مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان: توسعه خدمات الکترونیک و طراحی مسیریابی هوشمند عملیاتی/ ‌می‌خواهیم بهترین خدمات را در کمترین زمان ارائه دهیم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه خدمات الکترونیک و استقرار مدیریت الکترونیک در سال ۱۴۰۳ افزود: بر این مبنا می‌خواهیم بهترین خدمات را در کمترین زمان ارائه بدیم، وی همچنین از طراحی مسیریابی هوشمند عملیاتی و رونمایی از آن در روز هفتم مهر سال جاری خبر داد و افزود: هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیاتی یا اینترنت اشیا از دیگر طرح‌های این سازمان است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، آتشپاد دوم محمدمهدی مقدس‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران که به‌مناسبت روز ایمنی و آتش‌نشانی برگزار شد، اظهار کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری نسبت به انجام ۸۶۹۰ عملیات اطفای حریق اقدام کردیم که شامل ۳۹۵۲ حادثه، ۳۰۹۹ حریق و ۱۶۳۹ خدمات ایمنی بوده است.
وی با بیان اینکه در شش ماه نخست سال جاری جان ۴ هزار شهروند گرفتار در حوادث آتش‌سوزی را نجات دادیم که نسبت به مدت مشابه افزایش ۷۶ درصدی نجات یافتگان را داریم، افزود: مقایسه شش ماه اول سال‌جاری با سال گذشته نشان از کاهش ۱۲ درصدی آمار تصادفات و کاهش ۹ درصدی آمار حوادث کوه را داشتیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: در شش ماه نخست سال جاری ۱۴۹۱ حادثه محبوسی در آسانسور داشتیم که به‌دلیل قطعی برق و افزایش حبس اکیپ موتوری را فعال کردیم.

مقدس‌زاده با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال جاری ۸۶۹۰ عملیات شامل ۳۹۵۲ حادثه ۳۰۹۹ حریق ۱۶۳۹ خدمات ایمنی ثبت شده است گفت: بر این اساس ۴۵ درصد حادثه، ۳۶ درصد حریق و ۱۹ درصد خدمات ایمنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ در شش ماه نخست سال جاری ۳۱۳ هزار و ۸۵۹ مورد بوده است، افزود: تعداد تماس‌های ثبت شده نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین فراوانی رده سنی در میان نجات یافتگان در حوادث آتش‌سوزی ۲۵ و ۴۰ سال بوده است، گفت: روزانه متوسط ۴۷ مورد حریق و حادثه در شهر امدادرسانی شده است، که به صورت میانگین در روز تعداد نجات یافتگان ۲۲ نفر است.
مقدس‌زاده با مقایسه آمار سال‌جاری و سال گذشته تصریح کرد: سال‌جاری شاهد افزایش ۳ درصدی آمار آتش‌سوزی بودیم، در این راستا افزایش ۲۱ درصدی حوادث را داشته‌ایم و ارائه خدمات ایمنی نیز افزایش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در شش ماه نخست سال، ثبت ۴۱۶ سانحه رانندگی، ۵۰ حادثه کوه، ۸۹۸ حادثه مهار یا نجات حیوانات، ۶۱۲ مورد محبوسی در اماکن، ۲۹۶ مورد رفع خطر مار، ۵ مورد غرق شدگی کانال آب و استخر را داشته‌ایم.
سه ایستگاه آتش‌نشانی در حال طراحی و ساخت است
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی آمار سقوط در چاه، کاهش ۸ درصدی رؤیت مار، کاهش ۸ درصدی گیر کردن حلقه در انگشت شهروندان و کاهش ۵ درصدی آمار آتش‌سوزی در منازل مسکونی گفت: بیشترین آمار مربوط به فصل تابستان بوده که در آن گزارش حریق ثبت شده است.
مقدس‌زاده با اظهار تأسف از گزارش‌های ثبت شده تصادفات با گاردریل و درختان که در نیمه شب‌ها در شهر به دنبال پدیده موسوم به دور دور خودروها در شهر رخ می‌دهد که منجر به فوت جوانان می‌شود، افزود: سال‌جاری بر اساس ساعات آماری بیشترین حریق و حوادث در فاصله زمانی ظهر تا عصر رخ داده است، در این راستا در روزهای پنجشنبه بیشترین فراوانی حریق و حوادث رو داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه در مناطق ۸ و ۱۰ شهرداری بیشترین فراوانی گزارش حریق و حوادث را داشته‌ایم، گفت: علت آتش‌سوزی‌ها در کاربری‌های مسکونی و تجاری معمولاً نشت گاز است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سال‌جاری نسبت به سال گذشته در موضوع استقرار اطفائیه در سطح شهر ۶۱ درصد افزایش داشتیم، ادامه داد: ۲۹۹۱ مورد گشت ایمنی در شش ماه اول سال داشتیم که برای شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز فعالیت می‌کردند که اثرات خوبی هم داشته است؛ این گشت‌ها نسبت به مشابه سال گذشته با رشد ۲۸ درصدی روبه‌رو بودند.
وی گفت: ۶۱ هزار و ۴۱۰ نفر ساعت آموزشی برای آتش‌نشانان در راستای ارتقای توان عملیاتی و علمی آنها برگزار شده است که افزایش ۱۸ درصدی نسبت به گذشته دارد، همچنین ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش شهروندی در شش ماه نخست سال انجام شده است.


مقدس‌زاده از بررسی ۲۴۳ مورد بررسی نقشه و آغاز کار به دنبال درخواست صدور پروانه ساختمان داشته‌ایم گفت: در این راستا ۶۰۲ مورد نیز تأیید پایان کار ثبت شده است.
وی از ایمن‌سازی ۱۷ سایت بازی در پارک‌ها، ثبت بالغ بر ۴ هزار بازدید در راستای ارائه طرح ایمنی ساختمان خبر داد یادآور شد: ۲۸ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر اصفهان داریم که یک ایستگاه از این تعداد بیش از شش ماه است آماده بهره‌برداری است، اما به دلیل کمبود نیرو افتتاح نداشتیم؛ سه ایستگاه دیگر نیز در حال طراحی و ساخت است که در آینده ۳۲ ایستگاه آتش‌نشانی را در شهر خواهیم داشت، این در حالی است که بر اساس استانداردها شهر به ۴۱ ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد.
اتصال سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان مهم شهر اصفهان به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به احداث نیروگاه خورشیدی در دو ایستگاه ۱۱ و ۱۲ گفت: ۱۸۸۳ شیر هیدرانت که کمک ما در عملیات اطفای حریق است، در شهر وجود دارد که تا پایان سال این عدد به بیش از ۱۹۰۰ شیر هیدرانت در مناطق پانزده‌گانه خواهد رسید.
مقدس‌زاده با اشاره به توسعه خدمات الکترونیک و استقرار مدیریت الکترونیک در سال ۱۴۰۳ افزود: بر این مبنا می‌خواهیم بهترین خدمات را در کمترین زمان ارائه بدیم.
وی از طراحی مسیریابی هوشمند عملیاتی و رونمایی از آن در روز هفتم مهر سال جاری خبر داد و افزود: هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیاتی یا اینترنت اشیا از دیگر طرح‌های این سازمان است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از اتصال سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان مهم شهر به مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی با همکاری شرکت دانش‌بنیان خبر داد گفت: ۴۰ درصد تماس‌های روزانه مزاحمت‌های تلفنی است که این عدد نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است، زیرا با تعاملی که با دستگاه قضائی داشتیم، چندین حکم قضائی مبنی بر دستگیری مزاحمان تلفنی صادر شده است.
رونمایی از شبکه محلی بی‌سیم همزمان با روز آتش‌نشانی
مقدس‌زاده با بیان اینکه شبکه محلی بی‌سیم را طراحی و راه‌اندازی کردیم که همزمان با روز آتش‌نشانی از آن رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: درصدد خریداری دومین پهپاد کاوش برای حوادث در ارتفاع به‌ویژه کوه صفه هستیم، همچنین سنسور چاه که قابلیت رفتن به عمق بیش از ۱۵۰ متر دارد را با هدف شناسایی ۵ گاز طراحی کردیم که قابلیت‌هایی همچون اعلام ریزش چاه و دریافت صدا و تصویر را دارد، این طرح در مرحله ثبت قرارداد قرار دارد که یک دستاورد محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه ایمنی بازار دغدغه همه مسئولان شهر است در این راستا منطقه ۳ تمهیداتی را از جمله جانمایی مخازن آب با تشکیل کارگروهی پیش‌بینی کرده است که در دو نقطه سرای مخلص و سرای زرگر پیش‌بینی اجرای آن انجام شد، اما هنوز به نتیجه نرسیده است، اما آزمایش‌ها و مانورها را با هدف تعامل با ایستگاه‌های مجاور افزایش دادیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازار اصفهان دستاورد بزرگی است، افزود: ارزیابی ریسک بازار بزرگ و محدوده بناهای تاریخی را اجرایی کردیم که این طرح به یونسکو رفت و توانست رتبه نخست را کسب کند؛ در این راستا ریسک پذیری، ارزیابی‌ها، نقاط قوت و ضعف احصا شده است.
وی ادامه داد: شش ماه نخست سال جاری ۱۳۶ مورد فروریزش به دلیل فرسودگی سیستم‌های آب داشتیم که نمی‌توان به آن عنوان فرونشست اطلاق کرد.
پیش‌بینی ۵ سهمیه هم برای ورود بانوان به بخش عملیاتی سازمان آتش‌نشانی اصفهان
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تعداد ساختمان‌های ناایمن در شهر را ۴۳۰ مورد بیان کرد و افزود: بر اساس رصدهای انجام شده در مجموعه شهید کشوری، هم‌اکنون معابر برای تردد خودروهای آتش‌نشانی وضعیت خوبی دارد، در این راستا مجموعه شهید کشوری را مجهز به پهپاد آتش‌نشان خواهیم کرد که استقرار آن یک نوع دستاورد محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: شرکتی که مجری ساخت‌وساز در مجموعه شهید کشوری است، دغدغه ایمنی این محدوده را دارد؛ چند روز پیش نیز دادستان پیرامون همین مجموعه جلسه‌ای برگزار کرد تا مشکلات بررسی و رفع شود و در این راستا همه همراه هستند.
مقدس‌زاده به فعالیت ۲۱ بانو در بخش اداری سازمان اشاره کرد گفت: ۵ سهمیه هم برای ورود بانوان به‌عنوان نیروی عملیاتی سازمان آتش‌نشانی اصفهان پیش‌بینی شده است که ورود آن‌ها منوط با قبولی در آزمون و کسب حد نصاب است.
وی با با بیان اینکه حفظ جان آتش‌نشانان اولویت اول سازمان است و در این راستا اقدامات و طراح‌های خوبی را همچون سنسور چاه اجرایی کرده‌ایم، گفت: حوزه آموزش این سازمان تمام قد از ظرفیت حوزه عملیاتی برای ارائه آموزش‌ها بهره می‌برد و آموزش‌ها از محلات بیشتر به سمت مدارس رفته است.
عکاس: فاطمه صابری