معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: برای رسیدن به الگوی کشت مطلوب توسعه کشت گیاهان زراعی، باغی و علوفه‌ای کم آب‌بر پیگیری می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برای رسیدن به الگوی کشت مطلوب توسعه کشت گیاهان زراعی، باغی و علوفه‌ای کم آب‌بر پیگیری می‌شود؛ همچنین تولید حدود 10 هزار تن گندم و جو بذری برای اصفهان و دیگر استان‌ها رقم خورده که در قالب پنج شرکت فرآوری‌کننده بذر تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، اصغر رستمی در جمع خبرنگاران در ارتباط با وضعیت تولیدات باغی و زراعی در استان اصفهان اظهار داشت: در حوزه تولیدات گیاهی، بحث محصولات زراعی، محصولات باغی و فرآیند مربوط به این تولیدات پیگیری و رصد می‌شود.
وی افزود: عمده موضوعات ما در مباحث زراعی و کشت انواع محصولات در این حوزه مثل گندم، جو، ذرت، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و سایر موارد است که از صفر تولید تا صد درصد برداشت مورد رصد قرار می‌گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وضعیت آب در استان اصفهان عنوان کرد: اولویت اول در زراعت و باغ موضوع آب است و اگر شرایط آبی مطلوب باشد سطح اراضی کشاورزی وسیع‌تر شده و تولید افزایش می‌یابد اما در غیر این صورت متناسب با آب در اختیار حوزه کشاورزی برای سطوح برنامه‌ریزی می‌شود.
وی افزود: در شرایط نرمال آبی حدود 280 هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی و زراعی و 90 هزار هکتار اراضی باغی در استان اصفهان است و سایر اراضی شامل گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و غیره می‌شود؛ همچنین در شهرستان‌های غرب و جنوب استان حدود 55 هزار هکتار اراضی دیم وجود دارد که قابل بهره‌برداری است.
رستمی در ارتباط با خرید گندم از تولیدکنندگان بیان کرد: در سال جاری با توجه به جاری شدن آب در رودخانه در خارج از فصل خود، کشت دیرهنگام غلات را داشتیم و در حال حاضر بالغ بر 105 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از تولیدکنندگان خریداری شده و به مراکز خرید و سیلوها تحویل داده شده است.
وی با اشاره به مساحت گلخانه‌های موجود در سطح استان اصفهان تصریح کرد: بالغ بر دو هزار و 700 هکتار سطح گلخانه‌های استان است که نسبت به سال قبل با افزایش 230 هکتاری همراه بوده که به صورت خوداجرایی و با هزینه خود مردم انجام شده است چراکه تسهیلاتی در این حوزه در اختیار نبود ه است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: این گلخانه‌ها در قالب حدود پنج هزار واحد گلخانه‌ای کوچک و بزرگ تعریف شده و بیشتر محصولات تولیدی در آنها صادراتی است؛ نزدیک به 90 هزار تن از این محصولات به طور مستقیم صادر شده و در پنج ماهه اول امسال حدود 47 هزار تن صادر شده است و امیدواریم که این رقم تا پایان سال به عدد قابل توجهی برسد.
وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در خصوص محصولات زراعی و باغی کنترل عوامل خسارت‌زا، آفات و بیماری‌هاست، گفت: باید با کنترل این عوامل بتوانیم محصولات مناسب، سالم و در حجم مطلوب را تولید کنیم؛ مهم‌ترین آفاتی که در اولویت قرار گرفته سن غلات است که در سال زراعی جاری در بالغ بر 75 هزار هکتار از اراضی گندم و جو مبارزه با این آفت انجام شد و تاکنون هیچگونه برگشتی از سیلو و یا خسارت محصول در این حوزه را نداشتیم.
رستمی افزود: انواع ملخ به عنوان آفت وجود داشته و در سال زراعی جاری در حدود دو هزار و 200 هکتار از اراضی مرتعی مبارزه با این آفت انجام شده است.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به الگوی کشت مطلوب توسعه کشت گیاهان زراعی، باغی و علوفه‌ای کم آب‌بر پیگیری می‌شود؛ همچنین تولید حدود 10 هزار تن گندم و جو بذری برای اصفهان و دیگر استان‌ها رقم خورده که در قالب پنج شرکت فرآوری‌کننده بذر تامین شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: جهش تولید در دیم‌زارها طرحی است که در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) منعقد شده و به مدت چهار سال در سطح کشور و دو سال در استان اصفهان اجرا می‌شود؛ هدف از این طرح اجرای عملیات به‌زراعی، به‌نژادی و مکانیزاسیون بهتر در اراضی دیم و افزایش تولید در آنها است.
ایجاد بیش از دو هزار فرصت شغلی در حوزه کشاورزی در اصفهان
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در ارتباط با پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان در بخش کشاورزی اظهار داشت: در سال 1400 تعداد 13 هزار و 22 مورد طرح به مبلغ یک هزار و 667 میلیارد تومان به متقضیان اجرای طرح‌های گلخانه‌ای، دام وطیور، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزاسیون، آب و خاک و حوزه اراضی زراعی و باغی در سطح استان پرداخت شد؛ این عدد برای سال 1401 به 22 هزار و 271 مورد و با عدد چهار هزار و 936 میلیارد تومان افزایش یافت و در سال 1402 تا کنون یک هزار و 756 طرح به مبلغ شش هزار و 986 میلیارد تومان به شبکه بانکی معرفی شدند.
امید شریفی عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم، استفاده از ظرفیت‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موضوعی است که برای رفع مشکلات واحدهای کشاورزی به آن پرداخت می‌شود و آمار سال 1400 در این حوزه نشان دهنده طرح موضوع و رفع مشکلات با دستگاه‌های دولتی و شبکه بانکی 193 مورد، 172 مورد در سال 1401 و 82 مورد در سال 1402 تاکنون است.
وی با اشاره به اشتغالزایی در حوزه کشاورزی بیان کرد: در زمینه سهمیه اشتغالی که برای حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده در سال 1400 چهار هزار و 667، در سال 1401 پنج هزار و 449 و در سال 1402 تا کنون دو هزار و 660 فرصت شغلی در سامانه رصدی ثبت شده است فرصکه این میزان در هر سال از صد درصد تعهدات اشتغال در حوزه کشاورزی بیشتر بوده است.
افزایش 22 درصدی صادرات کالاهای کشاورزی
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با توزیع اقلام تنظیم بازاری اظهار داشت: در زمینه توسعه بازرگانی برای تنظیم بازار در زمان‌های خاص برخی اقلام و کالاهای اساسی توزیع می‌شود که از ابتدای شهریورماه سال گذشته تا اول شهریورماه امسال 56 هزار تن کالاهای اساسی اعم از برنج، شکر، گوشت قرمز و مرغ منجمد توزیع شده است.
جمشید اسکندری افزود: همچنین از طریق سامانه بازارگاه نهاده‌های موردنیاز را که یک میلیون و 533 هزار تن اعم از جو، ذرت، سویا و غیره بوده برای دامداری‌ها و بخش‌های مرتبط توزیع شده است.
وی با اشاره به میزان صادرات اقلام کشاورزی عنوان کرد: در زمینه صادرات کالای مختلف کشاورزی، 22 درصد افزایش دلاری رخ داده و 184 میلیون دلار به 225 میلیون دلار ارزش کالاهای صادراتی اعم از محصولات نباتی، روغن‌های حیوانی، محصولات صنایع غذایی و ماشین‌آلات کشاورزی بوده است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان اصفهان بیان کرد: در بحث صنایع تبدیلی و غذایی به طور کلی 412 مجوز از شهریور سال گذشته تا شهریورماه امسال صادر شده که هفت هزار و 227 اشتغال ایجاد کرده و 26 میلیون ریال نیز به عنوان سرمایه ثابت در این زمینه استفاده شده است.
وی با بیان اینکه دبیرخانه آرد و نان در سازمان جهادکشاورزی مستقر است، گفت: رئیس کارگروه آرد و نان استاندار بوده و کمیته سیاست‌گذاری و دبیرخانه در محل سازمان جهاد کشاورزی است که ارتباط بین استانداری، فرمانداری و مدیریت‌های جهاد کشاورزی است.
اسکندری افزود: طی سال گذشته 73 کمیته کارشناسی برگزار و در موضوعات مختلف آرد و نان وارد شده و توانسته با تمهیدات لازم وضعیت این اقلام را در استان سامانبخشی کند.
وی با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در زمینه بازرسی تصریح کرد: در زمینه مدیریت بازرسی طی سال گذشته تا کنون با توجه به بضاعت سازمان جهاد کشاورزی، توانستیم بالاتر از حد انتظار وارد شویم به طوری که 17 هزار و 968 بازرسی در سطح استان انجام شده که منجر به ایجاد دو هزار و 133 پرونده تعزیراتی شده است.