رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: اختصاص 600 میلیارد تومان بودجه با هدف ایجاد نشاط و تفریح در شهر برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان/ ارائه تخفیف ویژه به شهروندان برای موضوعات گردشگری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه محور تاریخی چهارباغ، بستری برای استفاده خانواده‌ها است، گفت: برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است، این بودجه با هدف ایجاد نشاط و تفریح در شهر و با توجه به تراکم جمعیتی نه تنها در کوه صفه، بلکه در مناطق مختلف شهر اصفهان هزینه خواهد شد همچنین تخفیف ویژه برای موضوعات گردشگری برای شهروندان پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: به‌عنوان مسئول به رونق و توسعه کمی و کیفی حوزه رسانه در شهر کمک خواهیم کرد، در این راستا امیدواریم حیطه کار خبری به لحاظ کیفی و کمی رونق پیدا کند.

احداث ادامه خط یک مترو تا میدان دانشگاه صنعتی اصفهان

وی با اشاره به ضرورت تقویت حمل‌ونقل عمومی گفت: در سراسر کشور برای راه‌اندازی مترو باید کار مطالعاتی قوی انجام شود و سپس برای تصویب در شورای ترافیک مورد بررسی قرار گیرد، در این راستا مصوبه خط یک مترو اصفهان نیز تا ایستگاه قدس (فلکه دانشگاه صنعتی) است.

نورصالحی ادامه داد: شاهین شهر برای ادامه مسیر خط یک مترو مصوبه لازم را گرفته است، در ابتدا لایحه‌ای به تصویب رسید که خط مترو شاهین‌شهر از کنار اتوبان معلم به شهر اصفهان متصل شود، اما مطلوب نبود از این رو آنها بار دیگر مصوبه جدید گرفتند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شهرداری شاهین‌شهر انتظار دارد، اصفهان خط یک مترو را تا مسیر جاده شاهین‌شهر ادامه دهد که با توجه به هزینه‌های سنگین مترو شهر اصفهان و اینکه آن مسیر خارج از محدوده شهر قرار دارد، این کار امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: در این راستا سال گذشته جلسه‌ای در استانداری برگزار شد، هزینه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا شاهین شهر ۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، بر این اساس مقرر شد شهرداری‌های اصفهان و شاهین‌شهر و همچنین صنایعی که در این مسیرها قرار دارند، هر کدام سه هزار میلیارد تومان از اعتبار آن را تأمین کنند، این مهم هر چند مورد قبول مدیریت شهری اصفهان بود اما تاکنون عملیاتی نشده است.

ادامه مسیر خط یک مترو تا میدان دانشگاه صنعتی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در دوره ششم این طرح تکمیل شده است، از این رو قصد ادامه مسیر خط یک مترو را تا میدان دانشگاه صنعتی که در محدوده شهر است، را داریم.

وی تصریح کرد: اگر شاهین‌شهر توانایی اجرای ادامه مترو تا این شهر را ندارد، می‌تواند از طریق نماینده خود در مجلس از دولت کمک بگیرد.

نورصالحی خاطرنشان کرد: اتصال خط مترو به شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، نجف آباد و بهارستان مطلوب است اما با توجه به اینکه هزینه احداث مترو اصفهان سنگین است، آن شهرها باید از دولت کمک بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر دوره ششم در بدو فعالیت خود مباحثی را در حوزه‌های مختلف برای مدیریت شهر ترسیم کرد، یکی از این حوزه‌ها فرهنگی است، خاطرنشان کرد: کارنامه مدیریت شهری در حوزه فرهنگی مطلوب بوده است، در این راستا توانسته نهادهای مردمی را فعال کند، در واقع بیشتر برنامه‌ها و رویدادهای شهری با مشارکت و فعالیت نهادهای مردمی برگزار می‌شود که حرکت بزرگی را با هزینه‌های اندک شکل داده‌اند.

نورصالحی با اشاره به تشکیل شورای مشورتی بانوان از سوی شهردار اصفهان افزود: شورای اسلامی شهر در این موضوع دخالتی ندارد اما عضو بانوی شورای اسلامی شهر با این شورای مشورتی همکاری دارد تا نکات حوزه بانوان را به این شورا منتقل کند.

محور تاریخی چهارباغ، بستری برای استفاده خانواده‌ها

وی درباره محور تاریخی چهارباغ و اینکه این پیاده‌راه بستری برای استفاده خانواده‌ها است، افزود: در شرایط بحرانی که برخی فکر می‌کردند این محور باید از این شکل موجود خارج شود، شهرداری و شورا مکاتبه‌های بسیاری داشت و تاکید کرد راه حل مسئله این نیست که این محیط مناسب برای خانواده‌ها از مردم گرفته شود.

احیای دولت خانه صفوی بودجه قابل توجهی می‌خواهد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: انجام بسیاری از کارها در شهر به همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز دارد، یکی از این اقدامات احیای دولتخانه صفوی است که از قدیم مدنظر بوده، اما رقم قابل توجهی اعتبار می‌خواهد که امیدواریم محقق شود.

وی با اشاره به فعالیت کمیسیون آب در شورا گفت: در موضوع آب و جریان زاینده رود در سطح ملی جلساتی را برگزار و مکاتباتی نیز انجام شده است؛ در این راستا پیگیر اختصاص حقابه پنج هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی از زاینده‌رود هستیم که به‌تازگی این مهم از سوی استانداری پذیرفته شده و در کارگروه فضای سبز شهر به رسمیت شناخته شده است، بر این اساس موضوع به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ شد که در زمان رهاسازی آب این حقابه هم احیا شود، البته مطالبه‌گر حقابه محیط زیست و باتلاق گاوخونی نیز هستیم.

نورصالحی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند موضوع آب بی دلیل مسئله اجتماعی شده است در این راستا دنبال حل مسئله آب اصفهان با راه حل فنی هستیم، افزود: احداث تونل کوهرنگ از سال ۷۳ آغاز و در طول ۲۰ سال اجرا شده است بر این اساس از سال ۸۹ آب در آن رها شده است، اما اجازه پمپاژ آب داده نمی‌شود و با اینکه مسائل فنی رفع شده اما بی دلیل تبدیل به مسائل اجتماعی پیچیده شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا دغدغه داریم که اگر آب از دریا به استان رسید، آبی که از زاینده‌رود منتقل می‌شد به خود زاینده رود برگردد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: لازم است با صنایع آلاینده برخورد شود، در این راستا انتظار داریم صنایع به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری منتقل شوند که البته اقدامات خوبی در دست انجام است و نیازمند پیگیری مدیریت شهری و همکاری دولتمردان است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: مدیریت شهر و شورا داوطلب شده است تا طی تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی برای هر آثار باستانی در معرض آسیب با نظارت و ضوابط سازمان میراث هزینه کند تا حفظ شود، ما هم نگرانی برای حفظ ابنیه میراثی داریم که باید مراقبت کرد.

اجرای کامل رینگ چهارم و خط ۲ مترو از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید اطلاعات دقیقی در خصوص رینگ چهارم حفاظتی در اختیار شهروندان قرار دهد، گفت: خیابان امام خمینی (ره) جز حلقه ترافیکی نیست و در هیچ دوره‌ای در اولویت تعریض نبوده است.

نورصالحی افزود: حلقه حفاظتی چهارم به طول ۷۸ کیلومتر اتوبان معلم را قطع می‌کند و به سمت میدان دانشگاه صنعتی و سپس خمینی‌شهر می‌رود که ۴۶ کیلومتر آن در اصفهان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید با برگزاری تور بازدید شهروندان را از اقدامات شهری مطلع کنند، تصریح کرد: در منطقه ۱۵، چهار تقاطع سنگین با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد در حال اجرا است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری ۲٠ هزار میلیارد تومان و بودجه حمل‌ونقل ۸.۱۰۰ میلیارد تومان است که چهار هزار میلیارد تومان آن مربوط به مترو است، با توجه به اهمیت این موضوع تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان دیگر بودجه به حوزه حمل‌ونقل افزوده خواهد شد.

وی اظهار کرد: از بودجه شهرداری اصفهان نیز دو هزار میلیارد آن مخصوص پروژه‌های فرهنگی است.

نورصالحی اضافه کرد: دولت در این خصوص اوراق مشارکتی ۵۰ هزار میلیاردی به شهرها ارائه می داده است که هم اکنون به دلیل توان مالی دولت این میزان اعتبار کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: اجرای کامل رینگ چهارم و خط دو مترو از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است، در این راستا تلاش می‌کنیم زمان اجرای خط دوم مترو را کوتاه‌تر کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هم اکنون در ۱۶ ایستگاه مراحل نازک‌کاری و سفت کاری انجام شده است، پیمانکاران پنج ایستگاه نیز انتخاب شده و هفته آینده تونل خط دوم مترو به میدان قدس می‌رسد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم خط دو مترو از سمت شمال هر چه زودتر تکمیل شود، افزود: در حال حاضر ۲۲۰ پروژه فعال عمرانی در شهر وجود دارد که اغلب ممکن است در محلات باشد و به چشم شهروندان نیاید و یا کمتر ببینند.

در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است.

نورصالحی تصریح کرد: برای احداث تقاطع غیرهمسطح آشتیانی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده که محور اصلی سمت غرب رینگ چهارم را شامل می‌شود. برای اجرای رینگ به سمت خمینی شهر نمایندگان باید به کمک شهرداری بیایند تا بتوانیم این پروژه را به سرعت اجرایی کنیم و بزرگراه شهید خرازی از ترافیک نجات پیدا کند.

وی تاکید کرد: اصل این است که رینگ حفاظتی از سمت غرب آغاز شود تا ترافیک خیابان امام خمینی (ره) و سمت غرب به اتوبان خرازی نرسد و به سمت شمال سرازیر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته بودجه محلات ۴۰ میلیارد تومان بوده و امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزده‌گانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است؛ در این خصوص موضوعات در محله‌ها متفاوت است از آسفالت‌ریزی گرفته تا آزادسازی گلوگاه‌ها، احداث پارک‌ها و مجموعه‌های فرهنگی بسته به میزان نیاز هر محله انجام می‌شود.

اختصاص 600 میلیارد تومان بودجه برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان/ ارائه تخفیف ویژه به شهروندان برای موضوعات گردشگری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران تصریح کرد: برای شرکت توسعه گردشگری سپاهان ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است، این بودجه با هدف ایجاد نشاط و تفریح در شهر و با توجه به تراکم جمعیتی نه تنها در کوه صفه، بلکه در مناطق مختلف شهر اصفهان هزینه خواهد شد. همچنین تخفیف ویژه برای موضوعات گردشگری برای شهروندان پیش‌بینی شده است.

درصدد ایجاد مدیریت بافت فرسوده در اصفهان هستیم

وی خاطرنشان کرد: صدمه به آثار تاریخی در هر موضوعی تاثربرانگیز است، در حالی که عنوان می‌شود صدای بلندگوها در میدان امام به آثار تاریخی خدشه وارد می‌کند.

نورصالحی اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مدیریت بافت فرسوده در اصفهان ایجاد شود و برای این موضوع با وزارت کشور مکاتبه کردیم؛ هم اکنون شورای عالی بافت تاریخی در اصفهان تشکیل شده که تمرکز آن بر روی بافت تاریخی است.

وی اضافه کرد: اتفاق خوبی که در این کارگروه رقم خورد تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان بود و در حال حاضر در حال مذاکره با وزیر و معاونان آن هستیم تا در قالب تفاهم‌نامه این مجموعه به شهرداری واگذار شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مصوبات اجرای دولتخانه صفوی گذرانده شده است اما این مهم در بودجه شهرداری دیده نشده است، از این رو به دنبال سارختارمند کردن احیای بافت تاریخی در شهر هستیم بر این اساس هدف نخست تشویق شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذارانی برای ورود به این بافت است تا با کمک آنها مشکلات بافت‌های فرسوده رفع شود.

وی افزود: ساماندهی بافت فرسوده شهرداری بسیار اهمیت دارد، در این راستا مهم این است که جریانی راه اندازی شود تا مالکان بناهای در حال تخریب را پیدا کند تا وضعیت این بافت‌ها ساماندهی شود.

۱۵۰ اتوبوس جدید تا مهرماه به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود

نورصالحی اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر از وظایف مدیریت شهری است و تکمیل خط دو مترو هم در این راستا در دستور کار قرار گرفته است؛ همه توان و ظرفیت‌ها به کار گرفته شده است تا این خط به سرعت به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار نفر جابه‌جا می‌شوند بر این اساس درصدد هستیم که در خط دو هم همین اتفاق رخ دهد و میزان استفاده شهروندان از خط دو افزایش پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در حال حاضر ۷۳۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، از این‌رو امیدواریم با پیگیری‌ها و مصوبات شورا و با کمک دولت ۱۵۰ دستگاه خودرو دیگر تا مهرماه به ناوگان اضافه شود تا مردم بتوانند بیشتر از این وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر استفاده کنند.

وی افزود: درصدد هستیم که با توجه به افزایش قیمت خودرو به تاکسیرانان شهر وام قرض الحسنه ارائه دهیم تا آن‌ها بتوانند در راستای نوسازی تاکسی‌های خود اقدام کنند، در این خصوص می‌توانیم به افزایش ناوگان تاکسیرانی در شهر کمک کنیم.

نورصالحی تصریح کرد: برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی نیز درصددیم با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته شود و موتور سیکلت‌های برقی به جای موتور سیکلت‌های بنزینی در شهر وارد شوند.

وی تاکید کرد: مادی‌ها هویت شهر اصفهان را نشان می‌دهند، در این راستا تا کنون دو بار در ماه اخیر، آب در مادی‌ها جریان پیدا کرده است.

انتهای پیام/