معاون شهردار اصفهان: سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع‌آوری پسماند خشک

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با محوریت موضوعی «سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع‌آوری پسماند خشک» گفت: سامانه «اصپاک»، به لحاظ پشتوانه و پشتیبانی تفاوت‌هایی با دیگر نرم‌افزارهای مشابه خود دارد و این جز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان محقق نشده است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از ایمنا، مهدی بقایی در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت موضوعی «سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع‌آوری پسماند خشک» اظهار کرد: سامانه «اصپاک»، به لحاظ پشتوانه و پشتیبانی تفاوت‌هایی با دیگر نرم‌افزارهای مشابه خود دارد و این جز به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان محقق نشده است.

وی افزود: امیدواریم سامانه «اصپاک» تحول عظیم و خوبی را در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک و البته در ادامه در بخش جمع‌آوری پسماند تَر داشته باشد، حرکت به سمت هوشمندی از افق‌های آینده این مجموعه است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: اقدام به جمع‌آوری پوست‌های میوه در روز جمعه، از دیگر تفاوت‌های و وجوه تمایز سامانه اصپاک، است، وارد شدن پسماند تر به موضوع هوشمندی، گام نخست در موضوع هوشمندی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در دهه ۸۰، فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند خشک از تر و تحویل آن را امری شدنی نمی‌دانستند، اما اکنون از نظر تفکیک پسماند در سطح کشور پیشتاز بوده، اگر چه هنوز فرهنگ‌سازی کاملی در بعضی موارد برای تفکیک سازی انجام نشده است.

بقایی خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز و افقی که برای سال ۱۴۱۰ در حوزه خدمات شهری شهر اصفهان ترسیم کرده‌ایم، باید ۲۰۰ تن زباله شهر را کاهش دهیم، در این مسیر نیازمند مشارکت شهروندان هستیم.

وی ادامه داد: در هر ۲۰۰ تن زباله، ۵۰ تن شیرابه، ۵۰ تن مواد سلولوزی، ۲۰ تا ۳۰ تن منسوجات و ۵۰ تا ۶۰ تن تفاله چایی وجود دارد که همه این موارد قابل جداسازی از پسماند تر است.

در ۲۰ روز اخیر، ۵۰ درصد شهر یک بار شست‌وشو شده است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه چنانچه اقناع‌سازی کامل برای شهروندان در این زمینه صورت گیرد، بی‌شک مردم در این مسیر کمک خواهند کرد، گفت: البته نقش رسانه‌ها نیز در امر فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها، روزانه ۲۰ تن میوه گندیده در زباله‌های شهری وجود دارد که این امر به فرهنگ استفاده مردم مرتبط بوده و می‌طلبد نسبت خرید میوه را به مصرف رعایت کنیم.

بقایی افزود: در مفاد قراردادها با پیمانکاران، به‌تازگی چند تغییر ایجاد شده است که یکی از این موارد، شست‌وشوی محلات توسط پیمانکاران است، به دلیل اینکه معضل زباله‌گردی در محلات رواج یافته و کیسه‌های زباله توسط این افراد باز می‌شود و شیرابه‌ها در محل زباله‌ها می‌ماند.

وی با بیان اینکه در ۲۰ روز اخیر، ۵۰ درصد شهر اصفهان یک بار شست‌وشو شده است، تصریح کرد: برچسب‌زنی توسط پیمانکار بر کیسه زباله‌هایی که خارج از نوبت در محل قرار داده می‌شود، در قراردادها لحاظ شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: میزان ثبت نارضایتی شهروندان از وضعیت رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله‌های محلات در سامانه ۱۳۷، جزو تغییرات ایجاد شده در مفاد قراردادهای پیمانکاران است، به این نحو که بر اساس شکایت و نارضایتی شهروندان، جریمه‌هایی برای پیمانکاران لحاظ می‌شود.

    تا یک ماه آینده نخستین ماشین جاروزنی کم‌عرض که در ایران تولید شده است را رونمایی خواهیم کرد؛ این حرکت، اقدام بسیار با ارزشی بوده که به کمک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

وی اظهار کرد: به تازگی مرکزی را به نام «اداره کنترل و فرماندهی» در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان راه‌اندازی کرده‌ایم که به نوعی در تداوم رسالت سامانه ۱۳۷ و اجراییه آن سامانه است، پیام‌های فوری که از سوی شهروندان به این سامانه ارسال می‌شود، به صورت مستقیم به مرکز «اداره کنترل و فرماندهی» اطلاع داده می‌شود تا اقدامات عملیاتی در اسرع زمان انجام گیرد.

افتتاح تصفیه‌خانه‌ نانو ازن در اصفهان/ نخستین ماشین جاروزنی کم‌عرض ایرانی رونمایی می‌شود

کمبود کارگر، از مشکلات حوزه رفت‌وروب و نظافت شهری

بقایی افزود: اقدام در این مرکز، از اول آبان امسال و به‌صورت آزمایشی به مدت شش ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در حوزه رفت‌و روب و نظافت شهری، کمبود کارگر است، گفت: بر این اساس حرکت به سمت مکانیزاسیون را آغاز کردیم، بر این اساس امسال ۴۰ ماشین کم عرض را برای نظافت کوچه‌ها اختصاص دادیم.

افتتاح تصفیه خانه‌ای با قابلیت نانو ازن، انقلابی در تصفیه خانه‌های پساب

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تا یک ماه آینده نیز، نخستین ماشین جاروزنی کم عرض که در ایران تولید شده است را رونمایی خواهیم کرد، این حرکت، اقدام بسیار با ارزشی بوده که به کمک شرکت دانش بنیان انجام شده است.

    در بودجه سال آینده اعتباری را برای استحصال آب سطحی پیش‌بینی کردیم و پروژه‌ای را در این راستا آغاز خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: تحقق تصفیه تکمیلی پساب و کسب رده‌های بالای استاندار در این زمینه، یکی از دغدغه‌های اصلی است، با تلاش صورت گرفته تا پایان مهرماه، تصفیه خانه‌ای را با قابلیت نانو ازن افتتاح خواهیم کرد که انقلابی در فضای تصفیه خانه‌های پساب خواهد بود، زیرا در برطرف کردن دغدغه همگی در نگهداری فضای سبز شهر کمک می‌کند.

بقایی تصریح کرد: استحصال آب‌های سطحی از دیگر دغدغه‌های صحیح است، بر این اساس از سال ۱۴۰۰؛ پژوهشی را با عنوان استحصال آب‌های سطحی شهری آغاز کردیم، همچنین حفر چاه‌های جذبی و کانال در کنار خیابان‌ها از دیگر راهکارها است، ما نیز پیشنهاد دادیم ابر مخازنی در شهر ایجاد شود تا آب‌های سطحی به آن هدایت شود.

وی گفت: در بودجه سال آینده اعتباری را برای استحصال آب سطحی پیش‌بینی کردیم و پروژه‌ای را در این راستا آغاز خواهیم کرد، البته اجرای آن منوط به تأیید پروژه از سوی سازمان طراحی است.

افتتاح تصفیه‌خانه‌ نانو ازن در اصفهان/ نخستین ماشین جاروزنی کم‌عرض ایرانی رونمایی می‌شود

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان افزود: کارگروه سیلاب (در زمستان و تابستان) دو هفته یک‌بار تشکیل می‌شود، همه گذرها به همت مناطق شهری، برای زمان بارش آماده‌سازی می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس تجربیات گذشته، برای اینکه بتوانیم با یک نگاه هوشمندی حرکت کنیم، از سال ۱۴۰۰ پس از هر مرتبه بارش در همه مناطق شهر، نقاطی را که دچار آب‌گرفتگی شد، شناسایی و ثبت می‌کنیم، حُسن اتفاقات هوشمند این است که می‌توان آن را ارزش‌گذاری کرد.

بقایی تصریح کرد: ته سیگارهایی که در نقاط مختلف شهر رها می‌شوند، جزو موضوعات آسیب‌زا است، زیرا علاوه بر اینکه جمع‌آوری آن مشکل بوده، موجب زیان برای خاک و گیاه‌های محیط‌های اطراف نیز می‌شود.