در جلسه هم‌اندیشی با انجمن دوستی ایران و آلمان در اتاق بازرگانی اصفهان انجام شد؛ بررسی فرصت‌های تجارت اصفهان با آلمان

نشست هم‌اندیشی توسعه فرصت‌های اقتصادی و تجاری اتاق بازرگانی اصفهان با انجمن دوستی ایران و آلمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه که اعضای انجمن دوستی ایران و آلمان، اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند، موضوعات مختلف تجاری، گردشگری و فرهنگی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در آبان‌ماه امسال، گفت: اتاق بازرگانی اصفهان اعلام آمادگی می‌کند که در دوره جدید دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان را در اصفهان تأسیس کند تا اعضای دو اتاق بتوانند به‌صورت مستقیم در تعامل و همکاری باشند. همچنین تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان اعلام آمادگی کرده‌اند که به‌عنوان رابط مستقیم با انجمن دوستی ایران و آلمان فعالیت کنند.
وی به مشکل صدور روادید آلمان برای فعالان اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: به‌تازگی شاهد سخت‌گیری‌هایی در صدور روادید آلمان توسط سفارت هستیم. البته بخشی از این موضوع به عملکرد برخی از متقاضیان باز می‌گردد که به‌طورکلی یک بدبینی ایجاد شده است؛ اما بازرگانان و تجار مطرحی نیز بوده‌اند که با چندین سال سابقه درخشان فعالیت اقتصادی موفق نشده‌اند روادید برای حضور در نمایشگاه‌های آلمان دریافت کنند. این موضوع نشان می‌دهد که در مذاکرات و رایزنی‌ها ضعف داریم و می‌طلبد که با استفاده از ظرفیت‌ها و ارتباطات اتاق بازرگانی و انجمن دوستی ایران و آلمان برای اعتمادسازی و رفع سوء تفاهمات احتمالی اقدام کنیم.
وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: در کارگروه خدمات به اعضای اتاق در حال برنامه‌ریزی و راه‌اندازی باشگاه اعضا هستیم که از طریق آن خدماتی به اعضای اتاق ارائه شود. این خدمات گستره وسیعی را در بر می‌گیرد. باشگاه اعضای اتاق می‌تواند با همکاری انجمن دوستی ایران و آلمان خدمات ویژه‌ای به متقاضیان در زمینه صدور روادید و برگزاری تورهای نمایشگاهی کشور آلمان ارائه دهد.
بوطاق خانبوداغی، رئیس انجمن دوستی ایران و آلمان با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در تجارت بین‌الملل گفت: متأسفانه مشکلات سیاسی و مناقشات بین دولت‌ها، چالش‌ها و موانعی را برای فعالان بخش خصوصی در گسترش ارتباطات بین‌المللی و توسعه صادرات ایجاد کرده تا جایی که امروزه شاهد مهاجرت صنایع و کارخانه‌ها به کشورهای همسایه هستیم. بر همین اساس انجمن دوستی ایران و آلمان را که یک تشکل بخش خصوصی است برای گسترش ارتباط بین دو ملت و تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی مجدداً احیا کردیم. این انجمن با مجوز وزارت امور خارجه و وزارت کشور فعالیت می‌کند؛ اما یک تشکل غیردولتی مستقل است که همه اعضای آن از فعالان بخش خصوصی هستند.
وی در ادامه به شرح فعالیت‌ها و اهداف این انجمن پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌های این انجمن گستره وسیعی از حوزه‌ها را در بر می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به تجارت و بازرگانی، بهداشت و درمان، فرهنگ و هنر، گردشگری، دانشگاهی و آموزشی اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که حیطه فعالیت انجمن وسیع‌تر از اتاق بازرگانی ایران و آلمان است. در شروع دوره جدید فعالیت این انجمن، نخستین تفاهم‌نامه همکاری را با اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین استان‌های کشور در عرصه صنعت، اقتصاد و گردشگری به امضا رساندیم. تلاش می‌کنیم با رایزنی‌هایی که با استان‌های بزرگ کشور انجام می‌دهیم با ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنها آشنا شویم تا بتوانیم این قابلیت‌ها را به طرف‌های آلمانی ارائه دهیم و با دست پر وارد مذاکرات شویم. از سوی دیگر این انجمن در حال برنامه‌ریزی و رایزنی برای راه‌اندازی یک نمایشگاه دائمی در آلمان است تا شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط بتوانند محصولات خود را ارائه کنند.
سید عبدالرضا جزایری، دبیر اجرایی انجمن دوستی ایران و آلمان نیز با بیان اینکه شرایط خاص کشور در مناسبات بین‌المللی باعث شد که این انجمن پس از ۲۰ سال دوباره احیا شود، گفت: انجمن دوستی ایران و آلمان رابط بین مردم دو کشور است و فارغ از روابط دیپلماتیک به‌عنوان سفیر حسن‌نیت به مذاکرات برای گسترش ارتباطات ایران و آلمان می‌پردازد.
وی با اشاره به تشکیل ۱۱ کمیسیون تخصصی در انجمن دوستی ایران و آلمان اظهار داشت: به‌منظور بررسی و پیگیری تخصصی و دقیق‌تر مسائل، کمیسیون‌هایی با موضوعات کشاورزی، صنعت، پزشکی و درمان، گردشگری، کارآفرینی، فرهنگی، هنری و دانشگاهی، آموزشی و علمی، حقوقی، بیمه و مالی، بانوان، جوانان و روابط بین‌الملل تشکیل شده است. این کمیسیون‌ها می‌توانند به‌صورت نامحدود عضو بپذیرند و در آن به بررسی مشکلات و تصویب راهکارها و پیشنهادها بپردازند. مصوبات این کمیسیون‌ها به هیئت‌مدیره انجمن ارسال می‌شود تا اقدامات لازم جهت تسهیلگری درخواست و انعکاس آنها به مسئولان آلمانی انجام شود. در حال حاضر این انجمن یک رابط مستقیم در دولت آلمان دارد که به طور ویژه به پیگیری مسائل مرتبط به ایران می‌پردازد. فرایند عضویت در انجمن نیز بسیار ساده است و مزایای زیادی برای اعضا در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به تسهیلگری در کارآفرینی، برگزاری تورهای نمایشگاهی، توسعه روابط دانشگاهی و دعوت از هیئت‌های آلمانی به ایران اشاره کرد.
داود نظیری‌زاده، عضو انجمن دوستی ایران و آلمان و نماینده سابق وزارت اقتصاد راینلند-فالتس آلمان در ایران با اشاره به دیدگاه مثبت و علاقه آلمانی‌ها به اصفهان نیز گفت: در آلمان یک دیدگاه خوب نسبت به اصفهان وجود دارد و به همین خاطر پیشنهاد داده‌ایم که هیئت‌های آلمانی در بدو ورود به ایران، وارد اصفهان شوند تا در برخورد اول با فرهنگ اصیل و واقعی ایران آشنا شوند. اصفهان در گذشته یکی از مقاصد اصلی گردشگری آلمانی‌ها محسوب می‌شد که متأسفانه در سال‌های اخیر استقبال گردشگران آلمانی خیلی کمتر شده است. همچنین اصفهان با وجود صنایع بزرگ و پیشرفته همیشه جذابیت خاصی برای فعالان اقتصادی آلمان داشته است. به همین خاطر زمینه‌های مشترک زیادی برای همکاری بین اصفهان و آلمان وجود دارد.
وی تسهیل فرایند صدور روادید کشور آلمان برای فعالان اقتصادی را یکی از اهداف این انجمن برشمرد و تصریح کرد: این انجمن با ارتباطات و روابطی که با اعضای سفارت آلمان در ایران و همچنین در دولت آلمان دارد می‌تواند نقش معرف و تأییدکننده متقاضیان روادید را داشته باشد تا از این طریق روند صدور روادید آلمان تسهیل و تسریع کند. انتقال تجربه، دانش و فناوری آلمان به ایران یکی دیگر از اهدافی است که در این انجمن پیگیری می‌شود. درصدد هستیم با دعوت از اساتید برجسته در حوزه‌های مختلف مدیریتی، مهندسی و صنعتی و همچنین کارآفرینان و مدیران مطرح آلمانی به ایران به بحث آموزش علاقه‌مندان بپردازیم.
در پایان این نشست رؤسای انجمن دوستی ایران و آلمان و اتاق بازرگانی اصفهان تفاهم‌نامه‌ای را جهت توسعه همکاری‌های بین دو تشکل به امضا رساندند.