رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مطرح کرد؛ طرح پویش؛ امکان اشتغال همزمان با تحصیل در دانشگاه / پیوند قوی دانشگاه و صنعت از طریق طرح پویش

دکتر پیام نجفی در جمع اصحاب رسانه و به مناسبت تاسیس دانشکده معدن و زمین شناسی این واحد دانشگاهی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر کشور است، اظهار داشت: این دانشگاه ثمرات ارزشمندی برای کشورمان داشته و خروجی خیلی خوبی در رشته‌های مختلف داشته است.

وی با اشاره به اینکه 14 درصد جمعیت این دانشگاه خارجی هستند، افزود: دانشگاه آزاد اصفهان در سال 84 برای نخستین بار در کشور مرکز رشد را راه‌اندازی کرد و چندین شرکت دانش بنیان در همین راستا تاسیس شدند و همیشه به دنبال رفع دغدغه اشتغال دانشجویان بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) پیرامون طرح پویش (امکان اشتغال همزمان با تحصیل) تصریح کرد: در این طرح برای دانشجویان ظرفیت کار را در نظر گرفته‌ایم تا در فضای واقعی رشته تخصصی خود قرار بگیرند و فارغ التحصیلان موفقی باشند.

دکتر نجفی تاسیس دانشکده تخصصی معدن و زمین شناسی را مکمل و در راستای توسعه طرح پویش خواند و افزود: رشته معدن علیرغم اینکه جزء تخصص های مورد نیاز کشور قلمداد می شود، از جمله رشته هایی است که به علت گسستگی میان نیاز صنعت و غفلت دانشگاه در رفع این نیاز و تربیت نیروی متخصص، با بی مهری عمومی و عدم استقبال متقاضیان روبرو شده و در آستانه فراموشی بود که بحمدا… با اجرای این طرح، امید به قوت یافتن دوباره و احیاء آن داریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: این دانشکده که با مشارکت گروه سرمایه گذاری کیمیا در حال راه اندازی و بهره برداری است، می تواند در جهت تسریع ماموریت تحول آفرینی دانشگاه در صنعت و اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی این دانشکده را دانشکده ای ماموریت گرا دانست و اضافه کرد: با عقد تفاهم نامه میان گروه سرمایه گذاری کیمیا و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و موافقت این گروه سرمایه گذاری با جذب، تضمین بورس تحصیلی و استخدام گروهی از دانشجویان مورد نیاز خود از رشته های مختلف، اولین گام در اجرای طرح پویش و تحقق ماموریت جدید دانشگاه برداشته خواهد شد.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه در طرح پویش، دانشجویان همزمان با تحصیل در صنایع و نهادهای مختلف کارکرده و مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند، بیان کرد: بعد از گذراندن دوره‌های لازم تبدیل به نیرویی توانمند برای حضور در صنایع خواهند شد، دانشجویان علاقه‌مند به این طرح همزمان با تحصیل در دانشگاه در بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای اجتماعی که اعلام نیاز کرده‌اند در قالب کارآموزی و کارورزی شروع به فعالیت می‌کنند و موظف هستند در هفته 3 روز در دانشگاه و 2 روز در بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای اجتماعی مشغول انجام طرح باشند.

 مزایای طرح پویش

وی پیرامون مزایای طرح پویش برای دانشجویان گفت: بهره‌گیری از فرصت‌های شغلی شناسایی شده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام در صنایع و موسسات، امکان بهره بردن از کمک هزینه تحصیلی از طرف کارفرمایان و امکان دریافت کامل شهریه از طرف کارفرمایان (بورسیه تحصیلی) از جمله مزایای طرح پویش می‌باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: در این طرح تجربه‌های بسیار خوبی به دست آورده‌ایم متاسفانه جوانان کشورمان به درستی هدایت تحصیلی نمی‌شوند و به 5 یا 6 رشته خاص هدایت می‌شوند و نگاه کوتاه مدت دارند این در حالی است که کشورمان در حوزه‌های مختلف نیاز به استعداد دارد برخی رشته‌ها مورد کم توجهی جوانان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشورمان پیوند درستی میان دانشگاه و صنعت برقرار نشده است، تصریح کرد: از طریق طرح پویش، صنعت را وارد دانشگاه کرده‌ایم کشورهای پیشرفته نیز اینچنین طرح‌های موفقی را اجرا کرده‌اند، دانشجو را براساس نیاز صنعت که همان نیاز جامعه است به خدمت می‌گیرند، به دنبال این هستیم که آموزش و پژوهش‌های‌مان را براساس صنعت و بنگاه‌های اقتصادی هماهنگ کنیم.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه طرح پویش در قالب 8 واحد آموزشی و به صورت اختیاری به دانشجویان علاقه‌مند به صنعت ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی دانشجویان علاثه‌مند به حضور در محیط واقعی کار هستند و طرح پویش یک نوع انگیزه برای دانشجویان است، کشورمان در حوزه‌های مختلف نیاز به متخصص دارد.

وی بیان کرد: مشکل نخست کشورمان اقتصاد است اما چه تعداد دانشجو کشور انتخاب اولش رشته‌های اقتصاد است؟ باید تعادل را برقرار کنیم و نگذاریم کشور خالی از متخصص شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه بعد از موفق بودن طرح پویش که این دانشگاه آغازگر آن بود رئیس دانشگاه آزاد کشور به سراسر کشور این طرح را ابلاغ کرد، گفت: با اداره کار نیز در جهت رفع مشکلات مختلف جلسات متعددی برگزار کردیم که خوشبختانه برطرف شد تا دانشجویان طرح پویش بدون دغدغه در محیط کار مشغول شوند.

وی با اشاره به اینکه تحول‌ها همیشه باید از دانشگاه‌ها آغاز شود، افزود: نگاهی که در گذشته دانشگاه‌ها به دانشجو داشتند با نگاه حال حاضر متفاوت است و اکنون جدای از بحث آموزش، دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی، فرهنگی و غیره نیز به عهده دارند.

دکتر نجفی تصریح کرد: در کشورمان مشکل شغل نداریم مشکل تخصص داریم، در طرح پویش خوب عمل کرده‌ایم ولی با ایده‌‌آل فاصله داریم، دانشگاه آزاد اصفهان باید به عنوان پایلوت قوی عمل کند تا بقیه دانشگاه‌ها و صنایع نیز از این طرح به خوبی استقبال کنند.

وی با بیان اینکه مدرک پویش را در کنار مدرک تحصیلی به دانشجویان این طرح ارائه می‌دهیم، خاطرنشان کرد:  یکی از نگرانی‌های مان این است که متاسفانه در برخی رشته‌ها کم مخاطب هستیم و این در حالی است که در همین رشته‌ها در کشور مشکلات اساسی داریم، کامپیوتر و برنامه نویس نیاز داریم اما متخصص نداریم.

14 درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان خارجی هستند/ دانشگاه آزاد اصفهان قطب تحصیلات تکمیلی است

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در این نشست با اشاره به افتخارات این دانشگاه اظهار داشت: مقام دوم در رتبه‌بندی گوگل اسکولار، کسب عنوان برتر کشوری در رتبه بندی OIC، دارنده مدال طلای مدیریت کیفیت در آموزش عالی، فرانسه 2014، دریافت نشان اولین دانشگاه خلاق کشور، قرار گرفتن در بین 3 هزار دانشگاه برتر جهان، برترین دانشگاه آزاد اسلامی کشور در 97، برترین دانشگاه آزاد استان در مرجع دانشگاه‌های ایران، کسب رتبه‌های برتر در مسابقات و اختراعات بین‌المللی و ملی، کسب بالاترین تعداد عناوین پژوهشگر برتر در استان اصفهان، عنوان دوم در رتبه بندی موسسه وبمتریک و غیره از جمله این افتخارات است.

دکتر اصغر عالمیان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان قطب تحصیلات تکمیلی است، افزود: 14 درصد جمعیت دانشجویان این دانشگاه خارجی هستند که بیشترین آنها از کشورهای اسلامی از جمله عراق می‌باشند و این روند روبه افزایش است، تقاضا برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هم بالا است که در حال رایزنی برای این رشته‌ها هم هستیم.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، تصریح کرد: اگر رسانه‌ها یک خواسته را در کشور مطالبه کنند آن خواسته جمعی کشور می‌شود و ایجاد انگیزه در جوانان سبب اشتغال پایدار می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با اشاره به اینکه طرح پویش به رشته‌های دانشگاهی هم جهت تخصصی می‌دهد، خاطرنشان کرد: طرح پویش سبب فعالیت دانشجویان در رشته تخصصی خودشان می‌شود، با ولاد مبارکه و ذوب آهن تفاهم نامه گسترده تحقیقاتی داریم.