منطقه حفاظت‌شده گابریک و جنگل‌های حرا : بندر جاسک

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران منطقه حفاظت‌شده گابریک از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی جاسک است که در دهستان گابریک از توابع بندر جاسک قرار دارد. این منطقه وسعتی برابر ۳۴,۵۹۶ هکتار دارد و از غرب به شرق به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود. بخش «جاسک غربی (خور مرکزی)» با مساحت ۱,۳۶۵ هکتار در جوار بندر جاسک، بخش «جاسک شرقی (خور خلاصی)» به مساحت ۵,۵۱۹ هکتار در ۳۰ کیلومتری بندر جاسک و بخش «گابریک و جگین (خور گابریک)» به مساحت ۲۷,۷۱۲ هکتار در ۷۰ کیلومتری بندر جاسک قرار دارد.
بیشتر مساحت منطقه حفاظت‌شده را جنگل‌هایی به نام حرا یا مانگرو تشکیل می‌دهد. این جنگل‌ها دارای پوشش گیاهی عجیبی است و مدام در معرض جزر و مد قرار می‌گیرد. درختان جنگل حرا، با بالارفتن سطح آب (مد) تا نیمه در آب فرو می‌رود و هنگام پایین‌آمدن سطح آب (جزر) به‌صورت جزیره‌های پراکنده نمایان می‌شود. این درختان که در منطقه جاسک به آن‌ها «تمر» گفته می‌شود، درختانی در اندازه‌های سه تا ۶ متر با شاخ و برگ‌های سبز روشن است. درخت حرا آب شور دریا را با کمک ریشه، تصفیه و سپس تغذیه می‌کند. بر اساس اکتشافات ابن سینا، شیره درون آوندهای این درخت تاثیرات مفیدی در درمان بعضی از بیماری‌های پوستی دارد؛ از این‌رو نام دوبخشی گونه‌ای از این درختان به نام «ابن سینا» (Avicennia marina) نامیده شده است.
منطقه گابریک، جاسک غربی و شرقی و جنگل‌های مانگرو از سال ۱۳۸۰ خورشیدی به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شد؛ منطقه‌ای که طبیعت زیبای آن علاوه بر نقش بسزا در اکوسیستم، عامل مهمی در جذب گردشگران به بندر جاسک به شمار می‌رود. از مهم‌ترین فعالیت‌های گردشگری این منطقه، قایق‌رانی و پرنده‌نگری است؛ به‌طوری که می‌توان آن را یکی از مقاصد پرنده‌ نگری ایران نام برد. از پرندگان این منطقه می‌توان به حواصیل، گیلانشاه، پلیکان خاکستری، فلامینگو و اگرت بزرگ اشاره کرد.