شهردار نطنز: 1800 اثر تاریخی و 150 اثر تاریخی ثبت شده در باغ شهر نطنز وجود دارد

شهردار نطنز با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ قدمت تاریخی دارای بیش از ۳۰۰ آثار تاریخی است و جای جای آن چه در قسمت کوهپایه ای و چه در قسمت کویری جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی دارد، گفت: پتانسیل گردشگری ویژه‌ای در این منطقه وجود دارد و برخورداری از ۱۸۰۰ اثر تاریخی که ۱۵۰ اثر تاریخی ثبت شده می‌تواند در جذب گردشگران به این نقطه موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، سید محمد اطیابی، در جمع اصحاب رسانه به مناسبت نودمین سال تاسیس شهرداری نطنز اظهار داشت: شهرستان نطنز از سال ۱۳۱۷ دارای شهرداری و تا سال ۱۳۳۶ بخش بوده مستقل از توابع کاشان و از سال ۱۳۳۶ دارای فرمانداری مستقل شده است که یکی از سابقه دارترین شهرهای استان اصفهان می باشد .
وی با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ قدمت تاریخی دارای بیش از ۳۰۰ آثار تاریخی است و جای جای آن چه در قسمت کوهپایه ای و چه در قسمت کویری جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی دارد افزود: روستای تاریخی ابیانه که به ثبت آثار ملی ایران رسیده و در شرف ثبت سازمان بین المللی یونسکو است، مساجد باستانی چهار سوگاه، مسجد جامع برزرود، مسجد پنجه علی ابیانه، مسجد دروازه ابیانه، مسجد کوچه فارح، مسجد یارند، مسجد پرزله ابیانه، مسجد کوچه میر، مسجد جمعه نطنز، مسجد جامع سرشک، خانه های قدیمی و حسینیه های مرکزی نطنز، علیا، افوشته، سرشک و بقاع متبرکه امامزادگان که در هر روستایی نشانگر ارادت مردم آن روستا به خاندان اهل بیت(ع) است.
وی با بیان اینکه شهرت نطنز به خاک اولیاء الله است ادامه داد: مسجد جامع نطنز، شاهکار معماری دوره ایلخانیان، در مرکز این شهر تاریخی شامل ساختمان اصلی مسجد و بنای بقعه عالم ربانی و عارف سده هشتم هجری قمری شیخ نورالدین عبدالصمد اصفهانی نطنزی را به جرأت می توان از جلوه های منحصر به فرد معماری و مهندسی دوران اسلامی دانست که در بهترین نقطه مرکز شهر، در مکانی نزدیک میدانگاه بازار و معابر اصلی شهر بنا شده است.


نطنز گنجینه‌ای شگفت‌انگیز از تاریخ و مذهب
این مسئول شهرداری گفت: تعزیه‌خوانی همیشه در دهه‌ی اول محرم در این شهر برگزار می‌شود و به ثبت فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی رسیده است.
اطیابی با بیان اینکه در ۹۰ سالگی شهرداری نطنز از اجرای برنامه‌های فرهنگی از مساجد حمایت می‌شود و این حمایت‌ها نیز در طول سال و به خصوص در ایام محرم و صفر وجود دارد اظهار داشت: در این خصوص میزان اعتبار مالی مشخصی وجود ندارد ولی حمایت‌های عمرانی و در اختیار قرار دادن تجهیزات و ماشین آلات شهرداری برای برنامه‌های مساجد همیشه در دستور کار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه در بحث عمرانی در خصوص مرمت و نگهداری اماکن مقدس و مساجد و اطراف آنها فعالیت‌هایی انجام شده است اظهار داشت: نطنز زمانی پایتخت تعزیه در کشور بوده است ولی به مرور این پایتختی کمرنگ شده ولی هم اکنون در چهار حسینیه این شهر هنوز هم تعزیه به صورت پرشور برگزار می‌شود.
ظرفیت گردشگری 12 ماهه باغ شهر نطنز
شهردار نطنز با اشاره به توان گردشگری ۱۲ ماهه باغ شهر نطنز خاطرنشان کرد: پتانسیل گردشگری ویژه‌ای در این منطقه وجود دارد و برخورداری از ۱۸۰۰ اثر تاریخی که ۱۵۰ اثر تاریخی ثبت شده می‌تواند در جذب گردشگران به این نقطه موثر باشد.
وی به وجود ۳۵ بقعه و امامزاده در شهرستان نطنز اشاره کرد و گفت: باید با تعامل با سایر مراکز و دستگاه‌ها طبیعت بکر و آثار تاریخی شهرستان نطنز حفظ و معرفی شود.
شهردار نطنز با اشاره به فعالیت ۹۰ معدن شهرستان نطنز و اینکه معادن با برخورداری از حمایت‌های قانونی باید تعهدات قانونی خود را نیز عملی کنند یادآور شد: برگزاری جشنواره های گردشگری با موضوع اقلام خوراکی و محصولات کشاورزی جزو برنامه های این نهاد است.
اطیابی ادامه داد: اقامتگاه های متعدد بومگردی در نطنز ایجاد شده است و ٢ هزار تخت برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد.
شهردار نطنز با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی جدید درآمد ثابتی برای شهرداری نطنز ایجاد خواهد شد خاطر نشان کرد: بودجه مصوب امسال یک هزار و ٢۶٩ میلیارد ریال برآورد می شود اما تاکنون ۵٠ درصد این رقم وصول شده است.
وی با بیان اینکه چالش اصلی شهرداری بودجه و اعتبارات است، اضافه کرد:در حال حاضر ساخت و سازها دچار رکود شدند و همین عامل سبب شده تا بخشی از درآمد شهرداری کاهش یابد.
اطیابی با اشاره به وجود کوه و کویر در ۲۰ کیلومتری شهر نطنز گفت: تغییرات ۱۰ درجه‌ای آب و هوا در این منطقه، وجود صدها آثار تاریخی از دوره‌های ایلخانی صفویه و قاجار ظرفیت و پتانسیل بالایی از نظر گردشگری برای شهرنطنز بوجود آورده است.
وی ادامه داد: آب و هوای خوب منطقه نطنز سبب شده تا محصولات متنوعی از جمله خرما، زعفران، به، خرمالو، انار و گلابی را در این شهرستان شاهد باشیم.
در جای دیگر شهرستان نطنز از نگاه سرسبز و کوهستانی بودن، به باغ شهر نامور بوده و سالیان دراز جایگاه امنی برای کاروانیانی بوده که برای گردش، زیارت و بازرگانی از این شهر می‌گذشتند و نعمت‌های خدادادی آن مانند چشمه‌سارهای روان، آب و هوای خوشایند و دلپذیر آن به همراه مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم این سرزمین که ویژگی مشترک مردم ایران زمین می‌باشد زمینه‌های آسایش خاطر و آرامش گردشگران را در درازای تاریخ فراهم نموده‌است.
انتهای پیام/