رئیس اداره‌کل آموزش صندوق بیمه کشاورزی کشور: تاثیرات اقتصادی بیمه کشاورزی/ ریسک تولید در بخش کشاورزی بسیار بالا است

رئیس اداره‌کل آموزش صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: ایجاد تضمین برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش کشاورزی، افزایش اعتبار فردی برای کشاورزان، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و افزایش کیفیت سطح زندگی جامعه کشاورزی کشور و حفظ ثروت ملی از جمله تأثیرات اقتصادی بیمه کشاورزی است.

محمد رحمانی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در حوزه بیمه کشاورزی، به طور کلی معضل فرهنگی استفاده از خدمات بیمه و عدم بهره‌گیری شهروندان از خدمات بیمه تجاری و حمایتی به چالشی بزرگ تبدیل شده است، اظهار داشت: فعالیت‌های کشاورزی در همه نقاط کشور انجام می‌شود و مرزی در این بخش وجود ندارد. علاوه بر گستره جغرافیایی و تنوع محصول، در ایران با تنوع ناهمگون و ناهمگن اقلیمی نیز مواجه هستیم، فرهنگ تولید در هر یک از نقاط کشور متناسب با فرهنگ همان منطقه است.
از 40 نوع بلایای طبیعی در جهان 34 مورد در ایران اتفاق می‌افتد
رئیس اداره‌کل آموزش صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: همچنین ریسک تولید در بخش کشاورزی بسیار بالا است و این در حالی است که از ۴۰ نوع بلایای طبیعی ثبت شده در جهان ۳۴ مورد در ایران رخ می‌دهد، بنابراین عدم قطعیت تولید در ایران بسیار زیاد است.

رحمانی اضافه کرد: با هدف ارتقا سطح تولید، دولت‌ها در مدیریت بخش کشاورزی دخالت می‌کنند، مؤسسات تحقیقاتی زیر مجموعه وزارت جهات کشاورزی وظیفه شناسایی اقلیم هر منطقه و محصولات متناسب با آن را دارد و لازم است برنامه‌ای در این زمینه به مناطق مختلف ابلاغ کند.

وی ادامه داد: در حالی که این برنامه به کشاورزان ابلاغ نشده و در بسیاری از مناطق شاهد کشت نامناسب هستیم، همه مطالبات از صندوق بیمه کشاورزی انجام شده و نقش سایر بازیگران بخش کشاورزی در این زمینه در نظر گرفته نمی‌شود.

رئیس اداره‌کل آموزش صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: تولید در بخش کشاورزی ارزشمند و استراتژیک است و دولت نمی‌تواند آن را رها کند، کشاورزان خرده مالک بوده که اقتصاد کشاورزان و تولید کنندگان به معیشت آنها گره خورده است، در این بخش الگوی کشت در بسیاری از نقاط تعریف نشده و یا کشاورزان آن را رعایت نمی‌کنند. در چنین شرایطی حمایت از سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت برای تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، به عنوان یک ضرورت برای دولت مطرح است.

رحمانی اضافه کرد: برای حمایت از این بخش دو راهکار مدیریت بحران و ریسک وجود دارد، مدیریت بحران فشار سنگین مالی بر دولت تحمیل کرده و منجر به رواج فرهنگ اعانه بگیری می‌شود. در مدیریت ریسک کشاورز پیش از وقوع خطر با قراردادی که با بیمه منعقد می‌کند خسارت خود را از پیش تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: در دولت جدید موضوع کشت‌های قراردادی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، بر این اساس کشاورزی از خرده‌پا بودن خارج شده و محصولات از ابتدا به طور کامل بیمه می‌شود.

رئیس اداره‌کل آموزش صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: در کل کشور حدود چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی وجود داشته که اکنون فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قرارداد بیمه کشاورزی منعقد کرده‌اند. از این تعداد حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر غرامت دریافت کرده‌اند. در سال زراعی گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان حق بیمه دریافت و سه هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.
بیمه، آرامش افراد را فراهم می‌کند، رسالت بیمه جبران خسارت نیست
رحمانی تاکید کرد: رسالت بیمه جبران خسارت نیست، بیمه آرامش و آسایش افراد را فراهم می‌کند، بیمه یک شرکت تعاونی است که خطر را بین افرادی که بیمه‌نامه خریده‌اند توزیع می‌کند.

وی ادامه داد: اصل نفع بیمه‌پذیر، حد اعلای حسن نیت، علیت و عامل نبودن بیمه پذیر، نسبیت حق بیمه دریافتی و غرامت پرداختی و اصل غرامت که بر اساس آن غرامت به نحوی پرداخت می‌شود که بیمه‌گذار را در شرایط بلافاصله قبل از خسارت قرار دهد، پنج اصل اساسی بیمه است.

رئیس اداره‌کل آموزش صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: ایجاد تضمین برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش کشاورزی، افزایش اعتبار فردی برای کشاورزان، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و افزایش کیفیت سطح زندگی جامعه کشاورزی کشور و حفظ ثروت ملی از جمله تأثیرات اقتصادی بیمه کشاورزی است.