مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور ایران شد

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران محسن سلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور ایران در جمع خبرنگاران نتایج نهایی شمارش چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.
مجموع آرای اخذ شده در کل شعب داخل و خارج از کشور 30 میلیون و 530 هزار و 175 است که بر این اساس تعداد آرای مسعود پزشکیان 16 میلیون و 384 هزار و 403 و ‏تعدادی آرای سعید جلیلی 13 میلیون و 538 هزار و 179 است. میزان مشارکت نیز 49.8 درصد است.
به این ترتیب مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین منتخب جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود.
مسعود پزشکیان متولد سال 1337 در شهرستان مهاباد آذربایجان غربی است. او تحصیلات مقدماتی خود را در ارومیه گذارنده و در سال 1355 نیز با ورود به دانشگاه تبریز در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده است.
او همچنین دارای تخصص جراحی عمومی و جراحی قلب بوده و طی سالهای 1373 تا 1379 ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را برعهده داشته است. پزشکیان دارای 2 پسر و یک دختر است و پس از فوت همسر و یک فرزندش در سال 1373 طی یک سانحه رانندگی ازدواج نکرده است.
ورود پزشکیان به سیاست در دولت اول محمد خاتمی با انتصاب او به عنوان معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همراه بود. مسعود پزشکیان سپس در دولت دوم اصلاحات سکان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران را برعهده گرفت و علی‌رغم استیضاح در سال دوم وزارتش در مجلس در نهایت موفق به کسب دوباره رای اعتماد شد.