شهردار اصفهان: راه اندازی پروژه کمپ شرق اصفهان برای نوروز 1404/ توسعه منظرگاه‌های شهر اصفهان/ مجتمع گردشگری سپاهان دارای یک مدیریت قوی و موفق است

شهردار اصفهان با بیان اینکه راه اندازی پروژه کمپ شرق اصفهان برای نوروز 1404در دستور کار قرار دارد، گفت: مجتمع گردشگری سپاهان دارای یک مدیریت قوی و موفق است و شهر رویاها نیز مقصد سفر گردشگران و شهروندان می‌باشد، 3 پروژه کلان دیگر هم داریم و زمانی که نهایی شد اطلاع رسانی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، دکتر علی قاسم زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخگوی سوالات متعدد خبرنگاران بود.
در همین راستا خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران این سوال را مطرح کرد؛ در تعطیلات چند روزه کشور، شهرهای شمالی قفل شده بود و خدمات به درستی ارائه نمی‌شد و همه صحبت از ایجاد یک مقر اسکانی همچون باغ فدک و باغ غدیر اصفهان می‌کردند، با توجه به اینکه در شمال اصفهان باغ فدک را داریم آیا شهرداری اصفهان برنامه ای برای ایجاد اسکان مسافران در شرق و جنوب اصفهان هم دارد؟ همچنین شهرداری اصفهان نقش حمایتی و تسهیلگری در حوزه میراثی دارد با توجه به خشکی زاینده رود و وجود مکان هایی همچون صفه، شهررویاها، ناژوان و غیره چه برنامه ای برای مجتمع گردشگری سپاهان و اینکه اصفهان از نفس نیفتد در این راستا دارید؟
دکتر قاسم زاده در جواب این سوال خاطرنشان کرد: درمورد باغ فدک و غدیر، پروژه کمپ شرق اصفهان را شروع کردیم که دیوار کشی آن در حال انجام است و امیدوار هستیم در نوروز 1404 کمک باغ فدک باشد.
مجتمع گردشگری سپاهان دارای یک مدیریت قوی و موفق است
وی با بیان اینکه به شدت روی این موضوع تاکید ویژه داریم، تصریح کرد: مجتمع گردشگری سپاهان دارای یک مدیریت قوی و موفق است و شهر رویاها نیز مقصد سفر گردشگران و شهروندان می‌باشد، 3 پروژه کلان دیگر هم داریم و زمانی که نهایی شد اطلاع رسانی می‌کنیم.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه به دنبال توسعه منظرگاه‌های شهر اصفهان هستیم، افزود: تاکنون اصفهان را از صفه نگاه می‌کردید و به دنبال این هستیم که مردم شهرشان را پس از سال‌ها از مناظر دیگر هم ببینند.
علی قاسم‌زاده اظهار کرد: بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته در سال جاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که تلاش کردیم الگوی ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری رعایت شود که شاید چند شهر محدود موفق به حفظ این الگو شده‌اند.
وی افزود: از بودجه عمرانی این کلان‌شهر ۶۰ درصد مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است و در مجموع در بودجه سال جاری ۱۰۴۷ پروژه عمرانی، ۹۱ پروژه شاخص شهری، ۱۵۲ مورد مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ مورد منطقه‌ای ردیف اعتباری دارد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار، ۶۰۹ پروژه از ۱۰۴۷ پروژه در حال اجرا و فعال است، گفت: ۵۵۲ پروژه از ۶۰۹ پروژه فعال، انحرافی کمتر از ۵ درصد دارد، طبق زمان‌بندی پیش می‌رود.
قاسم‌زاده با بیان اینکه ۱۶۴ پروژه در حال طراحی، ۴۹ پروژه در مرحله تملک و آزاد سازی، ۳۰ پروژه معطل یا منتظر الزامات مطالعات، ۲۷ پروژه به اتمام رسیده است و در شش ماه اول به بهره برداری رسید، تصریح کرد: ۴۱ پروژه هنوز شروع نشده و در نقطه صفر است.
قاسم‌زاده درباره شهرهای خواهرخوانده و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه گفت: این استعداد وجود دارد که در این حوزه تسهیل‌گر باشیم، امکان استفاده از تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات دانش و فناوری در شهرهای خواهر خوانده را تسهیل کنیم، البته شهرهای خواهرخوانده نیز استقبال و اعلام آمادگی کردند، اما هنوز در عمل شکل نگرفته است، در حالی که این استعداد و ظرفیت در حوزه خدمات شهری وجود دارد.
وی درباره رعایت عدالت در توزیع خدمات گفت: امسال تخصیص بودجه را بر اساس عدالت مکانی برنامه‌ریزی کردیم، آن هم با متد و روش علمی که معاونت برنامه‌ریزی طراحی کرده است، البته در گذشته مطالعات میدانی انجام می‌شد، اما اکنون به کمک روش علمی بودجه توزیع می‌شود.
سامانه “شفافیت” و “سوت زنی”
وی با تاکید بر اینکه سامانه سوت‌زنی و شفافیت داریم، خاطرنشان کرد؛ در سامانه شفافیت تمام اطلاعات شهرداری در زمینه قراردادها و مساعدت‌ها بارگذاری می‌شود، کنار این سامانه سامانه سوت‌زنی داریم تا اگر مردم تخلفی را در شهرداری‌مشاهده کردند، بلافاصله آن را اطلاع دهند تا اطلاعات توسط بازرسی و حراست صحت‌سنجی شود و اگر تأیید شود، پرونده تشکیل و پیگیری شود و بر این اساس چنانچه تخلف صورت گرفته، با متخلف برخورد می‌شود.
شهردار اصفهان با اشاره به سوال یکی‌از خبرنگاران درباره عدم‌تخصص شهردار یکی از مناطق اظهار کرد: شخص ایشان سال‌ها معاون مالی یکی از مناطق شهرداری و دارای ۱۵ سال سابقه کار در شهرداری است، همچنین حدود ۸ سال یکی از مدیران ارشد بوده است، البته این موارد مصونیت نیست و اگر موردی باشد، پیگیری می‌کنم.
شهردار اصفهان مطرح کرد: برای سالن تئاتر با یک سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم که امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد.
شهردار اصفهان افزود: انتظارات ما خارج از آنچه جز وظیفه شهرداری است، مطالبه‌گری پیرامون موضوع آب است که از دولت جدید درخواست داریم به داد شهر اصفهان برسند و مشکل حیاتی آب را برطرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای کمک به ساخت مساجد در مناطقی که مسجد ندارند، شورا مصوبه‌ای را تأیید کرد که بر مبنای آن شهرداری در مناطقی که مردم پای کار هستند، اما به اقتضای توسعه مسجد وجود ندارد، کمک می‌کند.
قاسم‌زاده با اشاره به طرح‌های دوفوریتی شورای اسلامی‌شهر عنوان کرد: این مواردی برای اضطرارهایی است که مطرح می‌شود و فرصتی کوتاه داریم که در مجموع ظرفیتی قانونی است و اشکالی ندارد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مشکلات زیست‌محیطی شهر اظهار کرد: در برنامه راهبردی شهرداری هدف اولمان هدف زیست‌محیطی و رفع مشکلات این حوزه بود که بخش عمده با نگاه به همین مسائل بوده است، بر این اساس در حد استطاعت شهرداری به پروژه‌های انتقال آب کمک شده است، از سویی ۵ هزار هکتار فضای سبز داریم که با وجود خشکی زاینده‌رود تلاش کردیم آن را با کمک پساب زنده نگاه داریم و بر این اساس اولین شهری هستیم که ۲ شبکه آب یعنی‌شرب و پساب خواهیم داشت.

می‌توانیم کارهای سطحی و شعاری انجام دهیم، اما راه‌حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی است
شهردار اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این آب را زمستان‌ها حتی در مادی‌ها رها کنیم تا به فرونشست نیز کمک کند.
قاسم‌زاده با یادآوری اینکه در توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اتهامات این است که چرا تمرکز را بر رینگ چهارم و قطار شهری گذاشتیم، بیان کرد: می‌توانیم‌کارهای سطحی و شعاری انجام دهیم، اما راه‌حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی است؛ بر این اساس کاری که در اصفهان در خط ۲ مترو انجام شده، سابقه نداشته است و در حال حاضر ۱۶ ایستگاه زیرِ شهر برای این امر فعال است.
وی با اعلام اینکه در بودجه سال جاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط ۲ پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌کند که اگر این امر نبود، روزانه ۴۰ هزار خودرو در این مسیرها تردد می‌کردند و بر این اساس اگر خط ۲ و حتی ۳ احداث شود، شهر از ترافیک و آلایندگی نجات پیدا می‌کند.
شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی درباره اتصال اصفهان به شهرهای اطراف اظهار کرد: اتصال اصفهان به شاهین‌شهر و شهرهای اطراف در حوزه مدیریتی ما نیست و توسط مدیریت کلان استان پیگیری می‌شود.
اصفهان من، شهر زندگی/ اصفهان، نه تنها زنده است بلکه شهر زندگی و سر زنده است
قاسم‌زاده در پاسخ به سوالی درباره شعار و گفتمان مدیریت شهری مبنی بر «اصفهان من شهر زندگی» با تاکید بر اینکه اصفهان با شهرهای دنیا مدعی رقابت است، عنوان کرد: می‌توانیم تلاش کنیم شهر را زنده نگاه داریم، اما تعریف دیگر شهر زندگی این است که شهر سرزنده است و بر این اساس تلاش کردیم با رخدادها، شهر را سرزنده نگه داریم.
وی گفت: بخشی از این سرزندگی، معنوی است و بر این اساس شهر سرزنده شهری است که کنش و واکنش داشته باشد و بنا به‌مناسبت‌های مختلف واکنش‌های متناسب داشته باشد، از سویی مهم‌ترین متغیر سرزندگی، مردم سرزنده آن هستند که در سخت‌ترین شرایط نیز نمی‌گذارند غصه‌ای در دل شهر باقی بماند.
مداخله‌ها می‌تواند آسیب‌ها و تهدیدات فرونشست را کاهش دهد
شهردار اصفهان در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به گره‌های اولویت‌دار شهر اصفهان مطرح کرد: گره‌ها، همان گره‌های ابتدای مسئولیت است و بر این اساس بلافاصله هدایت بودجه و منبع برای رفع مشکلات زیست‌محیطی رفت و همچنان نگرانی ما همان موارد است.
قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه فرونشست یک واقعیت غیرقابل انکار است، اظهار کرد: در این باره ۲ پژوهش علمی و دقیق در شهر انجام دادیم؛ پژوهش اولیه مکان‌مندکردن فرونشست است که اطلاعات این امر را دقیق داریم و بر این اساس در جنوب شهر مشکلی نداریم، البته تا حدود مسجد سید جای نگرانی نیست، اما پس از آن و هرچه به سمت شمال شهر برویم، ضریب فرونشست بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: پژوهش دوم مداخله‌هایی است که می‌تواند آسیب‌ها و تهدیدات فرونشست را کاهش دهد، البته راه‌حل نهایی چیزی جز جریان دائمی زاینده‌رود نیست، اما در نقاطی که ابنیه‌های حساس داریم، می‌توانیم به کمک میراث ورود پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: برخی افراد مدعی هستند که شهردار «فرهنگی» است و کار عمرانی بلد نیست؛ این افراد شهرداری را نمی‌شناسند، چراکه شهرداری حوزه‌های تخصصی دارد که از ابتدا تا امروز همین حوزه‌ها فعالیت‌های عمرانی را پیش می‌برند و به جرئت می‌گویم تیم‌های فنی ما از بهترین تیم‌های فنی کشور است.
شهردار اصفهان با اشاره به پروژه‌های غرب شهر اصفهان عنوان کرد: تمام مطالعات ما نشان داد شهر در جبهه غربی مشکل ترافیک دارد و امکان تعریض کندروی بزرگراه شهید خرازی وجود نداشت، بر این اساس اقدامات مناسب آنجا شد؛ تنها نگرانی پلیس راهور در جلسات این بود که اگر بزرگراه بسته شود، در شهر مشکل ایجاد می‌شود؛ در این راستا نیروها پروژه را در ۴۸ ساعت در ضلع غربی جمع کردند و در ادامه نیز بیش از ۲۴ ساعت مسیر بسته نخواهد شد.
گذر کمرزرین با حفظ اکتشافات در حد پیاده‌راه باز می‌شود
وی با اشاره به گذر کمر زرین و ورود دادستان به اتفاقات این گذر گفت: زمانی که پروژه عمرانی را آغاز کردیم، مواجه با نشانه‌های آثار تاریخی شدیم که پروژه در حوزه عمرانی متوقف شد و تحویل به حوزه بهسازی و نوسازی شد، با همکاری دانشگاه هنر تیم کاوش مستقر شدند، کماکان مشغول هستند.
قاسم‌زاده افزود: به‌دنبال نوشتن استشهادیه شهروندان که خواستار بازگشت این محدوده به دوره قبل بودند، دادستان جلسه‌ای برگزار و تشریح کرد که پروژه خاص است و این بخش هویت تاریخی ما محسوب می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم این محدوده را محو کنیم، بر این اساس مقرر شد معبر باز شود و در عین حال محور تاریخی پیدا شده، حفظ شود و در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار داده شود.
وی ادامه داد: دو هفته پیش طراحی انجام و فاز اول آن نیز اجرایی شد تا با حفظ اکتشافات به‌عنوان نشانه تاریخی محور در حد پیاده راه باز شود.
شهردار اصفهان با اشاره به عبور مترو از میدان امام علی (ع) گفت: در گذشته تشریفات قانونی طی و مجوز دریافت شده و پروژه در دست احداث است.


شورای مشورتی بانوان طرح‌های بنیادی خوبی ارائه کرده است
قاسم‌زاده تصریح کرد: جمع‌بندی مدیریت وقت شهرداری و میراث آن بود که گذر مترو به جای میدان امام خمینی (ره) از گذر میدان امام علی (ع) باشد در این راستا کاوش انجام شده و میراث فرهنگی مجوز عبور خط دوم را از میدان امام علی (ع) صادر کرده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه شورای مشورتی بانوان مدت زمان زیادی است که تشکیل شده و طرح‌های بنیادی خوبی هم ارائه کرده است، گفت: یکی از نتایج این شورای مشورتی تغییر کاربری خانه امیر قلی امینی بوده است؛ بر اساس وصیت امیر قلی امینی این خانه فضای کار اشتراکی برای تشکل‌هایی در حوزه بانوان شده که در حوزه تولید و توزیع کتاب کار می‌کنند، در این راستا هشت تشکل بانوان در این خانه مستقر شدند.
قاسم‌زاده ادامه داد: اداره امور بانوان در سازمان فرهنگی راه‌اندازی شده است که یکی از نتایج همین شورای مشورتی می‌باشد.
وی عنوان کرد: سال گذشته ۶۰۰ میلیارد اوراق مشارکت با سهم پرداخت ۵۰ درصدی داشتیم که امسال به ۱۹۰۰ رسیده و نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم.
شهردار اصفهان با اشاره به حواشی هتل چهارباغ خاطرنشان کرد: در هفته جاری با سازنده هتل جلسه داشتیم و بر این اساس مشکل معبر به‌دست خود سازنده و تسهیلگری شهرداری در حال حل است، برای نمایشگاه نیز مشکل نداریم و شهرداری کمک می‌کند توسعه پیدا کند.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سن ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان بالا است و طبق استانداردها نباید از آن‌ها استفاده کنیم، از این‌رو به‌تدریج با شیبی در حال نوسازی ناوگان هستیم؛ دوشنبه هفته جاری نیز پیگیر موضوع در تهران بودیم و امیدواریم تحول در شهر ایجاد شود.
قاسم‌زاده عنوان کرد: در حوزه تخصیص بودجه فرهنگی برای توانخواهان پیگیری می‌کنم که موضوع حل شود، از سویی قصد داریم تعداد ون‌ها را افزایش دهیم که منتظر هستیم، چراکه تعدادی از موارد خریداری شده به دستمان نرسیده است.
وی اظهار کرد: در خریدهای جدید، مسیر ویژه برای حمل‌ونقل عمومی برای نمایشگاه می‌گذاریم، از سویی ایده‌ای مطرح شده بود که قطار شهری اطراف شهر داشته باشیم، اما به این دوره مدیریت شهری نمی‌رسد.
شهرداری اصفهان مشتری درجه یک دانش بنیان‌ها است
شهردار اصفهان گفت: شهرداری این کلان‌شهر مشتری درجه یک دانش بنیان‌ها است؛ به‌ویژه در حوزه‌های خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، هر کجا مسئله داشته باشیم، اولین جایی که مسئله مطرح می‌شود، دانش‌بنیان ها هستند.
وی افزود: در این راستا قراردادهای زیادی هم منعقد شده و به محصول رسیده است، به‌ویژه در حوزه خدمات شهری و موضوع بازیافت کمک گرفتیم.
قاسم‌زاده با اشاره به شرایط قطع درختان خطرآفرین شهر تصریح کرد: پایش درختان به‌صورت علمی انجام می‌شود، زیرا سازمان پارک‌های شهرداری از بهترین سازمان‌های شهرداری کشور است که نگاه آن‌ها علمی و بر اساس دانش است.
وی افزود: با توجه به اینکه سقوط متعدد درختان خسارتی به مردم تحمیل می‌کرد، پایش درختان انجام شد و درختانی که احتمال سقوط برای آن‌ها وجود داشت و قابل احیا نبودند، قطع شدند که این اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از خطرات بعدی بوده است.
قاسم‌زاده درباره دلیل زیاد شدن سرفاصله اتوبوس و مترو در روزهای تعطیل گفت: از قدیم این موضوع وجود داشته است، البته منطقی پشت آن وجود دارد و به دلیل آنکه مسافر کم هست، استراحت به ناوگان می‌دهند.
وی با بیان در آغاز فعالیت شهرداری در این دوره ۵۵۰ اتوبوس داشتیم، اما با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تعداد اتوبوس‌ها به بیش از ۹۰۰ اتوبوس رسیده است، یادآور شد: تا پایان سال تعداد ناوگان به ۱۲۰۰ اتوبوس خواهد رسید که اگر تحقق یابد، سرفاصله‌ها در همه ایستگاه‌ها به زیر ۱۰ دقیقه و در خطوط بی آرتی به کمتر ۵ دقیقه می‌رسد.
انتهای پیام/