وضعیت دندان سالمندان اصفهانی مطلوب نیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران نشست خبری مشترک ترجمان دانش با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش، دکتر بهاره طحانی، دانشیار گروه دندانپزشکی جامعه نگر، حسینی کارشناس ترجمان دانش، برگزار گردید.
در این نشست خبری که با دستور جلسه ارایه نتایج پژوهشی حاصل از طرح های خاتمه یافته با محوریت سالمندی،برگزار شد، ابتدا دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش با اشاره به اینکه کشور ما به سمت سالمندی می رود، مطرح کرد: بر اساس آخرین آمار، سال ۱۴۲۰ حدود ۱۲ درصد جمعیت ما سالمند خواهند شد این نشان می‌دهد، با توجه به اینکه سالمندان در بخش های مختلف جامعه نیاز به خدمات گسترده ای دارند، توجه به سالمند اهمیت بیشتری دارد.
سپس دکتر بهاره طحانی با ارائه پژوهشی مشترک با دکتر ماهرخ کشوری، تحت عنوان « بررسی ارتباط سلامت دهان، سواد سلامت دهان، کیفیت زندگی مرتبط با دهان و سوءتغذیه در سالمندان تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰» و در اهمیت اجرای این طرح اظهار داشت: در سالهای پیش رو ما با جمعیت بالایی از سالمندان مواجه خواهیم شد. درحال حاضر، استان اصفهان ۱۱ درصد، و کلان شهر اصفهان ۷ درصد افراد، جمعیت بالای ۶۵ سال دارد.
دکتر بهاره طحانی، دانشیار گروه دندانپزشکی جامعه نگر، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اعلام کرد: پیش بینی می شود که در سال ۱۴۳۰ نزدیک ۲۰ درصد جمعیت کل کشور سن بالای ۶۵ سال خواهند داشت.
دکتر طحانی ابراز داشت: در سازمان جهانی بهداشت، تعاریف مختلفی از سالمندی شده، از سالمندی، در رابطه با سن تا تعاریف جدید که مربوط به عملکرد سیستم بدن است و هنوز سن بالای ۶۰ سال، سالمند می دانند. ولی در اکثر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی و کشور خودمان سن بالای ۶۵ سال را به عنوان جمعیت سالمند مد نظر قرار می‌دهند.
دکتر بهاره طحانی با اشاره به لزوم بررسی سلامت دهان در افراد سالمند، تاکید کرد: سلامت دهان بخشی از سلامت است که از کودکی مورد اغفال قرار می گیرد و دستورالعملها و پیشنهاداتی که برای پیشگیری از بیماریهای دهان انجام می شود، معمولاً توسط افراد، خیلی پیاده نمی شود. در نتیجه وقتی فرد به سن ۶۵ سالگی می رسد، اثر تجمیعی بسیاری از بیماریهای دهان و دندان در این سن خاص نمود پیدا می‌کند.
دکتر بهاره طحانی دانشیار گروه دندانپزشکی جامعه نگر، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: فرد سالمند زمانی دندان های خود را از دست می دهد که توصیه تغذیه ای به مصرف بالاتر فیبر و پروتئین می‌شود که این نیازمند سیستم دندانی سالم است تا بتواند غذا را بجود.
دکتر بهاره طحانی بیان کرد: تغییرات فیزیولوژیک دهان و بیماری های پریودنتال در دوره سالمندی و عدم انجام رفتارهای بهداشتی دهان همراه با سواد سلامت دهان ناکافی ، سبب پیامدهای منفی برای سالمندان از جمله وضعیت بی دندانی کامل یا پارسیال، تاثیر منفی بر اعمال جویدن و خوردن غذا و کیفیت زندگی آنان می شود، بنابراین هرگونه برنامه ریزی مستلزم اطلاع از وضعیت موجود سلامت دهان و دندان سالمندان و علل و پیامد های آن می باشد.
دکتر طحانی اظهار داشت: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت دهان و دندان و ارتباط آن با سوءتغذیه در سالمندان شهر اصفهان انجام شد.
وی همچنین افزود: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که وضعیت سلامت دهان و دندان سالمندان اصفهانی مطلوب نبود و تقریبا نیمی از آنان از دنچر کامل یا پارسیال استفاده می کردند و همچنین حدود یک سوم از سالمندان مورد مطالعه وضعیت تغذیه ای مطلوب نداشتند.
دکتر بهاره طحانی دانشیار گروه دندانپزشکی جامعه نگر، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: نتایج نهایی مطالعه بیان‌کننده هشداری جدی در زمینه توجه ناکافی به مقوله سلامت دهان و دندان ضعیف در سالمندان اصفهانی و پیامدهای آن است