بلوار طاق‌بستان شاهرگ گردشگری شهری کرمانشاه

 
بلوار طاق‌بستان در شمال شهر کرمانشاه در کنار زیبایی کم‌نظیرش با توجه به موقعیت مکانی و نقش اصلی در دسترسی به طاق‌بستان با شکوه در و پاتوق‌های اصلی گردشگری کرمانشاه یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور است که شاهرگ گردشگری کرمانشاه است. بلواری که سالانه میزبان میلیونها گردشگر از سراسر ایران است.
به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران به نقل ازمیراث‌آریا: با وجود اینکه اغلب افراد کلانشهر کرمانشاه را با آثار باستانی طاق‌بستان می‌شناسند، اما دیگر جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه نیز حرفی برای گفتن دارند. منظره‌ی بی‌نظیر پارک‌های جنگلی، خیابان‌های طویل و بلوارهای سرسبز کرمانشاه تصویری خیره‌کننده است که در ذهن گردشگران تا ابد ثبت می‌شود. پس از بازدید از آثار تاریخی طاق‌بستان، قطعاً عکاسی در میان درختان سر به فلک کشیده بلوار طاق‌بستان و قدم زدن در جاده تندرستی این بلوار، در میان مردم شهر، حس به‌یادماندنی‌ای را به شما القا می‌کند. شمال شهر کرمانشاه با برخورداری از بهترین شرایط آب‌وهوایی شهر در تمام فصول سال، بستری مناسب برای دل‌پذیرترین پیاده‌روی و ورزش ایجاد کرده است. بلوار طاق‌بستان یکی از اصلی‌ترین و پر رفت‌وآمدترین مسیرهای حمل‌ونقل کرمانشاه محسوب می‌شود؛ که در هر ساعت از شبانه‌روز و هر فصل از سال با منظره تماشایی خاص خود، مردم شهر و گردشگران را به قدم زدن در آن تشویق می‌کند.
پیشینه بلوار طاق‌بستان
بلوار طاق‌بستان با طول ۳۶۰۰ متر، طولانی‌ترین بلوار جنگلی ایران است. ساخت بلوار به‌عنوان جاده‌ای برای رسیدن به آثار باستانی طاق‌بستان و تفریحگاه‌های آن ابتدا در سال ۱۳۳۰ آغاز شد. با این‌حال، تا سال ۱۳۴۸ این مسیر یک جاده باریک بود که از میان زمین‌های کشاورزی روستاهای مرادحاصل و چقاکبود (به کوردی چیاکه‌و) می‌گذشت و تا روستای طاق‌بستان ادامه می‌یافت. در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۵۱، ساخت چهره‌ی کنونی آن به انجام رسید. نام این بلوار در ابتدا ” بلوار طاق‌بستان ” – به دلیل منتهی شدن بافت قدیمی شهر از این مسیر به آثار تاریخی طاق‌بستان- انتخاب شد؛ که پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق، نام بلوار به ” بلوار شهید شیرودی ” تغییر یافت. البته در میان مردم شهر، همچنان به نام قدیمی خود شناخته می‌شود. طاق‌بستان که در زبان کوردی تاق وه سان –به معنی طاق و سنگ- گفته می‌شود، نام قدیمی  آثار تاریخی کرمانشاه است (امروزه به طاق‌بستان تغییر یافته) که نام بلوار از آن نشأت گرفته است.
بلوار طاق‌بستان در کجا قرار گرفته است؟
این بلوار در مسیر خود از میدان طاق‌بستان، میدان معلم (سه‌راه مسکن)، پل صیاد شیرازی، دوراهی اول و دوم کارمندان، دوراهی فرهنگیان، دوراهی چهل متری تعاون و پل ولایت (لب آب) نیز می‌گذرد. کمربندی شمال کرمانشاه (بلوار صیاد شیرازی) از طریق پل صیاد شیرازی به این بلوار متصل می‌شود.
بلوار طاق‌بستان فاصله کوتاهی با فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه و پایانه مسافربری داشته و محور اصلی ارتباطی همدان-سنندج از روی این بلوار گذر می‌کند. بنابراین مسیریابی برای گردشگران مشکل نبوده و ارتباط بلوار طاق‌بستان با اکثر محورهای اصلی حمل‌ونقل، یافتن مراکز حمل‌ونقل میان شهری و فرودگاه بین‌المللی را برای گردشگران و مسافران تسهیل داده است.
شکارگاه خسروپرویز
این شکارگاه در فضایی مستطیل شکل با ۱۱۰۰ متر طول و ۸۰۰ متر عرض قرار دارد؛ اما متأسفانه در زمان احداث بلوار طاق‌بستان، این دیواره در جهت شمال به جنوب قطع شده و دو مقطع جدا را به وجود آمدن آورده است. هم‌ اکنون نیز احداث خیابانی در بخش شرقی و جنب دیوار شکارگاه، همچنین ساخت ستون‌های قطار شهری در نزدیکی آن، که در دستور کار شهرداری قرار دارد، ممکن است باعث تخریب این شکارگاه شود.
شکارگاه خسروپرویز ( تپه مرادحاصل)، آثار باستانی‌ای است که تصور می‌شود شکارگاهی مربوط به دوران پادشاهی خسروپرویز، و تنها شکارگاه باقی‌مانده از دوران ساسانیان باشد. در کاوش‌های انجام شده، مشخص شد که برخلاف تصور قبلی، این مکان صرفاً یک شکارگاه معمولی نبوده؛ بلکه گمان می‌رومحل احداث شهری بزرگ در دوران اشکانیان بوده که بعدها، در دوره ساسانیان، از این محدوده محصور به‌عنوان شکارگاه استفاده شده است