صنعت نمایشگاه، ابزاری توانمند برای گفتگوی تمدن ها و صلح جهانی

صنعت نمایشگاه به عنوان صنعتی جدید، پویا و چابک در دنیا شناخته شده است و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از کشورها پیشرفت خود در تجارت و اقتصاد را مدیون صنعت نمایشگاه هستند و بسیاری دیگر با بهره گیری هدفمند و آگاهانه از این صنعت به سلامت از چالش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود عبور کردند. مشکلات بیکاری، بالا بودن نرخ تورم، پایین بودن تولید ناخالص داخلی ،کمرنگ بودن روابط سیاسی فی مابین، رکود اقتصادی و فقر فرهنگی در بسیاری از جوامع با ابزار نمایشگاه مرتفع گردیده است. کشورهایی که تا چند سال قبل در سطح دنیا گمنام بودند و کمتر کسی از توانمندی ها و قابلیت های آن اطلاع داشت، در مدت چند سال به برکت استفاده تخصصی از صنعت نمایشگاه به پایگاه مهم تجارت و داد و ستد بین¬المللی تبدیل شدند. صنعت نمایشگاه به مکانی برای معرفی بهترین ها، به روز ترین ها، جدیدترین ها و برترین های دنیا تبدیل شده و فاصله بین تولید و مصرف، صادر کننده و وارد کننده، ایده و صنعت را به حداقل زمان ممکن تقلیل داده است. در یک مکان و زمان خاص و معین پیشتازان صنایع و صاحب نظران، فکر و ایده خود را در قالب تولیدات به دنیا معرفی می نمایند.
بسیاری از شرکت های مهم و مطرح دنیا محصولات خود را برای نخستین بار در نمایشگاهها رو نمایی می کنند و دنیا در یک زمان می تواند روند “بودن تا شدن” را قضاوت نماید. صنعت نمایشگاه بدون شک موتور محرک اقتصاد کشورهای حال حاضر دنیا ست و با مرور شاخص های صنعتی و اقتصادی به این نکته پی می بریم که صنعت نمایشگاه در قدرت های اقتصادی برتر جهان مانند امریکا، چین ، آلمان و هند جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و استفاده هوشمندانه از قدرت نرم نمایشگاه باعث شده است که کشوری مانند چین تقریبا در تمام بازار مصرف دنیا رخنه پیدا کند و جای پای خود را مستحکم نماید.
صنعت طویل، عریض و عمیق نمایشگاه صرف نظر از تاثیرات اقتصادی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز بسیار تاثیر گذاره بوده و خواهد بود. حضور در نمایشگاه احساس نیاز را در ابعاد مختلف مشخص می کند و به همان نسبت در راستای رفع نیاز، شرایط و بسترهای لازم را فراهم می نماید.اگر کشور یا جامعه ای در توسعه شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت موجود خود نیازمند رشد و ارتقا است در جهت گسترش تعاملات سیاسی و رفع موانع موجود در برقراری عدالت اجتماعی نیز باید نسبت به تقویت نقاط قوت و شناسایی نقاط ضعف بکوشد و قطعا یکی از بهترین جایگاهها در راستای نیل به این اهداف، نمایشگاهها بویژه نمایشگاههای بین المللی است.
اگر بدانیم که عامل پیشرفت یا عقبگرد جوامع کنونی، در شناخت صحیح یا نادرست نیازها است و اگر به این نکته پی ببریم که ثبات در ارتباط، در سیاست، در تولید و صادرات، در تجارت و بازرگانی، در گفتمان های داخلی و خارجی همگی مستلزم شناخت نیازها است، قطعا به اهمیت صنعت نمایشگاه در کمک به این شناخت و رفع نیازهای شناسایی شده بیش از پیش آگاه خواهیم شد. صنعت نمایشگاه در محدود و مفید کردن ارتباطات به یک زمان و مکان خاص و مشخص به خوبی می تواند تبادل نقطه نظرات بین جوامع مختلف را به خوبی هدفمند نماید و موقعیتی را فراهم کند که نه تنها یک مشارکت کننده به عنوان نماینده یک کشور به نیازهای خود بهتر مطلع شود بلکه در قیاس صورت گرفته، به نمایندگان دیگر کشورها نیز کمک خواهد شد تا خود را بهتر از گذشته بشناسند.
اگر در حال حاضر بهانه های مختلف مانند تفاوت در فرهنگ، تفاوت در نگرش های سیاسی، ضعف اقتصاد، اختلافات مذهبی و آرمانی، هدف از بقا در دنیا و همچنین تفاوت در نژاد و رنگ و سلایق طایفه ای باعث ایجاد بحران و تنش در بسیاری از کشورها شده و گفتمان میان تمدن ها را به حاشیه برده است، دلیلی جز عدم شناخت واقعی و حقیقی نیاز و یا شناخت نادرست از نیاز ندارد و هیچ صنعت و رویدادی مانند نمایشگاه نمی تواند فرصتی را فراهم نماید تا طی چند روز یا چند ماه به تمامی نیازها پاسخ داده شود و رفع موانع موجود در تعاملات بین المللی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته باشد.اگر چه رویدادی مانند بازیهای المپیک هر چهارسال یکبار در دنیا میزبان کشورهای مختلف می باشد یا بازی های جام جهانی فوتبال هر چهار سال یکبار به مدت یک ماه توجه دنیا را به سمت گزینه ای خاص جلب میکند ولی این رویدادها در مسیر ترویج و توسعه ویژگی های اخلاقی و جسمانی ورزشکاران حرکت می کنند و مکررا نیز تاکید می گردد که نباید مباحث سیاسی و اختلافات مرتبط با گفتمان های سیاسی وارد این رویدادها شود. ولی نمایشگاههای مختلف بین¬المللی و اکسپو های جهانی شرایط و موقعیتی را فراهم می نمایند که در آن واحد جنبه های مختلف جوامع دنیا تحت پوشش و تاثیر قرار می گیرند و طی چند روز برپایی نمایشگاه هم به نیازهای اقتصادی توجه می شود و هم تاثیرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با هم بودن در زیر یک سقف را منعکس می نماید. در نمایشگاهها،فقط می توان دید که روسای جمهور و شخصیت های سیاسی تراز اول کشورها در کنار بخش خصوصی قرار می گیرند و علاوه بر مذاکره در راستای بهبود وضعیت اقتصادی با گفتگوهای سیاسی خود در رفع اختلاف نظرهای سیاسی خود قدم بر می دارند.
تنها در حاشیه نمایشگاهها این اتفاق رخ می دهد که گفتگوی تمدن ها به چالش کشیده می شود و ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار می گیرد. با استفاده از صنعت موثر و مهم نمایشگاه می توان گفتگوی تمدن ها را از بن بست خارج کرد و به همه نشان داد که اگر تمدن ها و همگرایی انسان ها و جوامع، فارغ از رنگ، نژاد، آیین و سرزمین در کانون توجهات قرارگیرد قطعا به این واقعیت مهم و کمرنگ دنیای امروز دست خواهیم یافت که توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حاشیه امنیت ایجاد خواهد شد و صنعت نمایشگاه با مهیا کردن بسترهای لازم برای صلح، جهانی شدن، تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز نقش موثری در ایجاد امنیت داخلی و بین المللی ایفا می نماید.
وقتی طبق آمار منتشر شده، انجمن جهانی صنعت نمایشگاه ufi به عنوان متولی اصلی فعالان نمایشگاهی در دنیا دارای 709 عضو در 83 کشور می باشد و با برگزاری بیش از 30 هزار رویداد نمایشگاهی در سال موقعیتی را ایجاد مینماید که بیش از 260 میلیون بازدیدکننده از نمایشگاهها بازدید کنند، یعنی اینکه صنعت نمایشگاه تا چه اندازه در مبادله اندیشه و تجربه میان فرهنگ ها و تمدن ها تاثیر گذار است ، به بحث و گفتگو و شناخت بهتر یکدیگر و توسعه صلح جهانی یاری می رساند و با تغییر نگاه به خود و کمک به شناخت واقعیت ها موجب می گردد که اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهبود یابد. انجمن جهانی صنعت نمایشگاه خواسته یا ناخواسته علاوه بر ارتقا جایگاه اقتصادی جوامع و ملل مختلف به تعمیق گفتگوها و دقت و تفکر در آن و یافتن راه حل های علمی به مشکلات بسیار جدی جهان کمک شایانی می نماید.
صنعت نمایشگاه می تواند در محیطی تخصصی ترس را از بین ببرد و به دنبال آن احتیاج و نیاز و تلاش برای رفع آن به کار بیفتد و با گسترش دموکراسی اقتصادی و سیاسی به جامعه مدنی جهانی کمک نماید.