در پنجمین نشست خبری ترجمان دانش مطرح شد؛ اطلاع رسانی دقیق و بهره گیری از دستاوردهای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، پنجمین نشست خبری ترجمان دانش، به منظور اطلاع رسانی دقیق وبهره گیری از دستاوردهای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باحضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و دکتر سودابه رستمی، دکترای تخصصی باکتری شناسی، و دکتر رسول سلطانی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی، و دکتر سارا کریمی عضو هیئت علمی گروه بهداشت حرفه‌ای، برگزار شد.
این نشست خبری که به منظور اطلاع رسانی دقیق و بهره گیری از دستاوردهای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اهالی رسانه برگزار شد ، ابتدا دکتر مهدی احمدی فر، مدیر واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در رابطه با اهمیت این نشست ها و متفاوت بودن آن نسب به سایر نشست های خبری اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به عنوان یکی از دانشگاه های سر آمد کشور است و هر ساله در حوزه سلامت تعداد قابل توجهی پژوهش در آن انجام می شود که این پژوهش ها هر کدام نتایج بسیار خوبی دارند و به دنبال خودش دانشی را ایجاد می‌کنند.
دکتر مهدی احمدی فر، در ادامه مطلب خود افزود : این پژوهش ها درست است که به نتایج می‌رسد ولی الان نمی شود به جامعه بگوییم که صد در صد قابل انجام است.
توصیف برگزاری کمپین آگاهی رسانی نسبت به آنتی بیوتیک در سطح جامعه و کادر درمانی
سپس دکتر سودابه رستمی ، دکترای تخصصی باکتری شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیماری های عفونی ، با ارائه پژوهشی تخت عنوان « توصیف برگزاری کمپین آگاهی رسانی نسبت به آنتی بیوتیک در سطح جامعه و کادر درمانی» ابراز داشت : از زمانی که آنتی بیوتیک ها تولید شدند یک جهش بزرگ در علم پزشکی اتفاق افتاد و عفونت هایی که قبلاً کشنده بودند و تعداد زیادی مرگ و میر داشتند، قابل درمان شدند.
اما ازطرف دیگر وقتی میکروب ها در معرض یک عامل ضد میکروبی قرار می‌گیرند ، بصورت طبیعی مقاومت در آنها ایجاد می شود . وی با بیان اینکه چه چیزی باعث بوجود آمدن این مقاومت میکروبی می‌شود، افزود : شاید بتوان گفت در معرض قرار گرفتن میکروب با عامل ضد میکروبی، مهمترین عامل بوجود آمدن مقاومت آنتی بیوتیک است که مقاومت آنتی بیوتیک امروز یک تهدید جدی برای سلامت جامعه دارد.
دکتر سودابه رستمی، ابراز داشت: مهمترین مشکلاتی که در ارتباط با مقاومت میکروبی داریم ۱- عوارض جانبی که خود انتی بیوتیک ها برای مصرف کننده آنها ایجاد می کنند .۲- افزایش طول مدت درمان ۳- افزایش هزینه ها یی که برای درمان دارند ۴-مرگ و میر زیاد تر ۵- خطر بوجود آمدن عفونت های ثانویه ۶- از مهمترین مشکلات ، ایجاد ارگانیسم‌ها یا میکروب هایی است که به چندین آنتی بیوتیک مقاوم هستند که از معضلات بزرگ جامعه پزشکی است.
دکتر سودابه رستمی، دکترای تخصصی باکتری شناسی، در ادامه مطلب خود افزود: استفاده درست ، بهینه و بجا از آنتی بیوتیک ها ، واقعا هم در سطح جامعه وهم در سطح بهداشت و درمان اجتناب ناپذیر است .
دکتر سودابه رستمی، خاطر نشان کرد: سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی نیازمند یک عملکرد جهانی دارد ویک فراخوان اعلام کرد و یک هفته ی جهانی ، بنام هفته« آگاهی بخشی آنتی بیوتیک » در نظر گرفتند.
جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی با یکدیگر
با هدف افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به مصرف آنتی بیوتیک . که از ۲۸ آبان تا ۳ آذر است. وی افزود : سازمان بهداشت جهانی هر ساله شعاری هم اعلام می‌کند ، که شعار امسال « جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی با یکدیگر» است.وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه آگاهی عموم مردم هنوز نسبت به مسئله مقاومت آنتی بیوتیک و مصرف درست آنتی بیوتیک هنوز مشکل وجود دارد البته این فقط مربوط به کشور ما نیست در کل جهان این مشکل وجود دارد.
دکتر سودابه رستمی، دکترای تخصصی باکتری شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیماری های عفونی ، هدف از پژوهش خود را تحت عنوان « توصیف برگزاری کمپین آگاهی رسانی نسبت به آنتی بیوتیک در سطح جامعه و کادر درمانی» حساس سازی جامعه و افزایش آگاهی مردم ودست اندرکاران سلامت نسبت به این مسئله بود.
دکتررستمی همچنین بیان کرد: پویش یا کمپینی که اتفاق افتاد بنام پویش آگاهی رسانی آنتی بیوتیک با سه محور : ۱- محور سطح جامعه ۲-محور سیستم درمانی ۳- محور پژوهشی که اجرا شد.
بررسی اثر پماد موضعی شیر گاو بر التیام زخم پای دیابتی و زخم بستر
همچنین در این نشست خبری ، دکتر رسول سلطانی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی ، با ارائه پژوهش خود تحت عنوان«بررسی اثر پماد موضعی شیر گاو بر التیام زخم پای دیابتی و زخم بستر » خاطر نشان کرد: دیابت عوارض بسیار مهم وشایع دارد از جمله بیماری های قلبی و عروقی و مهم تراز همه‌ی آنها عفونت های پا و زخم پا که تحت عنوان زخم پای دیابتی و عفونت پای دیابتی نام می برند .
وی با بیان اینکه علت چالش این پای دیابتی یا زخم دیابتی چیست ، افزود: ۱- این که این زخم دیابتی زمانی که ایجاد می شود ، بسیار دیر و بد التیام پیدا می کند به دلیل اینکه در بیماران دیابتی اکثراً خون رسانی در اندام ها از جمله پا ، کافی نیست به دلیل انسداد نسبی عروقی که ایجاد شده ۲- این زخم ها اکثرا به شدت مستعد عفونت هستند. و مشکل این است که عفونت پای دیابتی ناشی از چندین میکروب که اکثراً از نوع میکروب های مقاوم هستند، ودر درمان هم باید از چند نوع آنتی بیوتیک استفاده شود.
دکتر رسول سلطانی، بابیان اینکه مهمترین علت قطع عضو زخم پای دیابتی و به دنبال آن عفونت پای دیابتی است خاطرنشان کرد: شیوع زیاد زخم های دیابتی و عفونت پای دیابتی وگرانی شدید این درمان ها مهمترین عامل قطع عضو است. وی در ادامه مطلب خود افزود: بیماری دیابتی درمان قطعی ندارد ودر حال حاضر یک درمان مشخص ویا حتی چند درمان مشخص که استاندارد درمان باشد ، ندارد. دکتر سلطانی در رابطه با پژوهش خود اظهار داشت: ما طی چند تحقیق دراین جهت اقدام کردیم و فراورده های مختلف را برای التیام زخم‌های دیابتی تحت آزمون قرار دادیم که یکی از این ها پماد موضعی شیر گاو است.
شیر گاو در قدیم بصورت سنتی برای التیام زخم‌ها مورد استفاده گرفته است. ماتصمیم گرفتیم که آن را به صورت علمی و بالینی بیازماییم و حدود ۱۰۰ بیماری که مبتلای به عفونت زخم‌ پای دیابتی درجه یک و دو بودند رادراین مطالعه به دو گروه تقسیم کردیم و به مدت دو هفته ، یک گروه از پماد پای موضعی شیر گاو استفاده کردند و گروه دوم از نوعی پانسمان های نوین گران قیمت استفاده کردند.
در پایان هفته اوّل و دوم اندازه زخم را اندازه گیری می کردیم و مقایسه کردیم ،در پایان هفته اوّل گروه پماد موضعی شیر گاو زخم ۴۴/ کوچکتر شده بود و گروه دوم ، پانسمان نوین ۲۴/ زخم کوچک تر شده بود ودر پایان هفته دوم گروه پماد موضعی شیر گاو ۶۷/ وگروه پانسمان نوین ۴۲/ زخم هایشان کوچکتر شده بودند. این نشان داد که در این تحلیل های آماری ما در پایان هفته اوّل ودوم درمانی نشان داد که میزان کاهش اندازه زخم درگروه شیر گاو بصورت معنا دار بیش از گروه پانسمان نوین بود.
دکتر رسول سلطانی عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی ، در پایان اظهار داشت : نتیجه گیری مطالعه ما این بوده که پماد شیر گاو این قابلیت را دارد که در مطالعات بزرگتر بعدی تحت مطالعه قرار گیرد.
بررسی عملکرد ارکونومیکی و شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در شاغلین کارگاه های منطقه غرب استان اصفهان
در این نشست خبری دکتر سارا کریمی، عضو هیئت علمی گروه بهداشت حرفه‌ای، با ارائه پژوهشی تحت عنوان «بررسی عملکرد ارکونومیکی و شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در شاغلین کارگاه های منطقه غرب استان اصفهان»بیان کرد: ارکونومیک ، به طراحی محیط کار متناسب با ظرفیت کار گران می‌پردازد. و حیطه ها ی مختلف دارد ،یکی از مباحثی که خیلی در محیط کار ی ، کارگران با آن مشکل دارند، بعضی از افراد در محیط کار به لحاظ شرایط کاری مجبور هستند کارهای تکراری وبا سرعت انجام دهند و یا بارها ی سنگین را بکشند ممکن است افراد ایستادن نا مناسب یا نشستن طولانی مدت داشته باشند که در دراز مدت می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.
دکتر سارا کریمی، افزود: باتوجه به این اهمیت ما طرحی را تدوین کردیم یک کار تیمی بود و یک سری کارگاه انتخاب کردیم و گروه بندی کردیم مثلاً کارگاه ریسندگی و بافندگی، کارگاه فلزی،صنایع غذایی، مونتاژ و… کاری که انجام شد ، شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی با ابزاری که داریم بدست آمد، این که ببینیم افراد در واقع بیشتر در کدام ناحیه از بدنشان درد است کمر ، دست و… واین شیوع را بدست آوردیم.وی در ادامه افزود: این طرح یک ساله ، در ۹ گروه کارگاه روی ۳۸۲ کارگاه بررسی شد و کل افراد مورد مطالعه تقریباً ۷۴۰۰۰ هزار نفر کارگر بودند. عضو هیئت علمی گروه بهداشت حرفه‌ای، همچنین اظهار داشت: بیشترین اختلالات افراد مربوط به درد کمر بود که افراد شاکی بودند .و درد ناحیه مچ دست کمترین شکایتی بود که افراد داشتند .دکتر کریمی ابراز داشت: طرح ما نشان داد که بین درد ناحیه مچ دست وحرکت تکراری کاملاً رابطه معناداری بوده و بین کمر درد و هل دادن بار هم ارتباط معناداری وجود داشته است. وی گفت: برای این که ما این بتوانیم آمار و ارقام را پایین بیاوریم ، آموزش پوزیشن مناسب به افراد مثلاً آموزش بلند کردن بار از زمین در صورت امکان اصلاحات محیط کاری آموزش هایی که کمک کننده است مثل ورزش راه کارهایی هستند که بتوانیم آمار را پایین بیاوریم.