ترانه های ترکمنستانی در نصف جهان : آغاز هفته فرهنگی ترکمنستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنای دولت سیزدهم تعامل همه جانبه بویژه فرهنگی با همه کشورهاست، گفت: تعاملات فرهنگی، یکی از جنبه های مهم ارتباط ما با سایر کشورهاست.
به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، هفته فرهنگی ترکمنستان در تالار هنر اصفهان با حضور مقامات عالی فرهنگی و هنری دو کشور ایران و ترکمنستان در اصفهان افتتاح شد.
این رویداد که با حضور 40 تن از هنرمندان و وزیر فرهنگ ترکمنستان از 2 تا 5 آذر 1402 در شهر تاریخی اصفهان برگزار می‌شود و هنرمندان ترکمنی در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، صنایع دستی، فیلم و سینما آثار خود را به مخاطبان ارائه می‌کنند.
دعوت از هنرمندان ترکمنستان برای حضور در رویدادهای فرهنگی ایران
وزیر فرهنگ در دیدار با همتای ترکمنستانی خود در اصفهان از هنرمندان ترکمنستان برای حضور در رویدادهای فرهنگی ایران دعوت کرد.
محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار با تاکید بر این مطلب، افزود: در جشنواره فجر و سایر رویدادهای فرهنگی امیدواریم کشور ترکمنستان حضور پررنگ تری داشته باشد.
وی که در حاشیه برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان با همتای ترکمنستانی خود دیدار کرد، ادامه داد: ضمن امیدواریم برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران مایه خیر و برکت برای هردو کشور باشد و سال گذشته هم هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان برگزار شد.
وی افزود: ما‌ مردم ترکمنستان را خویشاوندان خود می‌دانیم و به حضور شما در کشورمان افتخار می‌کنیم.
وزیر فرهنگ ادامه داد: امیدواریم توافقاتی که سال گذشته در حاشیه برگزاری هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان انجام شد به خوبی اجرا شود.
وی ضمن دعوت از هنرمندان ترکمنستان برای شرکت در رویدادهای فرهنگی ایران افزود: جشنواره‌ فجر را پیش رو داریم که در حوزه‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی برگزار می‌شود و امیدواریم شاهد حضور پررنگ تری از کشور ترکمنستان در بخش بین‌الملل باشیم.
وزیر فرهنگ درباره تولیدات پویانمایی کشور ادامه داد: در حوزه کودک‌و‌نوجوان و پویانمایی فعالیت‌های خوبی در حال انجام است و تولیدات خوبی صورت گرفته است و می‌توانیم تولیدات خود را در کشور ترکمنستان ارائه دهیم.
اسماعیلی در پایان ضمن دعوت از فعالان حوزه رسانه برای شرکت به عنوان میهمان ویژه در جشنواره رسانه ایران گفت: من خیلی مایل بودم در بنیاد رودکی که در این ایام گروه‌های تئاتر و موسیقی به اجرای برنامه‌های خود مشغول هستند میزبان شما باشیم و اعلام می‌کنم در تمام حوزه‌ها آماده گسترش همکاری‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با کشور ترکمنستان هستیم.
.روابط ایران و ترکمنستان ریشه در تاریخ دارد
گلشاد محمدوا در آیین آغاز «روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» در تالار هنر این شهر گفت: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان و برگزاری روزهای فرهنگی، با تلاش‌های روسای جمهور 2 کشور در راستای توسعه روابط فرهنگی دوجانبه ارائه شده است.
وی ادامه داد: بین دولت‌های دوست ایران و ترکمنستان روابط دوستانه‌ای در راستای فرهنگ، تمدن، انرژی و سیاست وجود دارد که از گذشته ادامه داشته و امیدواریم ادامه‌دار باشد.
وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت ارتقا روابط خواهد بود، در گذشته روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران برگزار شده است و این بار این رویداد در شهر زیبای اصفهان که دارای بناهای تاریخی زیادی است برگزار می‌شود.
وزیر فرهنگ ترکمنستان تاکید کرد: هنرمندان 2 کشور در برنامه‌های فرهنگی به اجرا می‌پردازند و در «روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه صنایع دستی، کُنسرت‌های موسیقی و شب شعر برنامه‌ریزی شده است.
«هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» با سُخنرانی وزرای فرهنگ 2 کشور در تالار هنر اصفهان آغاز شد.
به مناسبت برگزاری «هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان»، نشست ادبی در باره زندگی و آثار «مختومقلی فراغی» شاعر و متفکر بزرگ ترکمن نیز در طول این هفته برگزار خواهد شد.
سال گذشته نیز “هفته فرهنگی اصفهان” در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد و در آن مراسم افزون بر 50 هنرمند ایرانی و گروه‌های مختلف هنری از کشورمان شرکت داشتند.