بازدید اصحاب رسانه اصفهان از همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان (2)

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، مجموعه فرهنگی رسانه‌ای همدان‌پیام و خانه مطبوعات استان همدان میزبان اهالی رسانه اصفهان بودند. این سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های چاپ و بسته‌بندی و ظرفیت‌های گردشگری استان همدان به دلیل جهانی شدن هگمتانه برنامه‌ریزی شده بود.
طی سفری  دو روزه خبرنگاران و اعضای خانه مطبوعات  استان اصفهان ضمن دیدار با اعضای خانه مطبوعات همدان از مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان پیام، بافت تاریخی، میدان مرکزی، پیاده‌راه، فروشگاه‌های صنایع دستی همدان، موزه هگمتانه، غارعلیصدر، موزه دفاع مقدس، حمام قلعه همدان، مجموعه گردشگری و نخستین پارک مینی ورلد خاورمیانه و ارگ باستانی نوشیجان ملایر و غیره بازدید کردند.
حضور اهالی رسانه اصفهان در حمام قلعه همدان
حمیدرضا حاجی بابایی نائب رئیس مجلس  به دیدار اصحاب رسانه اصفهان وهمدان که درحمام قلعه همدان حضور داشتند آمدندودرگفت گویی صمیمانه اظهارکردند:تمام افرادی که از خارج کشور به ایران می‌آیند دوست دارند به اصفهان سفر کنند و یکی از دلایل اصلی آن زاینده رود است و تمام چیزی که در ذهن مردم است همان پل خواجو و سی‌وسه پل و زاینده‌رود است.
وی با بیان اینکه همه باید برای احیای زاینده رود دست به دست هم دهیم، افزود: طبق مصوبات اخیر انتقال آب شیرین از هرجای کشور بلامانع است و نمایندگان اصفهان نیز برای احیای زاینده رود تلاش زیادی کردند و بودجه‌ای نیز برای این امر مصوب شد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاربه اینکه اصفهان سرمایه کشور است ادامه داد: اصفهان به دلیل اینکه در امر گردشگری در دنیا شناخته شده است سرمایه ماست و برای حل مشکل آب در این شهر باید همه کمک کنیم و قبل از آن از خدا بخواهیم که بارش باران افزایش پیدا کند، زیرا تمام مشکلات ما نزولات آسمانی است که این کمبودها را ایجاد کرده است
وی با بیان اینکه همدان از لحاظ ترانزیت جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: بحث راه آهن از مرکز تا نجف در حال پیگیری است و راه آهن از تهران به سنندج و سپس مرز باشماق می‌رود و از آنجا می‌توانیم به مرز بازرگان هم برسیم، همچنین راه آهن دیگری از تهران، ملایر و کرمانشاه تا مرز خسروی و مهران می‌رود، همچنان راه آهن دیگری الان از همدان به زنجان و درود وصل می‌شود.
حاجی بابایی گفت: راه آهن شمال به جنوب نیز از رشت به آستارا سپس به زنجان و بعد به همدان و از اینجا به بندر امام خمینی (ره) می‌رود که نشان می‌دهد همدان نقش مهمی در ترانزیت کشور دارد. راه جاده‌ای اصفهان به تبریز نیز به جای مسیر تهران از ملایر در حال پیگیری است، من تلاش کردم کارخانجات سنگین در همدان نداشته باشیم و به جای آن نقش ترانزیتی این استان پررنگ شود.
بازدید اهالی رسانه اصفهان از ارگ باستانی نوشیجان ملایر
ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر دردیدار صمیمانه بااصحاب رسانه استان اصفهان  که به بازدید ارگ باستانی نوشیجان ملایر آمده بودند اظهارکرد: نظام تولیدسنتی انگور در ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی درفائو ثبت جهانی است وملایر ۳۵۰ اثر تاریخی دارد که ۲۱۰ اثر به ثبت ملی رسیده و ۱۴۰ اثر واجد ارزش است.


سفر اعضای خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان به جهان کوچک ملایر
فاصله ملایر تا همدان تقریباً ۱۰۰ کیلومتر است ملایر، به شهری کهن با دیدنی‌های بسیار و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و نیز به مهد هنر منبت‌کاری و ساخت مبل در سراسر ایران شهره است. این شهرستان زیبای غرب کشور، عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان را به واسطه‌ جمعیتی که در خود جای داده است، کسب کرده است.
ملایر نیز همچون دیگر شهرها دارای صنایع‌دستی‌های گوناگون است که خبر از ذوق و هنر مردمانش می‌دهد. فرش دستباف، گیوه‌بافی، مرواربافی یا همان سبد بافی و مبل از صنایع‌دستی این شهر زیبا است.
اقتصاد این شهرستان عمدتأ بر پایه کشاورزی آن شامل ؛ انگور ، جو ، گندم ، حبوبات و علوفه می باشد. تجارت بازرگانی نیز در ملایر دارای رونق نسبی است. سوغات و صادرات ملایر شامل؛ قالی ،صنایع منبت و نیز خشکبار ، شیره انگور ، عسل ، بادام ، گردو و بخصوص کشمش است که به علت مرغوبیت و وفور آن چند کارخانه به تولید و بسته بندی کشمش مشغول می باشند
مدیر پروژه گردشگری “مینی‌وُرلد” ملایر دردیداردوستانه ای  بااصحاب رسانه اصفهان وهمدان عنوان کرد:عملیات اجرایی چهارمین پارک مینی ورلد دنیا و نخستین پارک مینی ورلد خاورمیانه در سال ۱۳۷۸ با چشم‌انداز ساخت ۱۳۸ اثر از آثار شاخص تاریخی ، مذهبی و گردشگری ایران و جهان در مقیاس کوچک به همت علیرضا امامی شهردار و شورای اسلامی وقت شهر ملایر در زمینی به وسعت ۴۸ هکتار در قسمت شمالی شهر ملایر کلید خورد .
مینی ورلد ملایر در سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از ۲۸ طرح برتر مدیریت شهری دنیا از طرف یکی از موسسات وابسته به بانک جهانی و به عنوان طرح برتر کشور ایران انتخاب شد و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ از سوی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان طرح برتر گردشگری شناخته شد.
تاکنون آثار شاخصی از جمله تخت جمشید، برج پیزا، پل ورسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، سی‌وسه پل، اهرام ثلاثه مصر، نیم‌تنه‌های شیلی، آرامگاه حافظ و خیام، آرامگاه بوعلی سینا، کاخ خورشید، دیوار بلند چین، برج قابوس، گنبد کابوس، آبشار نیاگارا، باغ دولت‌آباد یزد(ساختمان و بادگیر)، چغازنبیل، دروازه قرآن شیراز، دروازه براندنبورگ آلمان ، آمفی‌تئاتر روباز ، باغ مشاهیر و سردیس‌های مشاهیر ایران و جهان، میدان شهدا و المان‌های شهدای خلبان آبنمای موزیکال در این مجموعه گردشگری ساخته شده است .
برخی المان‌های این مجموعه مانند کاخ خورشید، مقبره بوعلی سینا، بادگیر دولت‌آباد و محوطه قلعه فلک‌الافلاک دومنظوره است و علاوه بر ظاهر المان، محوطه داخلی آنها نیز متناسب با نیاز خود طراحی شده است یعنی کاربرد گردشگری و عرضه صنایع‌دستی خواهد داشت. به طور مثال المان کاخ خورشید به منظور احداث موزه ملایر قدیم یا موزه مردم شناسی و یا موزه مبل منبت استفاده قرار می‌گیرد .