سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد؛ اصفهان، شهر زندگی/ ایجاد درآمد پایدار از طریق توسعه گردشگری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ما با شعار «اصفهان شهر زندگی» در حضور مردم هستیم و یکی از رویکردهایی که در درآمد پایدار به دنبال آن هستیم توسعه گردشگری است، گفت: اصفهان پساکرونا به ویژه در حوزه گردشگری از موضوعاتی است که در شورا پیگیری خواهد شد. احیای گردشگری شهری، احیای موزه‌ها و احیای گردشگری درون استانی را با توجه به ظرفیت‌های در اختیار شهرداری پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در دومین نشست فصلی ارائه گزارش عملکرد شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد با گرامیداشت ۲۵ آبان ماه، روز حماسه ایثار مردم اصفهان اظهار کرد: شرایط شهر در عین حالی که اتفاقات خوبی را می‌بیند اما تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: قرار بود صورت جلسه تغییر و تحول تنظیم شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته امکان ارائه عدد و رقم دقیق را ندارم اما با تخمینی که زده می شود چند روایت هست مبنی بر اینکه از ۳ تا ۷ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد که باید این ارقام بررسی شود و عدد نهایی بعد از امضای صورت جلسات رسمی تغییر و تحول براساس دستورالعمل‌های وزارت کشور منتشر ‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چابک سازی ساختاری و اصلاح برخی فرآیندها را در برنامه داریم، گفت: حدود ۹ نفر از ۱۳ نفر از اعضای شورا سابقه حضور تخصصی بلند مدت در مدیریت شهری را دارند و این وزن تخصصی شورا را به شکل محسوسی بالا برده است، بنابراین مدت زمانی که باید طبق روال طی می‌کردیم تا نسبت به امور آشنایی و آگاهی پیدا کنیم تا نسبت به فرآیندها و وضع موجود اشراف پیدا کنیم خیلی سریع پشت سر گذاشته شد.

وی با بیان اینکه موضوعی که ما به دنبال آن بودیم برای تاثیر بر شرایط کیفی زندگی مردم در شهر، در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است، گفت: اولین خروجی جلسات مشترک با نمایندگان استان در مجلس، پیگیری و نامه نگاری در ارتباط با احتمال مصرف مازوت بود که جلوگیری از آن در حوزه آلودگی هوا موثر خواهد بود. در این زمینه نامه مشترکی بین ۱۳ عضو شورای شهر و مجمع نمایندگان استان اصفهان نوشته شد.

اصفهان، شهر زندگی

صالحی با بیان اینکه توجه به حل مسائل مردم گفتمان همه مدیران شهری است، تصریح کرد: ما با شعار «اصفهان شهر زندگی» در حضور مردم هستیم و امیدواریم این هم‌صدایی برای تغییر کمی و کیفی در زندگی مردم با روشن شدن مصادیقش در پروژه‌های آتی شهر تبلور پیدا کند.

وی در حوزه شفافیت و تصریح فرآیندهای اداری، صدور پروانه، تفکیک فیزیکی، موضوع تراکم و هوشمندسازی اقداماتی در حال انجام است، گفت: در حوزه هوشمندسازی واگذاری نرم افزار سرای هشت نیز مورد بررسی قرار گرفته که تاکیدات جدی برای اصلاح فرآیندهای آن به منظور تسهیل مراجعات مردم مدنظر است.

تقویت حمل و نقل عمومی و نقش آفرینی مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در راستای تقویت حمل و نقل عمومی و نقش آفرینی مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام شده است، گفت: موافقت با وام ۲۰۰ میلیارد تومانی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، با وام ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل حلقه چهارم ترافیکی شهر و با وام ۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه خط ۲ قطار شهری اصفهان از جمله اتفاقات خوب اخیر است.

وی با اشاره به فعالیت‌های حول محور کرونا گفت: با دانشگاه علوم پزشکی در حوزه واکسیناسیون و حمایت مالی همکاری جدی داشتیم. در بحث کمک‌های مومنانه نیز با استفاده از ظرفیت هیات‌های مختلف و مجموعه‌های مردمی در مناطق کم برخوردار فعالیت‌هایی صورت گرفت. در این ایام بیش از یک هزار بسته معیشتی با کمک مردم و مدیریت شهری بین نیازمندان توزیع شد.

عدالت، توجه به هنرمندان بومی و استفاده از ظرفیت‌های شهر در جشنواره فیلم کودک

وی با بیان اینکه با توجه به نظرات و نقدهایی که در رابطه با جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان وجود داشت تاکیدات همکاران منجر به خروجی خوب و ورود جشنواره به محلات کم برخوردار بود، گفت: علی‌رغم قابی که منتشر شد و برای همه ما ناراحت کننده بود اما باید بگوییم قاب‌های زیبایی نیز در حین برگزاری جشنواره داشتیم. هرچند این تصاویر، آرمانی نیست اما گام بلندی برای دسترسی به عدالت، توجه به هنرمندان بومی و استفاده از ظرفیت‌های شهر بود که امیدواریم این اتفاقات در آینده تبدیل به محور اصلی جشنواره شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر جلسات ۱۳+۵ را با حضور اعضای شورا و نمایندگان اصفهان در مجلس برگزار می‌کنیم که هدف اضافه کردن شهردار، فرماندار و استاندار به این جمع برای رسیدن به گفتمانی مشترک در فریاد زدن مسائل اصفهان است.

صالحی عدالت در توزیع بودجه را از نکات مهم مورد توجه شورای ششم دانست و گفت: برخی از اصطلاحات بودجه که منافی عدالت بود از جمله انتقال بودجه ۸.۵ میلیارد تومانی از محله کم برخوردار همت آباد به محله برخوردار در همان منطقه را اصلاح کردیم که بخشی از این بودجه را در همان محله کم برخوردار حفظ خواهیم کرد. موارد دیگری نیز در همین رابطه بوده که بعد از تصویب نهایی منتشر می‌شود.

تولید زباله سوز پلاسمایی با همکاری شرکت بهیار صنعت سپاهان

وی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست توافق نامه‌ای را با مجموعه بهیار صنعت سپاهان خواهیم داشت، افزود: با تلاش این شرکت دانش بنیان در حوزه تولید زباله سوز پلاسمایی همکاری مشترکی انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در روز حدود ۴۰۰ تن دفن زباله داریم که عددی قابل توجه است و باید در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد. اولین گام ما حمایت از طرحی است که اقدامات اولیه خود را طی کرده و نمونه آزمایشگاهی آن آماده شده است. هدف ما این است که ارزش افزوده‌ای در جمع آوری زباله داشته باشیم که یکی از حوز‌ه‌های درآمد پایدار شهرداری نیز مرتبط با همین موضوع است.

وی با بیان اینکه مسئله تفکیک فیزیکی زمین‌های کمتر از ۵۰۰ متر موضوعی است که عدم شفافیت در آن وجود دارد و طرح و لایحه آن در دستور کار شورا قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در حوزه تراکم به بازنگری جدی نیاز داریم که این موضوع در شورای شهر در حال بررسی است. بی عدالتی در پیشرفت شهر ناشی از همین دو مسئله به ویژه موضوع تراکم است. در بخش‌هایی اضافه ساخت و در بخشی کاهش انبوه سازی را داریم، توان مردم نیز در حوزه‌هایی کاهش پیدا کرده چون جداول نسبت به زندگی مردم متعادل سازی نشده است و معاونت شهرسازی در حال پیگیری این موضوع است.

صالحی به پدیده فرونشست زمین و اقداماتی که به حل این موضوع می‌توان کمک کند اشاره و تصریح کرد: موضوع پهنه بندی زمین‌ها در معاونت شهرسازی شهرداری در حال پیگیری است. معتقدیم که موضوع فرونشست قابل حل است. نیازهایی باید در شهر رفع شود مانند موضوع زاینده رود و نوع پیشرفت کالبدی شهر که اگر این موارد در چارچوب تخصصی خود دنبال شود می‌تواند به حل مشکلات ناشی از پدیده فرونشست کمک کند.

وی با اشاره به تشکیل باشگاه شهراندیشان گفت: این باشگاه در تلاش است تا ظرفیتی را ایجاد کند که از نظرات کارشناسان و نخبگان در مدیریت شهری استفاده شود. نشست‌های تخصصی این باشگاه نتایجی دارد که به شورا خواهد آمد و پس از تصویب این تصمیمات را به طور عمومی دنبال می‌کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت‌های کمیته‌های نظارتی بیان کرد: تاکنون ۱۰ جلسه کمیته‌های نظارتی در مناطق مختلف شهر اصفهان انجام شده و موضوعات مختلفی پیگیری و حل شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سوالی درباره بودجه گفت: محله محوری، توزیع عادلانه و طرح‌های کلان عمرانی که روی زمین مانده و سیاست‌های کلان مرتبط با منشور شورا را در زمینه بودجه مدنظر داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تراکم و بحث درآمدهای ساختمانی بیان کرد: ۳ هزار میلیارد از ۱۰ هزار میلیارد تومان که ۴۰ درصد موثر بودجه است را در این زمینه در اختیار داریم. ساخت و ساز شهر به خود خودی رخ می‌دهد اما باید فشار هزینه‌ها روی این بخش را کاهش دهیم که به این درآمد ناشی از ساخت و سازها نیازمند نباشیم.

صالحی درباره بحث صرفه جویی در منابع شهری گفت: کمیسیون خدمات شهری نکات مهمی را در زمینه استفاده از پساب مدنظر دارد و اقداماتی انجام شده است. همکاری با مجموعه‌های دانشگاهی برای استفاده از روش‌های نوین حتی در زمینه شیرین سازی آب نیز انجام شده که قابل پیگیری است. حفظ فضای سبز نیز مدنظر است و در رابطه با نوع نگهداری فضای سبز اقداماتی و تغییراتی در حوزه پیمانکاری در این زمینه انجام شده که مدیران شهرداری در این زمینه باید توضیحات لازم را ارائه بدهند.

نسبت به موضوع آب بی تفاوت نیستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره مدیریت آب اصفهان گفت: مدیریت مساله آن از وظایف شهرداری نیست، اما ما نسبت به موضوع آب اصفهان بی تفاوت نیستیم. به همین علت کمیسیون ویژه آب را تشکیل داده‌ایم. خبر خوب دیگری نیز در این زمینه داریم که پس از تصویب اعلام می‌کنیم. ما در مجموع به دنبال این هستیم که ذی‌نفعان را کنار هم قرار دهیم و همه آن‌ها را روی یک هدف متمرکز کنیم. تشکیل دبیرخانه مشترک با نمایندگان نیز در همین راستاست که خروجی آن در ادامه ارائه خواهد شد.

اصفهان آماده روزگار پساکرونا در زمینه گردشگری می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که در درآمد پایدار به دنبال آن هستیم توسعه گردشگری است، گفت: اصفهان پساکرونا به ویژه در حوزه گردشگری از موضوعاتی است که در شورا پیگیری خواهد شد. احیای گردشگری شهری، احیای موزه‌ها و احیای گردشگری درون استانی را با توجه به ظرفیت‌های در اختیار شهرداری پیگیری خواهیم کرد.

صالحی با بیان اینکه آسیب‌هایی که اصفهان از برخوردارنمایی یا غیربرخوردار نمایی خورده زیاد است، گفت: در زمینه برخوردار بودن اصفهان باید یک حد وسط را درنظر بگیریم و موضوعات مختلف شهری را بر اساس آن دنبال کنیم.

وی درباره حمایت از اصحاب رسانه از سوی شورای شهر تصریح کرد: لایحه اجرا نشده حمایت از اصحاب رسانه در دوره چهارم مطرح بود که بعد از نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه شیوه عملیاتی شدن این لایحه را در تعامل با خود خبرنگاران پیش خواهیم برد.

شورای شهر به کمک فعالان کارآفرین می‌آید

وی درباره فعالیت ستاد کارآفرینی شهرداری گفت: به دنبال هستیم که دو موضوع را به صورت جدی احیا کنیم. نخست حوزه مشارکت و سرمایه اجتماعی است که با هدف کمک به فعالان حوزه کارآفرینی دنبال می‌شود. در تصمیم گیری‌های شهری نیز از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهد شد و مسائل شهر را با این حمایت‌ها دنبال خواهیم کرد. این حمایت، پول‌پاشی یا ظاهری نیست و از هرکسی که بتواند مسائل شهر را حل کند حمایت می‌کنیم.

صالحی بیان کرد: کمیسیون عمران شورا مسئله بافت تاریخی را پیگیری می‌کند، باید کار کارشناسی صورت گیرد که برای حفاظت از بخش‌های مختلف تاریخی اقدامات تخصصی انجام شود.

صالحی درباره تحول در حوزه‌های فرهنگی و هنری به خصوص تئاتر گفت: حمایت از اقشاری که از کرونا آسیب دیده‌اند را در دستور کار داریم و پس از کرونا با قدرت، حوزه‌های هنری و فرهنگی را دنبال خواهیم کرد. به دنبال این هستیم که مسئله تئاتر را به عنوان یک پروژه کلان یا به شکلی دیگر، توسعه فیزیکی این هنر را در محلات دنبال خواهیم کرد.