مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان: در هفته کتاب و کتاب خوانی عضویت در کتابخانه ها برای عموم مردم به صورت رایگان است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: برای عموم مردم در هفته کتاب عضویت برای کتاب خانه ها به صورت رایگان است که در سه روز اول هفته کتاب از طریق سامانه سامان انجام می گیرد، از ۲۳ تا ۳۰ آبان به عنوان “هفته کتاب و کتابخوانی” نامگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، علی شاه‌نظری در جمع اصحاب رسانه در محل مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: برای عموم مردم در هفته کتاب عضویت برای کتاب خانه ها به صورت رایگان است. که در سه روز اول هفته کتاب از طریق سامانه سامان انجام می گیرد. در استان اصفهان ۲۱۳ کتابخانه تحت پوشش نهاد کتابخانه‌ها در حال فعالیت است، کتابخانه لتهر در کاشان که منطقه‌ای محروم و آسیب‌پذیر است، آماده بهره‌برداری است. کارهای عمرانی این کتابخانه طی سال‌های متمادی به پایان نرسیده بود و بنده در طول مدت مسئولیتم، چند بار در محل این کتابخانه برای پیگیری کارها حضور یافته ام.

وی افزود: شهر اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت، کمترین تعداد و ضعیف‌ترین کتابخانه‌های نهادی را در سطح کشور دارد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: شهرداری‌های همه شهرها مکلف هستند که نیم‌درصد درآمدهای خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های شهر یا شهرستان خود واریز کنند که در شهر اصفهان هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده؛ ولی در دیگر شهرستان‌های استان انجام و بعضاً خدمات شهری هم به کتابخانه‌ها عرضه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در همین ارتباط افزود: در قانون اولیه نیم درصد کل درآمدهای شهرداری ذکر شده است. که بعدها این درصد هم تغییر پیدا کرد. بودجه امسال شهرداری ۲۳ هزار میلیارد تومان بود و این میزان از درآمد شهرداری عدد بسیار چشمگیری است؛ اما به دلایل نامعلوم بعضی از ردیف‌های درآمدی را از این نیم درصد استثنا کردند. معتقدیم حتی اگر بعضی از ردیف‌ها هم شامل بودجه نشود، باز هم عدد چشمگیری است. طبق قانونی که تصویب شده، نهاد کتابخانه‌های کشور این عدد را از محل توافق‌شده، یعنی خزانه، برداشت و صرف حقوق و مزایای اعضای نهاد می‌کند. شهرداری اصفهان نیز معتقد است که این پول را خرج کتابخانه‌های خودش می‌کند.

طرح های فرهنگی در هفته کتاب و کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، در رابطه با برگزاری طرح های فرهنگی در هفته کتاب گفت: طرح بخشودگی جرایم، دیرکرد به شرط بازگشت کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان؛ عضویت رایگان در کتابخانه‌ها از ۲۳ تا ۲۵ آبان؛ پویش «کتاب خون» با همکاری سازمان انتقال خون توسط فعالان نهاد؛ قصه‌گویی درباره فلسطین در کتابخانه‌های منتخب؛ بزرگداشت استانی هفته کتاب و تجلیل از خادمان کتاب یک سال گذشته که اصلی‌ترین برنامه نهاد است و ۲۸ آبان در فرمانداری شاهین‌شهر برگزار می‌شود؛ «کتابخانه‌ای به وسعت یک شهر» طرحی است که از المان‌های مرتبط با کتاب رونمایی می‌شود؛ ویژه‌برنامه برای نابینایان؛ جشنواره ایده‌های برتر در ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ اختتامیه دومین جشنواره هدهد سفید و اهدای نشان برتر؛ انتشار فراخوان دومین جشنواره کتابخوان و رسانه؛ طرح کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان در هفته کتاب؛ انتشار اولین جشنواره سرود با موضوع کتاب، کتابخوانی، کتابدار و کتابخانه؛ زنگ کتاب در مدارس با همکاری آموزش و پرورش به صورت نمادین؛ مسابقه کتابخوانی طوفان الاقصی؛ جُنگ کتاب در کتابخانه‌های عمومی؛ طرح سفیر کتاب با همکاری آموزش و پرورش که از هفته کتاب آغاز می‌شود و در فاز دوم به این طرح می‌پیوندند؛ وی همچنین دو ویژه‌برنامه برای زندانیان را از برنامه های این هفته اعلام کرد.

در پایان علی شاه‌نظری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، در توضیح این سوال که نرم افزار سامان دارای چه قابلیت هایی است و همچنین این که شما می گوئید، در دوره جدید شهرداری تعامل خوب است و همراه هستند، پس مشکل کجاست که تا به حال محقق نشده است و به نظر شما تا پایان دوره فعلی، آیا نظر شما مبنی بر نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه ها محقق خواهدشد یا خیر؟ پاسخ داد: سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به نام سامان، مدیریت یکپارچه ۲۷۰۰ کتابخانه عمومی را در سراسر کشور و اطلاعات ۵۰ میلیون جلد کتاب موجود در کتابخانه‌های کل کشور را در خود دارد. عضویت در این سامانه مساوی با عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور است. همچنین، اطلاعات جزئی مربوط به مکان جغرافیایی و گروه سنی و ده رده‌بندی دیویی در این سامانه مشخص است. آمار این سامانه به صورت شهرستانی و ملی و منطقه‌ای با جزییات احصا می‌شود. طبق اطلاعات این سامانه، علوم کاربردی، روانشناسی، رمان و ادبیات و دین حوزه‌های موردعلاقه مردم است. وی در ادامه افزود: کسی که عضو یکی از کتابخانه‌های عمومی استان شود، می‌تواند به‌طور همزمان از عضویت سراسری همه کتابخانه‌های عمومی کشور استفاده کند.

وی در ارتباط با نیم درصد بودجه شهرداری به کتاب خانه ها گفت: زمان را نمی توان مشخص کرد و زمان آن هم قابل پیش بینی نیست و مکانبه ای با دکتر حیدری مسئول سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان انجام شده است. اخیراً جلسه‌ای با شهردار منطقه یک اصفهان داشتیم که جلسات خوبی بوده است، که کتاب خانه های شهرداری را به صورت جدی پیگیری کنیم و به هر صورت که بتوانیم تلاش خواهیم کرد، چون برای مردم مفید است. اگر این جلسات تداوم یابد، این موضوع به نتیجه می‌رسد.

علی شاه‌نظری، ادامه داد: نهاد کتابخانه‌ها برای واگذاری ۳۰ کتابخانه تأیید اولیه را از شهرداری دریافت کرده و نیاز به تأیید نهایی دارد. با واگذاری این کتابخانه‌ها تحول بسیار بزرگ و مثبتی در شهر رخ خواهد داد. با شهردار و مسوولان شهری برای واگذاری ۳۰ باب کتابخانه شهرداری که از آنها بهره‌برداری کامل نمی‌شود، به کتابخانه‌های عمومی رایزنی صورت گرفته است. اگر کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شود، پول شهر اصفهان صرف خودش می‌شود؛ نهاد کتابخانه‌ها به‌مثابه ارگان تخصصی حوزه مدیریت کتابخانه‌ها در سراسر کشور مدیریت کتابخانه‌های شهر را به عهده می‌گیرد؛ همچنین همکاران ما در شهرداری می‌توانند از طریق جلسات انجمن سیاست‌گذاری‌های خود را در عرصه مدیریت کتابخانه‌ها ادامه دهند.

لازم به ذکر است از ۲۳ تا ۳۰ آبان به عنوان “هفته کتاب و کتابخوانی” نامگذاری شده است.