات استان را در این حوزه رفع کند.

مرادمند با اشاره به اهمیت کنترل بازار تصریح کرد: گرانی ناشی از تورم در بخشی به عوامل کلان کشوری وابسته است که از کنترل ما خارج است اما توزیع اقلام دولتی با نظارت در بازار و رعایت قیمت مصوب به ویژه در حوزه مرغ مورد توجه است. توزیع مرغ در استان بر اساس سامانه رهتاب کاملا شفاف است و قیمت‌ها در هر لحظه قابل رصد کردن است.

وی با بیان اینکه آنچه بازار را بهم می‌ریزد کمبود اقلام است، گفت: وقتی کمبود وجود دارد مرغ از استان خارج می‌شود، مرغ تولیدی ما قابل نظارت است اما نیاز بازار تحت کنترل ما نیست و اقلامی به اسم مرغ شمال و غیره در استان اصفهان با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تفویض اختیار به استان‌ها یکی از مشکلات جدی در کشور است، عنوان کرد: درخواست ما در اختیار قرار گرفتن 10 درصد صادرات کشور است تا بتوانیم برای آن با تولیدکنندگان خود برنامه‌ریزی کنیم و در صورت برخورد با مازاد بتوانیم از ظرفیت صادرات با بازاریابی قبلی استفاده کنیم.

وی با اشاره به بحران فرونشست در اصفهان بیان کرد: فرونشست مسئله‌ای در کل کشور است و استان اصفهان بیش از بقیه استان‌ها به علت خشکی زاینده‌رود درگیر آن است؛ وقتی آبی به آبخوان اضافه نشود، با توجه به ادامه برداشت‌ها در حوزه‌های مختلف در درازمدت این فرونشست رخ می‌دهد.

مرادمند افزود: بحث حفظ تعادل در آب مصرفی دشت‌ها در حال پیگیری است و جهاد کشاورزی نیز در این زمینه به آب منطقه‌ای کمک می‌کند؛ این درحالی است که کشاورزان در برخی مناطق نسبت به این موضوع شکایت دارند.

وی تاکید کرد: اکنون محدودیت‌های اعمال شده بیش از حد انتظار است و کنتورهای نصب شده میزان برداشت آب چاه‌ها را کنترل می‌کند، از طرفی با توجه به کمبود انرژی روزانه پنج ساعت برق چاه قطع می‌شود و فشار بیش از این به کشاورز به صلاح نیست و کنترل فرونشست باید از راه‌های دیگری صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: معادل بارگذاری‌ها بر زاینده‌رود باید تامین و آب در رودخانه جاری شود و فشار صرفا بر یک بخش کار درستی نیست؛ سعی ما بر آن است که اصلاح الگوی کشت و مصرف بهینه منابع در قالب طرح‌های مختلف به کنترل فرونشست کمک کنیم.

وی در ارتباط با کشت برنج در استان اصفهان تصریح کرد: در گذشته سطحی نزدیک به 23 هزار هکتار در استان اصفهان زیر کشت برنج بوده اما این مقدار اکنون کاهش یافته و تنها در مناطقی است که مطابق اسناد تاریخی جزو اراضی شالیزاری بوده و پایاب رودخانه است به طوری که به جز کشت برنج، کاشت محصولی دیگر در آن جواب نمی‌دهد.

مرادمند افزود: تحقیقات به‌عمل آمده نشان می‌دهد که آب مصرفی در کشت برنج در اصفهان از بسیاری دیگر از نقاط کشور و حتی بسیاری از محصولات دیگر کمتر است و در سال‌های تامین آب به سه تا چهار هزار هکتار و در صورت عدم تامین آب به زیر یک هزار هکتار می‌رسد.

وی ادامه داد: این میزان مصرف آب و همچنین مکان کشت برنج نشان می‌دهد که این تنها دلیل فرونشست نیست و مصرف آب در کشت برنج با توجه به اینکه زاینده‌رود حوزه بسته‌ای است بسیار کم است و اعداد و ارقام آن با کنتور هوشمند بررسی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: آن باغاتی که با پمپاژ آب از رودخانه در سر ارتفاعات کشت انجام می‌دهند، 9 ماه از سال آب مصرف می‌کنند بدون اینکه در جایی محاسبه شود درحالی که کشت برنج در استان اصفهان حدود دو ماه و نیم تا سه ماه زمان می‌برد.

وی تاکید کرد: اگر اعتقاد بر عدم کشت همین میزان برنج در اصفهان باشد، باید برای آن برنامه‌ریزی شده و کشت جایگزین و مابه‌تفاوت اقتصادی آن در نظر گرفته شود.