معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: شعار امسال روز جهانی غذا «آب زندگی است آب غذا است»

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی غذا «آب زندگی است آب غذا است» که هر سال در ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر برگزار می‌شود، بیان کرد: غذاهای صنعتی به دلیل دارا بودن نشانِ سیب سلامت و مهر استاندارد و بالا بودن ایمنی غذا به مردم توصیه می‌شود، چرا که تمام مراحل تولید آنها زیر نظر معاونت غذا و دارو دانشگاه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از ایسنا، محمود اعتباری، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا با بیان اینکه اهمیت غذا و تأمین سلامت مواد غذایی یکی از چالش‌های پیش رو است، اظهار کرد: تأمین غذا در جهان با وضعیت اقتصادی کشورها هم تأمین و هم سلامت مواد غذایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در ایران کارگروه سلامت و امنیت غذا وجود دارد، افزود: ارگان‌های مختلف در تأمین مواد غذایی نقش دارند و با نظارت کامل معاونت غذا و دارو بر روی تمام مراحل تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی از مزرعه تا سفره، غذای سالم به دست مصرف کننده می‌رسد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: تضمین سلامت مواد غذایی بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.
وی با اشاره به سایت استعلام اصالت ادامه داد: پاسخ به استعلامات هر فرآورده غذای سالمی که قرار است تولید شود معاونت غذا و دارو بر آن نظارت دارد و یکی از سیاست‌های مهم وزارت، تولید فرآورده‌های سالم است که از فشارخون، دیابت و چاقی جلوگیری می‌کند.
اعتباری با بیان اینکه بررسی سلامت محصولات وارداتی مانند گندم، برنج، چای و روغن، بر عهده ما است، اضافه کرد: نشانِ سیب سلامت به ما آرامش می‌دهد که در تولید، واردات و صادرات مواد غذایی خوراکی آشامیدنی و محصولات آرایشی بهداشتی نظارت کافی وجود دارد و این آرامش به جامعه منتقل می‌شود و هر فرآورده سلامت محور برای تولید غذا باید در شرایط و مکان و فاصله با سایر تولیدکنندگان و منابع آلاینده باشد. یکی از حوزه‌هایی که معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی در آن فعالیت می‌کند، بحث PMS است یعنی فرآورده‌هایی که در سطح عرضه وجود دارد را نمونه‌برداری کرده تا تضمین سلامت فرآورده‌ها انجام شود و در صورت نیاز و به دلیل مباحث سلامتی، فرآورده از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.
وی ادامه داد: حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۸۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی را پایش می‌کند، این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای فرآورده‌های خود پروانه بهداشتی دریافت می‌کنند و معاونت غذا و دارو به‌صورت تک‌تک این فرآورده‌ها را بررسی و مورد تأیید قرار می‌دهد.
اعتباری با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی غذا «آب زندگی است آب غذا است» که هر سال در ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر برگزار می‌شود، بیان کرد: غذاهای صنعتی به دلیل دارا بودن نشانِ سیب سلامت و مهر استاندارد و بالا بودن ایمنی غذا به مردم توصیه می‌شود، چرا که تمام مراحل تولید آنها زیر نظر معاونت غذا و دارو دانشگاه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه کمبود شیر خشک مربوط به مسائل اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: شیر خشک برای شیرخواران سالمی که از شیر مادر محروم هستند مصرف می‌شود و در حال حاضر شیر خشک در تمام داروخانه‌ها قابل دسترسی است، اما از ۲۰ مهرماه بر اساس ثبت مشخصات متقاضی شامل کد ملی و تاریخ تولد نوزاد به متقاضیان اعطا می‌شود.
تاکید بر ضرورت ترویج و تبلیغ مصرف محصولات تولیدی استان اصفهان
همچنین علی سرشوقی، رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی با بیان اینکه روز جهانی غذا روزی است که در این روز در مورد اهمیت غذا می‌توان صحبت کرد، گفت: از این روز به‌عنوان ارزش‌گذاری مواد غذایی استفاده می‌شود، امسال مانند سال‌های گذشته ۲۷ مهرماه با همکاری معاونت غذا و دارو گردهمایی بزرگ صنایع غذایی استان اصفهان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با توجه به روز جهانی غذا رنکینگ در معاونت غذا انجام می‌شود، افزود: اشخاص با مجوزهایی که در معاونت غذا و دارو دارند به عنوان شرکت برتر انتخاب شدند و ۱۶ مسئول فنی به‌عنوان مسئولان فنی برتر شناخته شدند که در گردهمایی از آنها قدردانی خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی با بیان اینکه ظرفیت‌های استان اصفهان نسبت به صنایع غذایی بسیار بالا است، ادامه داد: اکنون نزدیک به ۹۰۰ واحد صنایع غذایی مجوزدار از معاونت غذا و دارو در استان اصفهان وجود دارد که هیچ استانی این ظرفیت را ندارد، از این رو وظیفه داریم از این ظرفیت‌ها حمایت کنیم.
وی اضافه کرد: استان اصفهان در زمینه بسیاری از مواد غذایی مانند مواد خام رتبه بالایی دارد، اما نتوانستیم این ارزش افزوده را جذب استان اصفهان کنیم تا این استان بتواند از مواد خام برای کسب اشتغال و ثروت استفاده کند.
سرشوقی با تاکید بر ضرورت ترویج و تبلیغ مصرف محصولات تولیدی استان اصفهان، ادامه داد: با بخش سلامت شهرداری، سازمان‌ها، اداره‌ها و استانداری مکاتبه کردیم که سازمان‌ها، اداره‌ها و نهادهای استان، محصولات استانی را مصرف کنند؛ زیرا در اصفهان ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد تا این اشتغال جذب استان شود.
رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی درباره چالش‌های صنایع غذایی اضافه کرد: در حال حاضر در زمینه دستورالعمل‌های متعدد سازمان و نهادها چالش‌هایی وجود دارد؛ اگر در هر کشور ظرفیت‌های بخش خصوصی باور شود و تمام مسائل اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت‌ها تنها نقش حاکمیت داشته باشند، بسیاری از مشکلات توسط بخش خصوصی برطرف می‌شود.
وی تأکید کرد: یکی از مشکلات کنونی این است که از صادرات حمایت می‌کنیم، اما صادرات را از مازاد مصرف به صادرات اختصاص می‌دهیم، یعنی زمانی که کالا در بازار زیاد می‌شود و قیمت آن کاهش پیدا می‌کند، صادرات را انجام می‌دهیم. صادرات نباید این‌گونه باشد، بلکه باید صادرات تداوم داشته باشد، از این رو یکی از دغدغه‌های بزرگ صنعت، نحوه صادرات و سیستم انقباضی بوده که بانک‌ها برای بخش تولید اعمال می‌کنند.