مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی استان اصفهان: نهضت احیای بناهای تاریخی در اصفهان شروع شده است

مدیرکل ميراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه نهضت احیای بناهای تاریخی در اصفهان شروع شده است، گفت: در این راستا بناهای تاریخی در اصفهان را مرمت می‌کنند و شهرداری هم تسهیلاتی برای آن قائل است. ۱۴۸ پروژه در دست احداث در حوزه گردشگری در استان اصفهان داریم، ۱۴ هزار میلیارد تومان  سرمایه‌گذاری است که رقم خوبی است و امید می‌رود در سنوات آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، امیر کرم‌زاده در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: خبری که امروز به گوش رسید، شهادت سید حسن نصرالله کام ما را تلخ کرد، او به نیابت از کشور ما می‌جنگید و جبهه‌ای را مدیریت می‌کرد که آسیبی به کشور ما نرسد. وی افزود: همان‌طور که از پیچ‌های تاریخی با مدیریت مقام معظم رهبری عبور کردیم، امیدواریم در این شرایط نیز بتوانیم با تدابیر ایشان هر چه سریع‌تر بساط اسرائیل از منطقه برچیده شود.کرم‌زاده گفت: در حال حاضر در شرایط آرامی در حوزه گردشگری در استان اصفهان هستیم، اما نا‌امنی‌های موجود در منطقه و عوامل مختلف می‌تواند بر این حوزه تأثیر بگذارد.مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، در ۶ ماه اول ۳۰ موافقت اصولی ارسال کردیم، ۱۶ عدد آن به مجوز احداث رسیده است.
وی بیان کرد: در استان حجم سرمایه‌گذاری برای موافقات اصولی هزار و ۵۹۲ میلیارد از ابتدای سال بوده است، پیش‌بینی می‌شود اگر این پروژه‌ها به بهره برداری برسد به ۷۵۵ شغل مستقیم در این پروژه‌ها برسیم.کرم‌زاده تصریح کرد: در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ از محل سال ۱۴۰۲، ۹۶ میلیارد اعتبار از منابع دولتی پرداخت شده است که در برابر پروژه‌هایی که در سطح استان انجام می‌شود ناچیز است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه پروژه‌های مرمتی و زیرساختی، ۲۲۱ پروژه داشتیم که اغلب پروژه‌های مرمتی بود که ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار ما بود و در حوزه اعتبارات استانی ۲۳ میلیارد به ما داده شده بود و بقیه از محل سفر آیت‌الله رئیسی تامین شد.
وی گفت: با 23.5 میلیارد اعتبار استانی نمی‌توانیم اتفاق بزرگی رقم بزنیم، اعتبارات بسیار ناچیز است و از مسئولان می‌خواهیم ما را در این حوزه یاری کنند.کرم‌زاده عنوان کرد: در حوزه بناهایی که تحت تصرف افراد و ارگان‌های دیگر است با چالش مواجهیم، برای ثبت آثار مختلف ابا داریم، چون مسئولیت آن گردن ما خواهد بود و با اعتبار موجود نمی‌توانیم از آثار نگهداری کنیم.
مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان یادآور شد: در حوزه تسهیلات، نیروی انسانی در اداره میراث با چالش مواجهیم؛ درآمد از بناهای تاریخی در حال بازگشت است، دو شیفته کردن موزه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است و می‌خواهیم زمان بازدید از برخی بناهای تاریخی را تا ۹ و نیم الی ۱۰ شب افزایش دهیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تأکید کرد: ۱۰۰ تور اپراتور ماه آینده به اصفهان سفر می‌کنند که عده‌ای از زن‌ها اروپایی‌ها هستند و می‌توانند در معرفی اصفهان تأثیر بسزایی داشته باشد، مشکلات زیادی داریم و باید برای چالش‌های آن چاره‌اندیشی کنیم.
وی بیان کرد: هزار و ۸۸۸ اثر ثبت ملی غیرمنقول، ۴۱ اثر ثبتی منقول، ۴۶ اثر ثبتی طبیعی، ۲۰۱ اثر ثبتی ناملموس، ۵۰ حریم ثبت‌شده، ۱۵ اثر ثبت جهانی غیرمنقول، ۲ اثر جهانی ناملموس و ۴۴ موزه فعال در سطح استان وجود دارد.

۱۲۶ اثر صنایع‌دستی استان، مهر اصالت سازمان یونسکو دریافت کردند
کرم‌زاده ادامه داد: موقعیت ممتاز ما در صنایع‌دستی،‌ منجر به کسب ۵۲۸ نشان ملی صنایع‌دستی شده است، ۱۲۶ اثر صنایع‌دستی استان، مهر اصالت سازمان یونسکو دریافت کردند، ۱۰ نشان جغرافیایی صنایع‌دستی گرفتیم که تعدادی مربوط به امسال است.
یک سوم رشته‌های صنایع دستی دنیا در اختیار اصفهان است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان اینکه یک‌سوم رشته‌های صنایع‌دستی دنیا یعنی ۶۴۰ رشته در اختیار استان اصفهان است، خاطرنشان کرد: دو شهر جهانی صنایع‌دستی داریم که یکی شهر نساجی کاشان و شهر صنایع‌دستی اصفهان است.
کرم‌زاده گفت: تاکنون ۲۲ هزار اثر واجد ثبت میراثی شناسایی شده‌اند، در خصوص شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با جهاد دانشگاهی وبگاهی راه‌اندازی شد که به ۱۱۴ شهرداری استان و فرمانداری‌ها ابلاغ شد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه شهرداری و اشخاص را اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام کنند، تاکنون ۲۶۰ فرصت سرمایه‌گذاری ثبت شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۱۰۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری می‌رسد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بیان کرد: ۹۴ هزار و ۴۰۹ گردشگر در سال ۱۴۰۱ وارد اصفهان شد که در ۱۴۰۲ به ۷۸ هزار نفر رسیده و با کاهش مواجه بودیم و امسال آمار گردشگر خارجی ما در سال گذشته منفی شده است که چین، روسیه، عراق و افغانستان بیشترین تعداد گردشگر را داشته‌اند.
نهایی شدن طرح جامع گردشگری
وی اضافه کرد: ۱۷۷ گواهینامه استانداردسازی صادر شده است، ۴۳ درصد در این حوزه رشد داشتیم؛ نهایی‌شدن طرح جامع گردشگری انجام گرفت، همچنین زنجیره ارزش صنایع‌دستی را در دستور کار داریم؛ در استان اصفهان یک کتاب نفیس در خصوص صنایع‌دستی نداریم و مشکلاتی در این حوزه داریم.
معرفی آثار هنرمندان در دستور کار قرار دارد
کرم‌زاده با اشاره به اینکه معرفی آثار هنرمندان را در دستور کار داریم، ۵۰۰ نشان ملی داشتیم که در حال حاضر به ۶۰۰ نشان رسیده است، گفت: ۱۳۲ نشان بین‌المللی اخذ شده و با ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری به‌عنوان بسته سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی موردتوجه است و ۵۰ فرصت آن توسط جهاد دانشگاه انجام می‌شود.وی افزود: ۱۲۰ رویداد گردشگری در اصفهان توسط میراث‌فرهنگی، شهرداری، فرمانداری و دهیاری‌ها برگزار می‌شود که ۸۰ رویداد آن در رویدادهای ملی گردشگری ثبت شده است.
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در اصفهان برگزار می‌شود
کرم‌زاده ادامه داد: در هفته گردشگری از پروژه‌های بسیاری بهره‌برداری شد، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان از ۸ تا ۱۱ آذرماه در اصفهان برگزار می‌شود که در نظر داریم از کشورهای خارجی دعوت کنیم و نسبت به سال‌های گذشته ارتقا یابد.


اصفهان بیشترین تعداد کاروانسرای ثبت جهانی را دارد
وی با اشاره به اینکه اولین هتل ۵ ستاره اصفهان پس از انقلاب افتتاح شد افزود: اصفهان بیشترین تعداد کاروانسرای ثبت جهانی را دارد و برخی از آن‌ها در حال مرمت است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: قرار شد ۵۰۰ میلیارد از  اعتبارات در دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص یابد که ۱۶۰ میلیارد آن به اصفهان تخصیص‌داده‌شده و مابقی آن در حال انجام است.
۱۴۸ پروژه در دست احداث در حوزه گردشگری در استان اصفهان داریم
وی افزود: ۱۴۸ پروژه در دست احداث در حوزه گردشگری در استان اصفهان داریم، ۱۴ هزار میلیارد تومان  سرمایه‌گذاری است که رقم خوبی است و امید می‌رود در سنوات آینده به بهره‌برداری برسد.
نهضت احیای بناهای تاریخی در اصفهان شروع شده است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران اظهار داشت: نهضت احیای بناهای تاریخی نیز به راه افتاده که در اصفهان بناهای تاریخی را مرمت می‌کنند و شهرداری برای آن تسهیلاتی قائل شده‌ است.
وی عنوان کرد: دستور توقف کار مسجد کازرونی صادر شده است، امروز کارگروه ثبت مسجد کازرونی تشکیل شد و ثبت این مسجد را در شورای فنی اداره کل میراث اصفهان مصوب شد؛ به خواست مردم عمل می‌کنیم و این مسجد که هویت شهر اصفهان است ثبت ملی می‌شود.
سند کارخانه ریسباف به نام اداره میراث فرهنگی اصفهان ثبت شد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: سند کارخانه ریسباف توسط اداره ثبت به نام اداره کل میراث‌فرهنگی ثبت شد و استاندار اصفهان، نمایندگان شهر اصفهان، دستگاه‌های نظارتی در این حوزه کمک بسیاری کردند.
کرم‌زاده ادامه داد: طبق برآورد، هزار و ۴۰۰ میلیارد اعتبار در زمینه کارخانه ریسباف تخصیص‌داده‌شده است و موضوع ایجاد پایگاه صنایع‌دستی در این کارخانه با 4.7 هکتار است. وی گفت: طرح اولیه مرمت این کارخانه با ۳ میلیارد تومان اعتبار انجام شد و ۷ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم که  بخشی از آن آماده شود.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: تنها متقاضی ما برای مرمت مجموعه ریسباف شهرداری است، ‌کارشناسی شده که ۳۷ الی ۳۸ سال طول می‌کشد.کرم‌زاده افزود: تیرماه ۱۴۰۲، مصوبه دولت انجام شده بود اما ۳ هفته پیش سند مجموعه ریسباف به نام اداره کل خورد و درخواست داریم ۳ سال از زمان انتقال سند لحاظ شود و این پروژه به شهرداری برای احیا واگذار شود.وی ابراز کرد: پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع‌دستی حذف شد و  در حوزه صنایع‌دستی هزار نفر بیمه شدند.
انتهای پیام/