15 اردیبهشت ماه، روز ملی شیراز

در پیام جمشید معینی سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به مناسبت روز ملی شیراز آمده است:
امروز روز شهری است که نامش از یادگاران کهن در گل نوشته های تخت جمشید به یادگار مانده است. شهری که تاریخ توسعه شهری، آن را به ساخت مسجد عتیق شیراز یعنی 12 قرن پیش نسبت می دهند. شیراز همان شهری است که به گواه تاریخ و سفرنامه های سیاحان خارجی، یکی از نخستین مقاصد گردشگران جهان روزگار خود بوده و هست. شهری که سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران است و با وجود اماکن مذهبی و جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی و تنوع آثار و اقلیم، در فهرست شهرهای توریستی جهان قرار گرفته است. شهری که باید از زوایای مختلف به جهانیان معرفی شود و بهترین زمان همین امروز است، روزی که به نام شیراز نامگذاری شده است.
روز شیراز بی شک بهترین زمان برای اجرای برنامه های فرهنگی و گردشگری با هدف معرفی جاذبه های این شهر است. برنامه هایی که بتواند نه تنها جاذبه های این شهر را به درستی معرفی کند و به جذب حداکثری گردشگران کمک کند ، بلکه اقتصاد شهری نیز رونق بیشتری بگیرد که این مهم تنها با تبلیغات موثر در شهرهای و کشورهای هدف گردشگری و همچنین تبلیغات موثر و هدفمند در فضای مجازی میسر است. در حالت عادی و نه هم اکنون که با شیوع بیماری کرونا مواجه ایم، 15 اردیبهشت زمانی می تواند روز شیراز باشد که به واسطه این روز گردشگران در قالب تورهای تخصص گردشگری به شیراز سفر کنند، یعنی بسته های سفر با عنوان روز شیراز تعریف شود و گردشگران به این بهانه به شیراز بیایند. هرچند همواره شیراز در اردیبهشت ماه بیشترین آمار گردشگران ورودی را دارد ولی باز هم نباید از معرفی این شهر غافل شد. در حال حاضر شیراز به ایجاد جاذبه های جدید گردشگری نیازمند است. جاذبه هایی که بتواند بهانه ای برای بازگشت دوباره گردشگران داخلی و خارجی باشد که تکرار سفر به شهر شیراز را باعث خواهد شد. خوشبختانه اقدامات مناسبی در این رابطه در دست اقدام است که برای نمونه می توان به ساخت باغ موزه مشاهیر، موزه منطقه ای و همچنین ایجاد نمایشگاه ها و فروشگاه‌های تخصصی صنایع دستی و محصولات و تولیدات دست ساز هنرمندان، همچنین هتل ها و مراکز اقامتی به ویژه اقامتگاههای بوم گردی اشاره کرد. در واقع در اقامتگاههای بوم گردی، آداب و رسوم و فرهنگ مردم شیراز به گردشگران معرفی می شود.
در حال حاضر که ویروس کرونا گردشگری را با بحران مواجه کرده فرصتی مناسبی است تا به توسعه زیر ساخت ها اقدام کنیم و در واقع شهر را برای وضعیت عادی آماده سازی کنیم که خوشبختانه بخش خصوصی حوزه گردشگری و شهری در این زمینه مشغول کارند.
روز یا هفته شیراز تنها مختص یک ارگان و نهاد نیست و نباید توقع داشت که یک سازمان یک سری برنامه تعریف و اجرا کند بلکه این روز متعلق به همه است چرا که ذی نفعان آن، همه مردم شهر هستند و باید برای شهری آباد تلاشی مضاعف صورت گیرد.