“مرکز نیکوکاری رسانه‌ای حقوقی ایران مدد” افزایش سطح آگاهی مردم و کاهش مشکلات حقوقی

حجت الاسلام و المسلمین مدنیان هدف از تاسیس مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد را کمک به کاهش جرائم کیفری باتوجه به ازدحام مدد جویان در زندان عنوان کرد و گفت: اگر سطح آگاهی مخاطبین را در جامعه به لحاظ حقوقی ارتقا دهیم این افزایش دانش مردم موجب خواهد شد مشکلات حقوقی و مراجعات مردم به دستگاه قضا کمتر شود.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی مدنیان در جمع اصحاب رسانه پیرامون “مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد” اظهار داشت: در سال 93 برنامه یک شهر ضیافت را آغاز کردیم که باتوجه به نداشتن پیشینه و سابقه در این حوزه، دوستان و مردم شهر همت کردند و 36 نفر زندانی را آزاد کردند.

وی با بیان اینکه در سال دوم این عدد به 79 نفر و سال سوم رسید به 203 نفر و همینطور ادامه پیدا کرد، افزود: در آن سال ستاد دیه و اداره کل زندان های استان اعلام کردند در سال 91، بالغ بر 700 میلیون تومان درآمد ستاد دیه از مردم بوده که در سال 95 این عدد به 10 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید، در حقیقت از این نقطه شروع شد و به یک اوج رسید که فرهنگ سازی صورت گرفت و مردم همت کردند .
تاکنون خیریه حقوقی نداشته‌ایم
حجت‌الاسلام و المسلمین مدنیان با اشاره به اینکه تا به امروز خیریه حقوقی نداشته ایم و متاسفانه هیچ فردی به این نیاز توجه نکرده بود، تصریح کرد: بیش از 1500 موسسه نیکوکاری و خیریه ای در سطح استان اصفهان وجود دارد در حالی که متاسفانه اکثر این مراکز خیریه های معیشیتی هستند، اگر فردی دچار مشکل حقوقی و قضایی شود باید هزینه های گزاف و فراوانی را پرداخت کند . حدود 15 میلیون پرونده در سطح کشور وجود دارد که بیش از 85 درصد دادگاه ها بدون حضور وکیل برگزار می شود که این امر به دو معنا است برخی از مردم به وکلا اعتماد نمی کنند و آن برداشت را دارند که خودمان می‌توانیم دفاع کنیم و دیگر به خاطر هزینه از وکیل استفاده نمی کنند.

وی با بیان اینکه هر جامعه ای که سرمایه اجتماعی آن پایین باشد نتیجه آن رشد آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: طبق آمارها و تحقیقاتی که صورت گرفته، استان اصفهان در برخی از سال ها در میان استان ها جایگاه 31 و در برخی از سال ها 30 امین استان در پایین بودن سرانه اجتماعی قرار داشته است . سرمایه اجتماعی وقتی پایین باشد موجب می شود مردم نسبت به یکدیگر، اتفاقات و وقایع اجتماع و جامعه بی توجه باشند و اهمیت ندهند که در نتیجه جامعه پر از آسیب خواهد شد .

حجت الاسلام و المسلمین مدنیان با بیان اینکه ظرفیت استان اصفهان حضور 5600 وکیل است، گفت: برخی در کانون وکلا دادگستری و برخی هم در کانون وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه عضویت دارند اما چون 85 درصد محاکم بدون حضور وکیل برگزار می شود ظرفیت بسیاری از این وکلا بدون استفاده می ماند .

وی پیرامون برنامه یک شهر ضیافت بیان کرد: در سال 93 که این برنامه را شروع کردیم اصفهان 16 هزار زندانی داشت البته ناگفته نماند زندان مرکزی اصفهان 2500 نفر ظرفیت گنجایش زندانی دارد که 8 هزار زندانی در آن نگهداری می شوند و حجم زیاد از مددجو و زندانی نشان از حجم مشکلات جامعه دارد که باید به آن توجه شود .

مرکز نیکوکاری رسانه‌ای حقوقی ایران مدد
حجت الاسلام و المسلمین مدنیان هدف از تاسیس مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد را کمک به کاهش جرائم کیفری باتوجه به ازدحام مدد جویان در زندان عنوان کرد و افزود: 15 میلیون پرونده کشوری در دادسرا و دادگاه های سطح کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون و 500 هزار پرونده در استان اصفهان وجود دارد تقریبا 10 درصد از پرونده های کشور در اصفهان است که اگر سطح آگاهی مخاطبین را در جامعه به لحاظ حقوقی ارتقا دهیم این افزایش دانش مردم موجب خواهد شد مشکلات حقوقی و مراجعات مردم به دستگاه قضا کمتر شود .
آموزش همگانی جهت ارتقای آگاهی حقوقی در سطح جامعه
وی ادامه داد: یکی از هداف ما در این موسسه که تعریف شده است آموزش همگانی و تلاش برای رشد نسبی آگاهی های حقوقی است که این رشد آگاهی عمومی با تولید محتوا متنی، تصویری، پادکست ها و… اتفاق خواهد افتاد .

موسس مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد با اشاره به اینکه این مرکز کار حقوقی انجام نمی دهد چون مقام حقوقی ندارد و یک مرکز حمایتی پشتیبانی است، افزود: پشتوانه حقوقی ایران مدد موسسه حقوقی حق گستر است که جنبه مسئله حقوقی این مرکز را مدیریت دنبال می کند و موسسه داوری سدیر هم در مجموعه استقرار دارد که در زمینه داوری پشتیبانی حقوقی را انجام خواهند داد و نقش مرکز نیکوکاری ایران مدد نقش حمایتی، معنوی و تامین تسهیلات قرض الحسنه است که امتیاز و ویژگی مرکز ایران مدد اعطا وام و تسهیلات قرض الحسنه حقوقی است، زمانی که سبد معشیتی به فردی می دهیم، روحیه تکدی گری او را تقویت می کنیم و عزم ما این است که به سمت کار بلاعوض و رایگان حرکت نکنیم .

راه‌اندازی و پشتیبانی تسهیلات قرض‌الحسنه حقوقی
حجت الاسلام والمسلمین مدنیان هدف از تاسیس مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد را، راه اندازی و پشتیبانی تسهیلات قرض الحسنه حقوقی عنوان و ابراز کرد: تا سقف 40 میلیون تومان تعامل و تفاهم نامه ای با صندوق امداد ولایت منعقد کرده ایم که هم ازبانک مرکزی مجوز دارد و نیز تحت نظارت کمیته امداد است که حساب های مرکز ایران مدد در صندوق امداد ولایت قراردارد که خیرین می توانند کمک و مشارکت خود را انجام بدهند تا منابع مالی تقویت شود . تا سقف 40 میلیون تومان می توانیم به هرفرد وام حقوقی پرداخت کنیم بدون مسدودی و گردش حساب ، تا سقف 10 میلیون تومان با کارمزد صفر درصد و بیش از 10میلیون تومان کارمزد 3 درصد خواهد بود و سقف پرداخت 36 ماه است .

موسس مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد با اشاره به اینکه کمیته امداد و صندوق امداد ولایت تعهد کرده اند که هرچقدر بتوانیم از خیرین جذب مشارکت کنیم معادل آن پول را هم افزایی خواهند کرد و مبلغ دو برابر خواهد شد، بیان کرد: به صورت امانی و هم به صورت تملیکی خیران و نیکوکاران می توانند با مبالغ خود به این موسسه کمک کنند .

حجت الاسلام والمسلمین مدنیان با بیان اینکه مرکز نیکوکاری ایران مدد به لحاظ اساس نامه 3 ویژگی دارد، خاطرنشان کرد: امکان تشکیل شعب و دفاتر در سطح استان و کشور، امکان فعالیت خارج از کشور و جذب خیرین بین المللی و امکان تشکیل واحدهای نیکوکاری به این معنا که گروه ها، تشکل ها و سازمان های رسمی و غیررسمی که در سطح استان و کشور وجود دارد می توانند واحد نیکوکاری تشکیل بدهند، هر عضو از این واحد مبلغی را هرچند ناچیز به عنوان کمک هفتگی ، ماهیانه و … به حساب صندوق ایران مدد واریز می کند تا با این پول که جمع آوری می شود بتوانیم وام پرداخت کنیم و خود این افراد هم استفاده کنند .

وی افزود: در کنار این مرکز و باتوجه به تجربه اینجانب در حوزه رسانه، استودیویی پیش بینی شده است برای تولید محتوا و یک طرح به اسم مشاوره امین داریم که با پشتوانه رسانه ای دیده شده است که در طول ماه بیش از 150 حقوق دان دعوت خواهند شد که روزانه تولید محتوا انجام می شود و در ماه 5هزار دقیقه در فضای مجازی منتشر و به صدا و سیما ارائه خواهد شد . تلاش خواهیم کرد تا دانش حقوقی مخاطب افزایش پیدا کند، گفتنی است این استودیو در اختیار مراکز خیریه و نیکوکاری سطح شهر قرار خواهد گرفت و این تعامل جهت تولید محتوا برقرار خواهد شد .
تشکیل 8 واحد حقوقی به عنوان پشتوانه حقوقی مرکز نیکوکاری ایران مدد
موسس مرکز نیکوکاری رسانه ای حقوقی ایران مدد از تشکیل 8 واحد حقوقی در موسسه حق گستر که پشتوانه حقوقی مرکز نیکوکاری ایران مدد را انجام می دهد خبر داد و افزود: 8 واحد حقوقی عبارت است از واحد وکالت، واحد داوری، واحد تنظیم اسناد، واحد مالکیت فکری، بیمه و خسارت، ارث و وصیت، پژوهش و آموزش، تجارت بین الملل است که خدمات حقوقی به همه مردم ارائه خواهد شد .

حجت الاسلام و المسلمین مدنیان در پایان خاطرنشان کرد: 27 بهمن ماه سال جاری افتتاح رسمی مرکز نیکوکاری ایران مدد است.
انتهای پیام/