بازدید اصحاب رسانه اصفهان از همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان (1)

مجموعه فرهنگی رسانه‌ای همدان‌پیام و خانه مطبوعات استان همدان میزبان اهالی رسانه اصفهان بودند. این سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های چاپ و بسته‌بندی و ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به دلیل جهانی شدن هگمتانه برنامه‌ریزی شده بود. طی سفری  دو روزه خبرنگاران و اعضای خانه مطبوعات  استان اصفهان

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، مجموعه فرهنگی رسانه‌ای همدان‌پیام و خانه مطبوعات استان همدان میزبان اهالی رسانه اصفهان بودند. این سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های چاپ و بسته‌بندی و ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به دلیل جهانی شدن هگمتانه برنامه‌ریزی شده بود.
طی سفری  دو روزه خبرنگاران و اعضای خانه مطبوعات  استان اصفهان ضمن دیدار با اعضای خانه مطبوعات همدان از مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان پیام، بافت تاریخی، میدان مرکزی، پیاده‌راه، فروشگاه‌های صنایع دستی همدان، موزه هگمتانه، غارعلیصدر، موزه دفاع مقدس، حمام قلعه همدان، مجموعه گردشگری و نخستین پارک مینی ورلد خاورمیانه و ارگ باستانی نوشیجان ملایر و غیره بازدید کردند.
همدان، یکی از استان‌های غربی ایران با تاریخ غنی است و پایتخت تاریخ و تمدن ایران نام دارد. استان همدان از شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از شرق با استان مرکزی، از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه و از جنوب با استان لرستان همسایه است.
در شهر همدان خبری از ترافیک‌های سنگین نیست و حتی طرح زوج و فرد ترافیک نیز وجود ندارد. پس از ساعاتی گشت زدن در شهر همدان متوجه می‌شوید که خیابان‌های شهر ساختار ویژه‌ای دارند. خیابان‌های همدان برخلاف دیگر شهرها به شکل دایره دایره و گرداگرد تا مرکز شهر کشیده شده‌اند. این طراحی جالب یادآور طراحی و ساختار باستانی شهر همدان (هگمتانه) است که به شکل هفت قلعه تودرتو ساخته شده بود.


موزه هگمتانه/ غار علیصدر
موزه هگمتانه در سال ۱۳۷۳ تأسیس شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همان‌طور که انتظار می‌رود محل قرارگرفتن آن نیز در نزدیکی تپه هگمتانه و در بخش شرقی آن است. در این موزه، اشیای تاریخی و باستانی به‌نمایش‌درآمده و قسمت قابل‌توجهی از آن‌ها مربوط به شهر تاریخی هگمتانه است.
جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همدان به قدری زیبا و متحیر کننده هستند که در بازدید از آن‌ها گذر زمان را احساس نخواهید کرد. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های همدان غار علیصدر و پس از آن دهکده گردشگری گنج نامه است.
نشست صمیمی خانه مطبوعات استان همدان با اصحاب رسانه اصفهان
به منظور افزایش تعاملات بین دو شهر در حوزه رسانه و مطبوعات درنشست صمیمی خانه مطبوعات استان همدان با اهالی رسانه اصفهان رضا زند اسرار، رئیس خانه مطبوعات استان همدان بابیان اینکه  210 نشریه دراین استان مشغول به فعالیت هستند اظهار کرد: خانه مطبوعات استان همدان بیش از ۵۰۰ نفر عضو دارد که همه آنها در خانه مطبوعات پرونده دارند و 450 نفر عضو سامانه خانه مطبوعات هستند .
وی ازمهمترین خدمات خانه مطبوعات به برگزاری مسابقات، اردوهای فرهنگی تفریحی، پرداخت ۱۵۰ فقره وام قرض الحسنه با مبلغ صد میلیون تومان اشاره کرد وافزود: با توجه به همکاری و همدلی خانه مطبوعات استان همدان در سطح کشور اولین خانه مطبوعاتی است که به جای روز خبرنگار هفته خبرنگار را گرامی می‌دارد.
زند اسرارافزود: حضور در گلستان شهدا و تجدید دیدار با شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه، برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی، راهپیمایی برای خانواده خبرنگاران، قرعه‌کشی و اهدای جوایز و برگزاری یک برنامه مفصل و کامل با حضور همه خبرنگاران و تقدیر از خبرنگاران که کارهای تحقیقاتی انجام دادند، از جمله برنامه‌های هفته خبرنگار در همدان است.
حمزه، مدیرعامل خانه مطبوعات همدان درادامه این نشست افزود: تلاش‌های مجموعه همدان‌پیام و چاپخانه پیام‌رسانه در زمینه حضور اصحاب رسانه از استان‌های مختلف در همدان ستودنی است و می‌تواند باعث ایجاد تعاملی موثر میان رسانه‌های استان باشد.
وی گفت: ما در ماه گذشته میزبان خبرنگارن استان‌های کردستان و کرمانشاه بودیم و امیدواریم بعد از این نشست و بازدیدها و این سفر دوروزه اتفاقات خوبی رخ دهد و فصل جدیدی از ارتباطات بین رسانه‌های استان همدان و اصفهان ایجاد شود.
حمزه در خصوص پیگیری مطالبه ملی زاینده رود در رسانه‌های همدان گفت: قطعا زاینده رود متعلق به همه مردم ایران است و همه با آن خاطره دارند؛ شاید نیاز باشد که ما یک کمپین راه بندازیم تا همه رسانه‌ها آن را کار کنند.
بهروان، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان بیان داشت: با وجود اینکه اولین خانه مطبوعات کشور در اصفهان است، متاسفانه خانه مطبوعات اصفهان در سال‌های اخیر دچار مشکلات عدیده‌ای شده و ما امیدواریم با هیئت مدیره جدید مسیر هایی که قبلا اشتباه رفته بودیم به مسیر خود برگردد و شان رسانه‌ای فعالان اصفهان حفظ شود.
وی افزود: در ابتدا ما مجتمع چاپ و بسته‌بندی همدان را بازدید کردیم؛ با وجود اینکه ما در دهه 80 روزنامه داشتیم اما چاپخانه به این نحو نداشتیم و به شخصه باورم نمی‌شد که چنین فعالیتی در این مجموعه در همدان انجام شود و کار بسیار خوبی در حال انجام است.
بهروان افزود: تبادل اطلاعات می‌تواند در روند کاری رسانه‌های هر دو استان موثر باشد.
درپایان این نشست خبرنگاران واعضای خانه مطبوعات استان اصفهان وهمدان به بازدید حمام تاریخی قلعه همدان رفتند.