افسردگی جزء شایع ترین اختلالات عاطفی یا روانپزشکی در میان سالمندان بالای ۶۰ سال است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران نشست خبری مشترک ترجمان دانش ، با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش، حسینی کارشناس واصحاب رسانه، برگزار گردید.
در این نشست خبری که با دستور جلسه ارایه نتایج پژوهشی حاصل از طرح های خاتمه یافته با محوریت سالمندی،برگزار شد، ابتدا دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش با اشاره به اینکه کشور ما به سمت سالمندی می رود، مطرح کرد: بر اساس آخرین آمار، سال ۱۴۲۰ حدود ۱۲ درصد جمعیت ما سالمند خواهند شد این نشان می‌دهد، با توجه به اینکه سالمندان در بخش های مختلف جامعه نیاز به خدمات گسترده ای دارند، توجه به سالمند اهمیت بیشتری دارد.
سپس دکتر فاطمه زرگر، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارائه پژوهشی تحت عنوان « تاثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی،مشکلات خواب،تنظیم هیجان و مشکلات حرکتی سالمندان » اعلام کرد: پیش بینی می شود تا سال ۱۴۱۴ ما در کشورمان ۱۰ میلیون سالمند داشته باشیم.
دکتر فاطمه زرگر با اشاره به اینکه: مسائل مختلف مربوط به روان، روانشناسی، در جامعه ما خیلی مغفول مانده است، افزود: سالهای اخیر ما یک سری پیشرفت هایی داشته ایم. این که مردم فکر کنند اگر مشکل روانشناختی دارند در مورد آن کاری انجام دهند، وقتی خیلی شدید می شود افراد دنبال درمان هستند.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیان کرد: افسردگی جزو شایع ترین اختلالات عاطفی یا روانپزشکی در میان سالمندان بالای ۶۰ سال است که میزان شیوع آن ۱ تا ۳۵ درصد تخمین زده شده است.
وی در همین خصوص افزود: این میزان در میان سالمندانی که به دلیل بیماری های جسمی، یا کاهش عملکرد فیزیکی یا شناختی در مراکز درمانی و مراقبتی نگهداری می شوند، مثل خانه سالمندان، بیشتر گزارش شده است.
دکتر فاطمه زرگر عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خلق غمگین، عدم لذت بردن از فعالیت ها، احساس گناه، افکار منفی متعدد، انرژی پایین و مشکلات خواب را از علایم افسردگی دانست و افزود: مشکلات خواب می تواند بطور اولیه وجود داشته باشد.
دکتر فاطمه زرگر، خاطرنشان کرد: در سالمندان اثر داروها و بروز بیماری‌هایی نظیر اضطراب، افسردگی و محدودیت‌های حرکتی منجر به کاهش کیفیت خواب می‌شود.
وی عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش سن میزان واقعی خواب کاهش می‌یابد، بدین شکل که در سن ۶۵ سالگی،میزان خواب عمیق به ۳۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به کیفیت خواب، افزود: شکلی از رفتارهای گوناگون خواب است که تاخیر در به خواب رفتن، خواب مفید، طول مدت خواب، کیفیت ذهنی خواب، مصرف داروهای خواب آور و اختلال عملکرد روزانه را شامل می‌شود.
دکتر فاطمه زرگر عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اعلام اینکه: بیش از ۴۰ درصد از افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند از کیفیت خواب پایین رنج می برند،افزود: اگرچه با بالا رفتن سن، مدت زمانی که سالمند در رختخواب است، بیشتر می شود، اما عمیق‌ترین مراحل خواب که مراحل سوم و چهارم است، کاهش پیدا می‌کند.
دکتر فاطمه زرگر، تصریح کرد: کاهش کیفیت خواب در سالمندان می‌تواند، احتمال ابتلا به دمانس، خلق ناپایدار، افسردگی، اشکال در تمرکزو اظطراب را افزایش دهد. از سوی دیگر با افزایش سن، اختلال عملکرد جسمانی بیشتر می‌شود. و اثر منفی آن، بر توانایی حفظ استقلال، نیاز به کمک را افزایش می‌دهد.
وی در همین خصوص افزود: ثابت شده است که مشکلات و مسائل متعددی که به طور فیزیولوژیکی در سنین بالا رخ می‌دهند، در افزایش افسردگی دوره سالمندی تاثیر دارند.
دکتر زرگر ضمن تعریف از تنظیم هیجان، ابزار داشت: تنظیم هیجان به معنای آگاهی از هیجان و پذیرش آنها، توانایی تغییر هیجان‌ها مطابق با اهداف و توانایی کنترل رفتار هنگام مواجهه با هیجان‌های منفی است.
وی در ادامه مطلب خود افزود: در اثر برخورداری از مهارت تنظیم هیجانی، افراد توانایی این را دارند که هیجان خود را به شیوه‌ای مناسب ابراز کنند و در صورتی که درگیر هیجانات ناخوشایند، همچون احساس اندوهگینی شوند، از شدت آن کم کنند.
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: ذهن آگاهی، نوعی آگاهی است که در هنگام توجه هدفمند و ارادی به محرک‌های بیرونی و درونی در زمان حال، بدون
قضاوت و اجتناب از لغزش ذهن به گذشته و آینده پایدار می‌شود.
وی همچنین افزود: برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر آموزش مراقبه ی ذهن آگاهانه، انجام تکالیف خانگی برای مقابله با فشارهای روزانه تاکید دارد.
دکتر فاطمه زرگر عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز داشت: یافته‌های پژوهشی زیادی در رابطه با این برنامه نشان دادند که این برنامه در کاهش درد مزمن، اضطراب، افسردگی، استرس اثربخش است و همچنین سلامت جسمی، کارکرد سیستم ایمنی، کیفیت خواب و …افزایش می‌دهد.
دکتر زرگر اظهار داشت: ذهن آگاهی به افراد کمک می‌کند تا این نکته را درک کنند که هیجان‌های منفی ممکن است رخ دهد اما آنها جز ثابت و دائم شخصیت نیستند. همچنین به فرد این امکان را می‌دهد تا به جای آنکه به رویدادها به طور غیر ارادی و بدون تامل پاسخ دهد، تامل و تفکر پاسخ دهد.
وی افزود: نهایتاً در جلسات درمانی فرد به این سمت می‌رود که چطور از خودش مراقبت بهتری داشته باشد.
دکتر فاطمه زرگر عضو هیئت علمی گروه روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اعلام کرد: نتایج تحقیق نشان می دهد درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به کاهش افسردگی، کاهش مشکلات خواب و بهبود تنظیم هیجانی سالمندان شده است.وی همچنین افزود: درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش مشکلات حرکتی سالمندان تاثیر معناداری نداشته است.