جشنواره موسیقی خلاق شاهین‌شهر کمتر از جشنواره فجر نیست :حاکمیت باید از جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر حمایت کند

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران به نقل ایسنا/اصفهان «سرمایه‌گذاری در زمینۀ موسیقی به‌عنوان زبانی مشترک در جهان، برای گفتگو و حرکت مردم ضرورت دارد. در این بین، جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر کمتر از جشنواره موسیقی فجر و جشنوارۀ موسیقی جوان نیست و باید دبیرخانۀ آن به‌صورت دائمی و ثابت در شاهین‌شهر بماند، به سطح بین‌المللی تبدیل شود و نه فقط استان اصفهان بلکه مسئولان باید از آن حمایت کند.»
این جملات، بخشی از مباحثی بود که در نشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر بیان شد. این نشست خبری امروز چهارشنبه (۲۸ شهریورماه) و با حضور اصحاب رسانه از سراسر استان، در سالن جلسات تالار شیخ بهایی این شهر برگزار شد.
سیدمهدی سیدین نیا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این نشست ضمن اشاره به فعالیت‌های سال‌های گذشتۀ حوزه هنری استان اصفهان در زمینۀ موسیقی، اظهار کرد: اگر فعالیت‌های چشمگیر آن دوران در زمینۀ موسیقی تداوم پیدا کرده و مسیر خود را ادامه می‌داد شرایط کنسرت‌های امروز که اتفاقاً مجوز آن‌ها ازسوی این اداره کل صادر می‌شود به‌گونه‌ای دیگر بود و اتفاقات مبارکی می‌افتاد.
او ادامه داد: این فعالیت‌ها دارای فراز و نشیب است و گاهی در اوج و گاهی در فرود است، اما امروز در شاهین‌شهر شاهد برگزاری رویداد مبارکی هستیم و باید اذعان کرد که شهردار شاهین‌شهر نعمتی برای استان و این شهر است. مدیریت شهری در شاهین‌شهر بر روی مباحث فرهنگ و هنر عنایت خاصی داشته و فضای همدلی و همراهی و هم‌بستگی خوبی در این شهر وجود دارد.
سیدنی‌نیا با بیان اینکه هنر به خودی خود خلاقانه بوده و خلاقیت در ذات هنر وجود دارد، به چرایی انتخاب موسیقی خلاق برای عنوان این جشنواره اشاره کرد و گفت: موسیقی ایرانی به‌لحاظ ماهیت و به‌ویژه در علمی‌شدن، فرار و نشیب‌هایی را به همراه داشته و هنوزهم مسیر طولانی در پیش دارد و این موضوع ضرورت دارد که از روش سینه به سینه که در طول تاریخ وجود داشته فاصله بگیریم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در موسیقی به‌عنوان زبانی مشترک در جهان، برای گفتگو و حرکت مردم ضرورت دارد، چراکه یکی از ویژگی‌های موسیقی، قدرت به حرکت درآوردن جامعه است و درواقع تفاوت هنر به ویژه موسیقی با سایر مباحث در همین مسئله است.
او اضافه کرد: تعبیر مقام معظم رهبری این است که “موسیقی یک کشور موجب انقلاب شد”؛ ازین رو مراقبت از چنین هنری به‌عنوان عطیه الهی ضرورت دارد و امروز، تولید موسیقی نیاز مبرم است.
جشنواره موسیقی خلاق شاهین‌شهر کمتر از جشنواره فجر نیست
در ادامۀ این نشست، رضا مهدوی، دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه موسیقی حلقۀ مفقوده بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌هاست، اظهار کرد: جامعۀ موسیقی آنقدر شرافتمند بوده و هست که سختی‌ها را تحمل کرد تا برای شاگردان خود فضایی را ایجاد کند و آینده‌ای را متصور باشد تا یک‌روز جایگاه موسیقی عیان شده و کسی از موسیقی نگرانی نداشته باشد.
او ادامه داد: ثابت شده که هرگاه موسیقی از کلام دور بوده چیز بدی نداشته و فی‌نفسه مطهر است، این کلام است که به موسیقی جهت می‌دهد و اگر ابتذالی بوجود می‌آید به دلیل بعضی واژه‌هایی است که نباید با موسیقی مختلط و ترکیب شود. ایران در زمینۀ خوشنویسی سرآمد است و تا به حال دیده نشده که یک خوشنویس حرف نامربوطی را بنویسد و حتی برای تمرین نیز چنین نکرده است. درواقع در رابطه با هنر خوشنویسی نگاه مذمومی وجود ندارد و هنری است که از ذهن تراوش می‌کند پس ذهن می‌تواند بد بنویسد ولی ذاتِ آن مختص است و به یک جریان فکری متصل است، برخلاف موسیقی که جریان‌های مختلف بر آن تاثیر می‌گذارد.
مهدوی با اشاره به اینکه موسیقی مبتنی بر موقعیت زمان و مکان است، بیان کرد: موسیقی فی‌نفسه خالص و ‌مورد تأیید است ولی جایی که کلام به آن جهت می‌دهد رفتارهای سیاسی از آن منبعث شده و می‌تواند انقلاب‌ها را تحریک یا انقلاب ایجاد کرده و یا اذهان را بیدار کرده و حتی خواب کند.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر افزود: اگر امروز موسیقی برای اقتصاد است به دنبال اقتصاد سالم است، یعنی چیزی از موسیقی خارج می‌شود که دارای خلاقیت است تا بتوانیم با نگاه ساده، فرازهایی را از آن استخراج کرده و موسیقی را به سمت انسان‌ساز بودن و جریان‌سازی در پی اهدافی پیش ببریم که بعد از انقلاب اسلامی به دنبال آن‌ها هستیم.
او با بیان اینکه موسیقی از برکات این سرزمین است و بسیاری از مضامین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باعث شده تا هنرمندان بتوانند خلاقیت داشته باشند، به برگزاری جشنواره موسیقی خلاق شاهین‌شهر اشاره کرد و گفت: این جشنواره به‌عنوان فکر بکری است که نه فقط استان اصفهان بلکه حاکمیت باید از آن حمایت کند. این جشنواره در همین شروعِ امروز می‌توانست در عرصه بین‌الملل مطرح باشد یعنی جشنواره بین‌المللی موسیقی خلاق، چراکه تاریخچۀ سترگ فرهنگی ما نمایانگر موسیقی غنی در جهان است.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر با تأکید بر اینکه در کشورهای پیشرفتۀ دنیا شهرداری‌ها حامیان اصلی هنرها هستند، ادامه داد: در دوره ای در تهران فرهنگسراها شکل گرفت و در کل کشور سیطره پیدا کرد، درواقع اتفاق خوبی بود که می‌توانست موجب تشکیل ارکسترهای کوچک در هر محله باشد تا در آستانۀ چهلمین جشنواره موسیقی فجر ناگزیر نباشیم تاریخچۀ ۳۹ سال گذشتۀ جشنواره موسیقی فجر را درنورده و پژوهش‌ها و انتقادهای آن دوره را جستجو کنیم اما به چیزی دست پیدا نکنیم. حتی فراخوان‌های ما نیز زیاد دیده نمی‌شود چراکه در فضای مجازی بسیارعقب هستیم، درصورتی که اگر قدرتمندانه بتوانیم فضای مجازی را تسخیر کنیم از انقلاب‌های مخملی هراسی نخواهیم داشت و مدیریت‌ها به سمت تسهیل می‌رود.
مهدوی همچنین اشاره کرد: برگزاری نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق در شاهین‌شهر اتفاقی بسیارمهم است. این شهر، منطقه‌ای سوق‌الجیشی در فلات ایران است و قومیت‌های مختلفی را در خود دارد و ازسوی دیگر به اصفهان متصل است یعنی به شهری که موسیقی در آن رشد و نمو یافته است.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر تأکید کرد: ما باید با رفتار سالم خود و با نگاه موسیقی‌محورانۀ مبتنی بر شریعت و سیاست و شاکلۀ انقلاب خود از این فکر بکر در شاهین‌شهر به‌راحتی گذر نکنیم. ازاین‌رو دیدگاه من این است که این جشنواره باید در کل کشور تسری پیدا کرده و دبیرخانۀ آن به صورت دائمی و ثابت در شاهین شهر بماند و به سطح بین‌المللی تبدیل شود.
او با اشاره به اینکه موسیقی ایرانی تاریخچۀ بسیارغنی دارد و موسیقی‌هایی در سراسر جهان وجود دارد که از موسیقی فارابی نشأت گرفته‌اند اما موسیقیِ ما هم برای خودمان و هم برای جهانیان ناشناخته است، ادامه داد: باید فرهنگ شنیداری مبتنی بر زندگی ایرانی را خلاقانه بیرون کشید. این موضوع که سبک زندگی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد در موسیقی اهمیت بسیاری نیز دارد تا در پی آن، پدر و مادر بتوانند همراه با فرزندان خود یک موسیقی را بشنوند و لذت ببرند.
مهدوی اظهار کرد: ما خلاقیت را ازدست داده‌ایم و وقتی فکر بکری به نام جشنواره موسیقی خلاق مطرح می‌شود به این معناست که اتفاق مهمی رقم خواهد خورد و جشنواره‌ای برگزار می‌شود که کمتر از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و جشنواره ملی موسیقی جوان نیست، و می‌خواهد تعریف دوباره‌ای ارائه کند دربارۀ این موضوع که خلاقیت به نوع بشر و توسعه کیفی فرهنگ سیاسی اجتماعی و هنری چه کمکی خواهد کرد و می‌تواند آیندۀ موسیقی و موسیقیدانان را تضمین کند.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه امروز اگر سینمای پرکلامِ هنرپیشه‌محور نیز موسیقی نداشته باشد قابل هضم نیست، یادآوری کرد: لازم است تا هیجانات جوانان به شیوۀ درست تخلیه شود که موسیقی یکی از راه‌های آن‌ است. در این بین، این موضوع اهمیت بسیاری دارد که اساتید موسیقی از جوانان حمایت کنند.
در کشور ما واژۀ شهر، مغفول مانده و تعریف نشده است
در این آئین همچنین سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین‌شهر با اشاره به اینکه اگر فداکاری و مسئولیت‌پذیری آدم‌های متخصص نباشد بهترین تفکرها و ایده‌ها نیز به سرانجام نمی‌رسد، بیان کرد: امیدوارم اصحاب رسانه، پیام این جشنواره را به درستی و با گسترۀ فراوان به سراسر ایران مخابره کنند و هیجانی در سطح شهرستان، استان و کشور در این زمینه ایجاد شود، ضمن اینکه اشاره می‌کنم که یکی از کمیته‌های این جشنواره، کمیتۀ اطلاع‌رسانی است.
او ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر حالت مرجعیت پیدا کند و دراین‌خصوص مدیریت شهری تمام‌قد آمادۀ پرداخت هزینه‌ها و زحمات برای دستیابی به این هدف است.
شهردار شاهین‌شهر با اشاره به اهمیت هنر در ارتقای فرهنگ و انتقال مفاهیم ارزشی و اثرگذاری در جامعه و همچنین تأثیر موسیقی به‌عنوان زبان مشترک ملت‌ها، گفت: در کشور ما واژۀ شهر، مغفول مانده و تعریف نشده است، این درحالی است که شهر موجود زنده است. اگر دربارۀ شهر سخن گفته شده، راجع به اجزای آن بوده ولی هیچ‌گاه درباره کلیت شهر صحبت نشده است.
ابریشمی راد اضافه کرد: شهر، موجودیت دارد، یک کالبد پویاست که به موجود زنده تبدیل می‌شود. شهر هم جسم و هم جان دارد. جانِ شهر تضمین کنندۀ آینده‌ای موفق است و به میزان مهربانی آدم‌هایی بازمی‌گردد که در آن مقیاس جغرافیایی زندگی می‌کنند. برای اینکه حال شهر و جان شهر خوب باشد باید حال مردم خوب باشد. اگر غایت اهداف ما در مدیریت شهری، توسعه است نتیجۀ توسعه باید بهبود کیفیت زندگی مردم باشد که شاخص‌های عینی و ذهنی دارد و پژوهش‌های مختلف نشان داده که شاخص‌های ذهنی به‌مراتب در کیفیت زندگی و احساس خوشایندی از آن، دارای اثرگذاری بیشتری هستند.
او با تأکید بر اینکه هنر و به‌ویژه موسیقی می‌تواند در ایجاد حال خوب و ارتقای شاخص‌های ذهنی کیفیت زندگی موثر باشد، توضیح داد: شاهین‌شهر به‌عنوان شهر دانش و خلاقیت معرفی شده و تلاش ما این است که این وجه تسمیه، ابزار این تمایز باشد. خلاقیت تنها ابزار تضمین‌کنندۀ آینده است و جامعه بدون خلاقیت نمی‌تواند منتظر آینده‌ای روشن و درخشان باشد. مدیریت شهری شاهین‌شهر با سیاستگذاری درست شورای اسلامی این شهر، شعارهایی را برای شهر مطرح کرده که اوج شعارها این است که شاهین‌شهر جلوه‌ای از شکوه تمدن ایران است و باتوجه به حضور همۀ اقوام در این شهر و وجود ناب‌ترین ظرفیت‌ها تلاش می‌کند تا به جایگاه خود برسد.
او همچنین یادآوری کرد: شاهین‌شهر در سال ۱۴۰۳ شاهد چندین رویداد ملی هنری خواهد بود که مقدمۀ آن، سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی شاهین‌شهر بوده و در ادامه نیز جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس، جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق، جشنوارۀ ملی شعر کودک، جشنوارۀ ملی حروف‌نگاره و همچنین جشنوارۀ ملی خط در این شهر برگزار می‌شود.
نخستین جشنواره موسیقی خلاق در تاریخی موسیقی ایران
همچنین امید قبادی، دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر به بیان توضیحاتی درباره فرایند اجرایی این جشنواره پرداخت و گفت: ادبیات مدیران ستادی کشور تا اندازه‌ای ادبیات مهندسی و اقتصادی است و ادبیات هنرمندان، احساسی است که البته این دو ادبیات باهم نزدیکی زیادی ندارند؛ اما اگر قصد این باشد که هنر فاخر در کشور پابگیرد باید افرادی به این موضوع بپردازند که این دوبخش را به هم پیوند دهند.
او با بیان اینکه جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر نخستین جشنواره با این فرم و ژانر در تاریخی موسیقی ایران است، اضافه کرد: هرکسی در هر بخش و در هر فرم موسیقی شامل موسیق آئینی و مذهبی، کلاسیک، پاپ، تلفیقی، موسیقی کودک و نوجوان، موسیقی ردیف دستگاهی و سایر انواع فرم‌ها مانند صنعت موسیقی، آمورش، پژوهش و آفرینش موسیقی می‌توانند هر اقدام و فعالیت جدید خود را در این جشنواره ارائه کنند.
قبادی تأکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم جشنواره موسیقی خلاق، شناسایی افراد خلاق در حوزۀ موسیقی، تقدیر و تشویق و بسترسازی برای ادامه مسیر آنها است. هدف اصلی بعدی، صیانت از موسیقی فاخر، و دیگری نیز ترغیب هنرمندان موسیقی ایران برای سوق یافتن به سمت پژوهش محوری است، چراکه جز این نمی‌توان بستر را به درستی مشخص کرده و به سمت آآینده گام برداشت.
دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر ضمن ابراز امیدواری برای تداوم این جشنواره یادآوری کرد: یکی از بخش‌های جنبی جشنواره، شهرآوا خواهد بود که آقایان خواننده در شهرستان شاهین‌شهر و میمه می‌توانند آثار خود را ارسال کنند که سه نفر از بهترین‌ها انتخاب و به کمک حامیان مالی برای آنها یک آهنگ از ابتدا تا مرحله ارائه به صدا و سیمای کشور آماده خواهد شد.
همراهی نهادها برای رسیدن به اوج
در این نشست حسین شاهزاده‌فرد، رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر نیز گفت: اولین جشنواره موسیقی خلاق که در سطح ملی برگزار می‌شود به‌نوعی نشان‌‎دهندۀ آن است که سیاست‌های دو نهاد شورا و شهرداری این شهر، در کنار خانوادۀ فرهیخته و هنرمند شاهین شهر، استان و کشور است.
او افزود: وقتی به حوزه‌های مختلف هنری در شاهین‌شهر به‌صورت ملی نگاه می‌شود به این معناست که شاهین‌شهر با همراهی سایر نهادهای مرتبط فرهنگی به موضوعاتی پرداخته تا شهر را به اوج و تعالی برساند.
پایان این نشست، پوستر نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق شاهین‌شهر نیز رونمایی شد.انتهای پیام//