تغییرات در دو محور اصلی توسعه و هوشمندسازی زیرساخت‌های پستی اصفهان

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران حمید باقری در نشستی با اصحاب رسانه فرا رسیدن روز جهانی پست را تبریک و شهادت سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان را تسلیت گفت و گفت: اتحادیه جهانی پست به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل در سال 1874 با حضور بیست و دو شکل گرفت و در حال حاضر 193 عضو دارد و ایران در سال 1256 عنوان ببست و نهمین کشور عضو این اتحادیه شد.
رشد 25 درصدی ترافیک پستی استان در شش ماهه نخست
وی افزود: در گذشته مردم و سازمان‌ها بیشتر اسناد و پاکات را از طریق پست ارسال می‌کردند اما در چند سال اخیر این رویکرد تغییر کرده و سمت بسته و امانات متمایل شده است و بر همین اساس ترافیک بسته و امانات در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد رشد داشتیم.
مدیرکل پست استان خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر ذائقه مردم و سازمان‌ها درخصوص خدمات پستی، لازم بود که زیرساخت‌های پستی هم تغییر کنند و در همین راستا این تغییرات را در دو محور اصلی توسعه و هوشمندسازی زیرساخت‌های پستی را دنبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: استان اصفهان در چهارراه اصلی کشور قرار گرفته و در همین راستا هاب مرکزی کشور را در اصفهان ایجاد کردیم که این هاب بعد از تهران، بزرگترین هاب کشور به حساب می‌آید؛ این مرکز به صورت 24 ساعته فعال است و و با 26 کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط داریم و روزانه حدود 56 دستگاه کامیون با وزن تقریبی 280 تن در مرکز هاب اصفهان تخلیه بارگیری می‌شوند و در مجموع طی شش ماهه نخست سال جاری دو هزار و 114 دستگاه کامیون در مرکز هاب اصفهان تخلیه بارگیری انجام داده‌اند.
باقری بیان داشت: حجم مبادلات پستی استان اصفهان بالاست و بر همین اساس تلاش کردیم تا سیستم حمل و نقل‌مان را تقویت کنیم و در شش ماه نخست امسال 5 دستگاه کامیون به ناوگان برون‌شهری پست اضافه شد. علاوه بر این 40 دستگاه وانت در کلان‌شهر اصفهان فعال هستند و در شهرستان‌ها نیز از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و در مجموع ظرفیت ناوگان برون‌شهری پست اصفهان از زمان کرونا تاکنون 100 درصد و ظرفیت ناوگان درون‌شهری نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: ما 147 خط درون و برون استانی داریم ظرفیت‌مان نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش یافته و با ظرفیت ایجاد شده به طور معمول روزانه 2 بار سایر استان‌های کشور و شهرستان‌های استان مبادله پستی داریم.
فضای عملیاتی پست اصفهان کم‌است
مدیرکل پست استان اصفهان با بیان اینکه در سطح استان 166 هزار متر مربع فضای عملیاتی داریم، افزود: این فضای عملیاتی شامل 136 ساختمان دولتی می‌شود که این میزان نسبت به حجم فعالیت‌هایی که پست استان انجام می‌شود، کم است و باید توسعه یابد. ما در زمان کرونا 88 نفر نیروی شرکتی داشتیم که این عدد امروز به 410 نفر رسیده و در طول یکسال گذشته 240 شغل مستقیم و تمام وقت ایجاد کرده‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اقدامات انجام شده درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل پست پرداخت و گفت: در شش ماه نخست سال 80 دستگاه موتورسیکلت، 2 دستگاه کانوایر تلسکوپی، یک دستگاه وانت دو کابین سیستم به حمل و نقل استان اضافه شده است.
باقری با بیان اینکه هوشمندسازی از جمله محورهای اصلی توسعه پست است، گفت: قبل از استقرار سیستم سورتینگ، مرسولات به صورت دستی آماده‌سازی می‌شوند اما بعد از استقرار سیستم سورتینگ، مقصد مرسولات از طریق بارکد مشخص و آماده‌سازی می‌شوند؛ سیستم سورتینگ کاملا دانش‌بنیان بوده و طراحی، ساخت و نگهداری آن کاملا بر عهده مبتکران ایرانی است و در هر ساعت 4 هزار مرسوله را تفکیک می‌کند.
وی در ادامه از راه‌اندازی دستگاه پز اندرویدی نامه‌رسان به عنوان اقدامی در جهت هوشمندسازی خدمات پستی نام برد و گفت: تمام نامه‌رسان‌های ما به دستگاه پز اندرویدی آنلاین مجهز هستند و این دستگاه علاوه بر ارسال امضای گیرنده به صورت آنلاین، امکان تسویه حساب مالی را هم فراهم کرده است ؛ همچنین با ایجاد و راه‌اندازی سامانه 4140 همکاران ما به صورت آنلاین پاسخگوی مردم هستند.
سهم 7 درصدی اصفهان از واحدهای پستی کشور
باقری از الکترونیک کردن فرآیند درخواست غرامت و توسعه سامانه رسیدگی به شکایات به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی خدمات پستی نام برد و افزود: پلاک‌های کدپستی هوشمند QR برای اولین بار در سطح کشور توسط پست استان نصب و راه‌اندازی شده است.
وی به تشریح وضعیت پست استان پرداخت و گفت: پست استان اصفهان با 754 واحد پستی از واحدهای پستی کشور سهم 7 درصدی دارد و یکی از استان‌های شاخص در حوزه ارتباطات و شبکه پستی کشور است؛ ما در حال حاضر 53 واحد پست دولتی که شامل 23 اداره، 7 ناحیه پستی و 23 شهری_دولتی می‌شود، علاوه بر این 343 دفتر پش‌خوان، 54 نمایندگی شهری، 281 نمایندگی روستای، 23 دفتر ای‌‌سی‌تی داریم و در مجموع 60 درصد از واحدهای ما در شهر و 40 درصد در روستا‌ها مستقر هستند.
باقری گفت: در حال حاضر به ازای 7 هزار 143 نفر جمعیت یک واحد پستی در سطح استان داریم در حالی که پوشش جمعیتی خدمات پستی در سطح کشور به ازای 7 هزار 807 نفر یک واحد است و در مجموع سطح دسترسی مردم به خدمات پستی در سطح استان نسبت به متوسط کشور شرایط بهتری دارد.
وی با بیان اینکه پست استان اصفهان با 510 نفر نیروی انسانی حدود 5 درصد از سهم نیروی انسانی شبکه پستی کشور را به خود اختصاص داده، خاطرنشان کرد: حدود 40 درصد این افراد نامه‌رسان هستند، علاوه بر این هزار و  246 در بخش غیر دولتی با پست همکاری دارند شامل پیمانکاران خطوط، نیروهای شرکتی و دفاتر پیش‌خوان می‌شوند.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر به طور متوسط روزانه 49 هزار مرسوله به استان وارد و 44 هزار مرسوله از استان خارج می‌شود.
رشد 40 درصدی فروشگاه‌های اینترنتی در اصفهان
باقری گفت: در شش ماه نخست سال 9 میلیون و  32 هزار و 469 مرسوله وارد استان شده و در همین مدت 8 میلیون و  136 هزار و 860 مرسوله از استان خارج شده که این میزان نسبت به مدت مشابه 3 درصد رشد ترافیک مرسولات پستی را نشان می‌دهد. علاوه بر این تعداد فروشگاه‌های خرید اینترنتی در سطح استان تا پایان شهریور ماه سال جاری 2 هزار و 118 فروشگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد رشد کرده است.
وی یادآور شد: در شش ماه نخست سال 588 هزار و 103 مرسوله از طریق بستر تجارت الکترونیک وارد استان شده که این میزان نسبت به مدت مشابه رشد 28 درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین در همین مدت 279 هزار و  482 مرسوله نیز از طریق بستر الکترونیک از استان خارج شده و این میزان نسبت به مدت مشابه 35 درصد رشد کرده است.
مدیرکل پست استان در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مرسولات پستی خارج از کشور گفت: در شش ماه نخست امسال هزار و 828 مرسوله از اصفهان به خارج از کشور ارسال و 3 هزار و 408 مرسوله نیز از خارج کشور به اصفهان وارد شده است و ما در حال حاضر به جز رژیم صهیونیستی با تمام کشورهای جهان مبادلات پستی داریم.
تبدیل فرودگاه شهیدبهشتی به نقطه صفر مرزی
به گفته این مقام مسئول راه‌اندازی سیستم جمع‌آوری مرسولات پستی از مقر فرستنده، راه‌اندازی بازار اینترنتی همراه پست در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد، خدمات جامع لجستیک، راه‌اندازی فروشگاه تلفنی از اقدامات شاخص انجام شده در یکسال اخیر است.
وی بیان کرد: راه‌اندازی مدرسه کسب و کار با مشارکت بخش خصوصی، راه‌اندازی پیک شهری، راه‌اندازی باجه قبول سیار شهری، نصب صندوق‌های هوشمند از جمله برنامه‌های آینده پست استان است که در شش ماهه دوم سال عملیاتی خواهد شد‌.
باقری تصریح کرد: مکاتباتی انجام شده که فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان در خدمات پستی به عنوان نقطه صفر مرزی محسوب شود تا بتوانیم از طریق باجه‌های امانات خارجه کالاهای تجاری نیز ارسال کنیم و در صورت تحقق کالاها به طور مستقیم از فرودگاه شهید بهشتی ارسال خواهند شد؛ اگر این امر محقق شود، در بحث صادرات توسعه خوبی خواهیم داشت.
اصفهان در اجرای پروژه GNAF مقام اول کشور را دارد
وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده درباره پروژه GNAF  در سطح استان پرداخت و گفت: خوشبختانه‌ پروژه GNAF پیشرفت خوبی در سطح کشور داشته و استان اصفهان در اجرای این پروژه رتبه اول کشور را دارد و نقشه‌های 114 شهر اخذ شده و اطلاعات همه شهرهای استان بروزرسانی شده و موقعیت جغرافیایی 90 درصد ساختمان‌های استان در دیتابیس وارد شده است.
باقری در بخش پایانی سخنانش به نصب پلاک‌های کدپستی هوشمند پرداخت و گفت: در حال حاضر 452 هزار و 800 پلاک کدپستی هوشمند در سطح استان نصب کرده‌ایم و که از این تعداد بیش از 29  هزار پلاک در روستاهای استان نصب شده و اقدام بسیار شایسته‌ای است. با این حال علارغم تمام اقدامات انجام شده تا پایان سال گذشته تنها 70 درصد از اماکن شهری و 50 درصد از اماکن شهری پلاک هوشمند دارند و در این زمینه باید کار بیشتری انجام دهیم.
مدیر کل پست استان در پاسخ  پرسش خبرنگار پایگاه خبری گردشگران وطبیعت مبنی بر چگونگی پرداخت حسارت به محموله های که به مقصد نمیرسد اظهار داشت خسارت پس از بررسی لازم
لازم در کمیته خاص پرداخت میشود .انتهای پیام//