مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان: تمام خانوارهای شهری و 99 درصد روستاها گاز دارند/ شهرهای استان کاملا سبز و روستاهای‌مان نزدیک سبز هستند

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه ۱۱۲ شهر و ۱۰۶۰ روستای استان اصفهان امروز گازدار هستند، گفت: در حال حاضر عملا شهر فاقد گاز نداریم و صد درصد خانوارهای شهری و ۹۹ درصد روستاها گاز دارند و به نوعی شهرهای استان کاملا سبز و روستاهایمان نزدیک سبز هستند.

سید مصطفی علوی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در فصل گرم سهم مصرف گاز بخش خانگی ۳۶ درصد ‌و صنعت ۶۴ درصد است، اظهار داشت: در فصل سرد سهم مصرف گاز بخش خانگی ۵۹ درصد و صنعت ۴۱ درصد است، بنابراین زمانی که مصرف در فصل سرد افزایش می یابد، دیسپاچینگ مرکزی محدودیت های گاز در صنایع مختلف را اعمال می کند که این در اختیارات شرکت گاز استان نیست.

وی با اشاره به اینکه میزان برآورد کسری گاز در پیک سال ۱۴۰۰، حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در روز است، افزود: این میزان کسری در پیک سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب در روز بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تصریح کرد: ما بعضا در استان به میزان سه فاز پارس جنوبی مصرف گاز داشته ایم که تامین شده است.

علوی با تاکید بر اینکه ماموریت شرکت گاز در وهله اول تحویل مستمر و ایمن گاز به مردم است، ادامه داد: خسارت فیزیکی به شبکه و انشعابات ‌ایستگاه ها و همچنین رعایت نکردن الگوی مصرف دو تهدید جدی برای تامین مستمر گاز است.

وی در خصوص مصرف بهینه گاز گفت: از ذینفعان شرکت گاز شامل تمام کارکنان شرکت، جامعه، مشتریان، تامین کنندگان کلیدی و پیمانکاران اجرایی می خواهیم که مراقب شبکه های گاز باشند و از لوله کشی ها و از علمک های گاز محافظت کنند، همچنین در عقب نشینی منازل، موارد جابجایی علمک های گاز را به شرکت اطلاع دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، استفاده غیرمجاز و برداشت های غیرقانونی، استفاده از وسایل غیراستاندارد و پرمصرف، توسعه نیافتن فرهنگ مصرف بهینه، توجه نکردن به الزامات قانونی توسط مصرف کنندگان و اداراتی که مسئولیت دارند از چالش های عمده بهینه سازی مصرف گاز است، از سوی دیگر برای کاهش مصرف گاز باید به سمت انرژی های تجدیدپذیر برویم.
اقدامات شرکت گاز استان اصفهان برای بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف گاز
علوی به دو اقدام برای بهینه سازی و صرفه جویی مصرف گاز در استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: بهینه سازی موتورخانه های دولتی و شرکت ها و حذف بخاری از مدارس از جمله این اقدامات است، از سوی دیگر امیدواریم با صرفه جویی ۵ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی به خصوص در فصل سرما کسری گاز نداشته باشیم.

وی درباره طلب شرکت گاز استان از مشترکین خود، توضیح داد: طلب شرکت زیاد گاز از مشترکین خود زیاد است که نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته است، البته این شرکت بنا بر تعامل و همکاری با مشترکین برای دریافت طلب خود دارد، البته اگر کسی چند دوره هزینه قبض خود را پرداخت نکند و با اخطار قبلی و اعلام قبلی گاز وی قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: سرجمع طلب شرکت گاز استان بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است که عمده بدهکاران صنایع به خصوص صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن هستند.

علوی با بیان اینکه در استان اصفهان ۵ خط اصلی انتقال گاز وجود دارد که این خطوط دارای فشار هستند، اظهار کرد: امکان اجرای ایستگاه تقلیل فشار در استان ایجاد شده و اکنون حدود ۱۷۰ ایستگاه در سطح استان برای رساندن گاز به شهرها و خانه های مردم وجود دارد.

وی‌ با بیان اینکه ۲۷ هزار کیلومتر لوله گازکشی در استان انجام شده است، گفت: با توجه به گازکشی نشدن شرق استان، گاز آن مناطق به صورت سی ان جی تحویل داده می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان افزود: در روزهای سرد زمستان سال گذشته روزانه بالغ بر ۲۷ کفی گاز سی ان جی معادل ۱۲۰ هزار مترمکعب به شرق اصفهان منتقل کردیم.

علوی با بیان اینکه باید به مسیر ۲۰۰ کیلومتری شرق اصفهان گاز برسانیم، گفت: به مشترکین گاز شرق اصفهان توصیه می کنیم با توجه به افت فشار گاز سی ان جی به دنبال سوخت دوم گاز باشند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان یک میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک و بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ مصرف کننده گاز وجود دارد، گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۸۰ علمک گاز در استان نصب شده است، همچنین بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه تقلیل فشار و حفاظت از زنگ راه اندازی کرده ایم.

علوی افزود: شرکت گاز استان در حال حاضر به ۱۰ هزار واحد صنعتی و ۶۲ شهرک صنعتی گازرسانی می کند، همچنین ۱۶۲ جایگاه سی ان جی در استان فعال است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه مصرف روزانه گاز شش نیروگاه استان ۲۰ میلیون مترمکعب است، گفت: مصرف سالانه گاز استان ۲۱ میلیارد مترمکعب و روزانه ۵۸ میلیون مترمکعب است که معادل گاز بیش از دو فاز پارس جنوبی در استان مصرف گاز داریم.
80 درصد مصرف گاز در بخش صنعت و نیروگاه است

علوی همچنین یادآور شد: ۲۰ درصد مصرف گاز استان در بخش خانگی و حدود ۸۰ درصد مصرف گاز در بخش صنعت و نیروگاه است.

وی با بیان اینکه ۱۱۲ شهر و ۱۰۶۰ روستای استان اصفهان امروز گازدار هستند، تصریح کرد: در حال حاضر عملا شهر فاقد گاز نداریم و صد درصد خانوارهای شهری و ۹۹ درصد روستاها گاز دارند و به نوعی شهرهای استان کاملا سبز و روستاهایمان نزدیک سبز هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه متوسط مصرف گاز استان ۵۸ میلیون مترمکعب است که در فصول مختلف سهم بخش صنعت و خانگی متفاوت است، توضیح داد: در حال حاضر صنعت به طور کامل از گاز استفاده می کند، اما در فصل سرما مصرف گاز بخش خانگی افزایش می یابد.