به همت اداره گردشگری شهرداری اصفهان صورت گرفت؛ بازدید از محله گلبهار

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، اداره گردشگری شهرداری اصفهان باز هم در یکی از برنامه های جذابش، اصحاب رسانه را شگفت زده کرد. برنامه بازدید از محله گلبهار، کنیسه گلبهار، یک خانه تاریخی و خانه های دیگری که در امتداد مسجد علی(ع) اصفهان روبروی امامزاده هارونیه قرار داشت. ابتدای این برنامه محمد فاتحی، راهنمای گردشگری شهر اصفهان از جذابیت های مسجد علی و مناره زیبایش سخن گفت. او بیان کرد: مناره مسجد علی یکی از مناره‌های تاریخی و بسیار زیبای شهر اصفهان است و از این‌رو یکی از اجزای مسجد علی است.
فاتحی ادامه داد: مسجد علی در ابتدای ساخت در دوران سلجوقیان مسجد سلطان سنجر یا مسجد سنجریه نامیده می‌شده است و متعلق به دوره سلجوقی بوده است، اما این مسجد به مرور زمان ویران‌شده و در زمان شاه اسماعیل صفوی به‌طورکلی تجدید بنا می‌شود. برخی دیگر بنای مسجد را متعلق به دوره خوارزمشاهیان دانسته و تجدید بنا را متعلق به دوره صفویه می‌دانند. بر طبق کتیبه موجود بر سردر کاشی‌کاری شده و بسیار چشم‌نواز این مسجد ساخت مسجد جدید در سال ۹۲۹ هجری قمری به پایان رسیده است.
پس از آن وارد مسجد شدیم و فاتحی درباره کتیبه موجود در این مسجد سخنانی را روایت کرد. پشت بام مسجد که منتهی به مناره میشد نیز بسی زیبا و فرخح بخش بود. بازدید از کنیسه گلبهار یکی دیگر از برنامه ها بود. کنیسه ای با راهرویی باریک و صندلی های چوبی و تزئیناتی که بر دیوارها میخکوب شده بود. به گفته فاتحی ساخت اولیه این کنیسه مربوط به هزار سال پیش است اما در زمان پهلوی بازسازی شده است. این اثر ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۰۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این اثر تاریخی کتیبه ای منقش به تاریخ ۱۴۵ هجری وجود داشت.
پس از آن وارد خانه رادان شدیم. خانه ای تاریخی مربوط به ۱۱۴ هجری قمری که اکنون مالک شخصی دارد و دوشنبه های هر هفته در آن روضه خوانی برپاست. این خانه تاریخی با درب های چوبی منبت و معرق و سقف زیبا بیننده را مسحور می کرد. چند دقیقه ای در سالن میانی آن خانه نشستیم و استراحت کردیم. آرامش خاصی در آن خانه حکمفرما بود که ما را می برد به عصر پهلوی و قاجار. مرغ عشق های وسط حیاط در قفس بالای حوض جا خوش کرده بود و صدای زیبای آنها در گوشه گوشه حیات شنیده می شد.پس از آن از کوچه های مسقف و خانه های زیبایی که در امتداد این خانه قرار داشت بازدید کردیم. گویی آمده بودیم به عصر صفویه و قاجار. هنوز مدرنیته به طور جدی نیامده است به سراغ محله گلبهار و امروز این محله سراسر جذاب و دلنشین برای هر گردشگری دلچسب و گیراست