عمارت شهسواران میزبان خبرنگاران اصفهان

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران به همت اداره گردشگری شهرداری اصفهان ، اصحاب رسانه از عمارت تاریخی شهسواران ، که در حال حاضر مکانی حهت توریست ها ، تبدیل شده است، بازدید بعمل آوردند.
شهر دیدنی و بسیار زیبای اصفهان با بناهای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار، عباسیان و صفوی به عنوان یک شهر توریستی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می گیرد. این شهر دارای آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوانی است که همواره توجه گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ را به خود جلب می کند. میدان نقش جهان، سی و سه پل، برج کبوترخانه، پل خواجو، کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو، کلیسای وانک و مسجد شیخ لطف الله از جمله بارزترین جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی می باشند.عمارت شهسوران، یک عمارت قاجاری با قدمت حدود ۱۵۰ سال که مالک اولیه ی آن آقا ی محمدحسین کازرونی از مالک و تجار به نام آن زمان بوده، نامبرده غیر از شهرتی که در ایران داشتند در فرانسه هم تجارت داشتند و شناخته شده بودند.
این عمارت در تاریخ اسفند ۱۳۹۸ توسط آقای مهد ی شهسواریان خریداری و با کاربری بوتیک هتل مرمت شده است. مرمت این بنای فاخر دو سال به طول انجامیده و در حال حاضر یک مجموعه ی اقامتی زیبا و دلنشین با ۱۱ اتاق VIP به ظرفیت ۳۳ نفر پذیرش مهمان مقیم و ۱۱۰ نفر پذیرش مهمان غیر مقیم در بخش کافه و رستوران آماده ی پذیرایی می باشد.این مجموعه ی زیبا و دلنشین و آرام بخش، خدماتی چون پارکینگ اختصاصی، لابی، لاندری، آسانسور، کافی‌شاپ و رستوران فضای باز، سیستم تهویه مطبوع و… دارد.کافی‌شاپ و رستوران در پشت‌بام عمارت مجلل شهسواران واقع شده است و با فضایی آرام و دل‌نشین با چشم‌اندازی بسیار زیبا آماده پذیرایی از مهمانان است.عمارت همچنین آمادگی برگزاری مراسم‌های تولد، جشن عقد، همایش و… در فضای مسقف و غیرمسقف را دارد. ظرفیت پذیرایی در کافی‌شاپ و رستوران شهسواران ۱۱۰ نفر است.

این بنای قاجاری به‌دلیل مرمت غیراصولی در معرض تخریب قرار گرفته بود که از اسفندماه ۱۳۹۸ مالک جدید آن با حفظ کالبد اصلی بنا و رعایت اصول و موازین مرمت و با بهره‌گیری از بهترین استادکاران و نگارگران، ضمن کاربردی‌کردن آن، روح تازه‌ای در کالبد این عمارت دمید و بوتیک هتل شهسواران را تأسیس نمود.امید است این عمارت ارزشمند که از ۱۵۰ سال پیش تاکنون دچار ناملایمتی‌های بسیار قرار گرفته و اکنون احیا شده است، میراثی باشد برای آیندگان و نسل‌های بعدی و افتخار ایران عزیزمانسال‌ها پیش که در میانه آتش عشقی نافرجام و در اندوه دودمان برباد رفته دلش بنای مستحکمی را در میانه خاکستر اندوه کوکب می‌ساخت، هیچ فکر نمی‌کرد که روزی از دل کوکب‌های حجاری شده بر ستون‌های عمارت، شور زندگی و شادی بروید. به راستی آدمی را هیچ چیز جز عشق دمساز نیست.۱۵۰ سال پیش، کاکو حسین کازرونی، تاجر معروف زمان خود، عمارتی به زیبایی کوکب و به استحکام عشق برای کارهای تجاری خود بنا کرد و ستون‌های آن را به یاد عشق نافرجام خود کوکب خانم، به حجاری دشوار گل کوکب سپرد.عمارت شهسوارن در بافت تاریخی شهر اصفهان، قرار گرفته و در تمام فصول سال به خصوص فصول بهار، پاییز و اواخر زمستان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی می باشد.نگین پوری عطا، مدیر روابط عمومی عمارت شهسواران، ادامه داد: ویژگی مشترک همه بناهای کازرونی در این است که گچ‌بری‌ها و ستون‌های یکسان دارد؛ در بازسازی عمارت شهسواران، تلاش شد که با حفظ اصالت معماری، بنا به منظور استفاده هتل، نوین و به روز شود؛ بدین ترتیب پنجره‌ها دوجداره و سیستم گرمایش و سرمایش اتاق‌ها با حفظ حالت سنتی و اصیل خود به روز شد.
فرزانه دشتی