مهمترین عامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروق رژیم غذایی ناسالم است

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران علی پاسا  در نشست خبری «روز جهانی قلب» اگفت:
حدود ۴۰ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است و در دنیا سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر بدلیل مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها، جان خود را از دست می‌دهند.
پارسا با اشاره به ۱۰ عامل تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، چربی خون، قند خون، چاقی، بی‌تحرکی، سوابق خانوادگی، ژنتیک و دودِ دستِ دوم(دخانیات) گفت:
هرچند مهمترین عامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروق رژیم غذایی ناسالم است؛ اما کنترل آلودگی هوا و اصلاح سبک زندگی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه همه افراد بالای ۱۸ ، سالی یکبار رایگان می‌توانند برای خطر سنجی به مراکز بهداشت مراجعه کنند، اظهار کرد:
در این خطرسنجی سه عامل فشارخون، دیابت و چربی خطر سنجی می‌شوند و در صورت وجود مشکل تحت‌نظر قرار می‌گیرند.
وی با توصیه به مردم بیان کرد: توصیه ما به عموم مردم این است که سه عدد را بدانند . یکی اینکه بدانند عدد فشار خونشان چند است و دوم عدد قند خون را بدانند و سوم میزان چربی خون و یا وزن خودشان را بدانند. قند خون نرمال زیر صد طبیعی و از ۱۱۰ به بالا یعنی دیابت دارد و فشارخون طبیعی دوازده بر هشت است.
پارسا دومین توصیه را این بیان کرد: که این عوامل ده‌گانه را بشناسند و در زندگی روزمره رعایت کنند و سبک زندگی سالم را دنبال کنند؛ چون بخش اعظم رعایت این اصول ده‌گانه به دست خود فرد است که می‌تواند مداخله داشته باشد و رعایت کند و حتی در مورد آلودگی هوا نیز روزهایی که آلودگی است بیرون نرود و اگر کسی دیابت دارد داروهایش را به‌موقع مصرف کند و عوامل تشدید بیماری را بشناسد و رعایت کند.
وی در باره نقش تغذیه سالم در سلامت قلب گفت در جامعه امروز گرایش و ذائقه مردم به سمت غذاهایی است که سلامت جسم را به خطر می‌اندازد و عرضه غذاهای ناسالم نیز در جامعه روبه گسترش است ؛ لذا مردم برای داشتن تغذیه سالم باید در سبک زندگی خود تجدیدنظر کنند.
حسین خانی مسوول اداره سلامت قلب و عروق معاونت بهداشتی اصفهان نیز گفت:
خدمات خطرسنجی قلب در تمام واحدهای مرکز بهداشت استان بصورت رایگان انجام می‌شود و اگر فرد به این بیماری مبتلا باشد تحت مراقبت قرار می‌گیرد.
رامش حسین خانی گفت: در استان اصفهان سه میلیون و۲۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال داریم که از این تعداد تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تست خطرسنجی قلب را انجام داده‌اند و از این تعداد ۶ تا ۷ درصد بیماری قلبی و عروقی ‌شان ثابت شده است که باید از آنها مراقبت بیشتری بعمل آید.
در ادامه این نشست علیرضا خسروی متخصص بیماری‌های قلب و عروق و هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ما بیماری‌های قلبی عروقی را به‌عنوان مهم‌ترین عامل مرگ می‌دانیم و درمان این بیماری‌ها بسیار پر هزینه است و اگر این‌گونه پیش رود بودجه کل کشور را هم خرج این کار کنند کم خواهد بود .
متخصص بیماری‌های قلب و عروق بیان کرد.در بیمارستان‌های موجود، درمان به‌روز داریم؛ ولی واقعیت این است که اغلب بیمارستان خورشید و چمران جا ندارد، چون کارخانه‌ای که منجر به این بیماری می‌شود را رها کردیم و می‌خواهیم به درمان برسیم.
خسروی بهترین راهکار را پیشگیری از ابتلا به این گونه بیماری‌ها بیان کرد و گفت
البته این مسئله تابع سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است.
وی ادامه دادمهم‌ترین علت قابل‌کنترلی که می‌توان بیش از بیماری‌های قلبی و نا رسایی کلیوی را کنترل کنیم به‌ وسیله کنترل فشارخون است که یا فرد نمی‌داند یا می‌داند؛ ولی به پزشک مراجعه نمی‌کند و بهترین راه پیشگیری است و باید مردم را تحریک کنیم که هر کس حواسش به‌سلامت خودش باشد و فعالیت فیزیکی خود را بالا ببرد و خودش را کنترل کند.
وی گفت در آقایان سکته قلبی بیشتر و شایع‌تر است؛ ولی عوارض آن در خانم‌ها بیشتر است.
علی میرجهانی نیز در این نشست یکی از عوامل بسیار مهم بیماری‌های قلبی عروقی را آلودگی هوا بیان کرد و گفت:
امسال سال سختی از لحاظ آلودگی هوا در پاییز داریم.
مقایسه ۶ماهه اول ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ که تعداد روزهای پاک ۱۰ روز است و در سال گذشته ۱۲ روز و تعداد روزهای ناسالم برای عموم در ۴۰۳ هفت روز بوده است.
وی گفت14 در صد مرگ‌ومیر و ۱۵ درصد کل مرگ‌ومیر بزرگسالان بالای ۳۰ سال منتصب به آلودگی هوا بوده است و ۴۰ درصد سرطان ریه و ۱۷ درصد سکته‌های قلبی نیز به علت آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ بوده است و بیشترین سهم تولید آلودگی در استان اصفهان منابع متحرک هستند