مراسم افتتاحیه سومین المپیاد فرهنگی و ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد

دکترحسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان در آئین افتتاح سومین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر کشور در بخش دختران که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان با تقدیم ۴۳۰ شهید و ایثارگر، امروز میزبان خانواده‌ای از جنس همان عزیزان است؛ دختران شهدا و ایثارگران، مادران آینده این سرزمین هستند و بهترین الگو برای خانواده‌ها در جامعه محسوب می‌شوند.

دکتر هرسیج در این مراسم اظهار داشت: آثار و برکات رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های مختلف تاکنون استمرار داشته است و آرامش و اقتدار امروز میهن اسلامی ما مدیون شهیدانی است که با خون خودشان امنیت را برای ما به ارمغان آوردند.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم یادگاران خوبی برای شهدا و ایثارگران باشیم.

وی در ادامه افزود: دانشجو باید مجموعه‌ای از سه عنصر دانش، ارزش و ورزش را در خود داشته باشد؛ ورزش مقدمه‌ای برای دو عنصر دیگر است بنابراین اگر اهل ورزش نباشیم نمی‌توانیم موفق شویم.

دکترهرسیج تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌هایی که امروز گرفتار آن هستیم به علت کم‌تحرکی و بی‌توجهی به ورزش است و نخستین موضوعی که برای سلامت اهمیت دارد ورزش و ترویج این امر مهم در زندگی است.

وی اضافه کرد: همه شما دانشجو و در کنار استادان دانشگاه به عنصر دانش مزین هستید که این مسئله در کنار عنصر سوم، یعنی ارزش متعالی است.

رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: خانواده شهدا در بحث شهادت، ایثار و آگاهی سرآمد هستند.

وی یادآور شد: ملت‌هایی توانستند تغییر و تحول در جامعه را رقم بزنند که از خودگذشتگی کردند و روحیه فداکاری داشتند؛ مجاهدان ما نیز دیروز ایثار کردند و امنیتی که اکنون برای برگزاری المپیاد داریم به دلیل همان رشادت‌های رزمندگان است.

رئیس دانشگاه اصفهان از دانشجویان شرکت کننده در المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر خواست این ارزش‌های ناب را در سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان‌ها و شهرهای کشور ترویج کنند و مبلغ آن باشند.

وی افزود: دیروز پدران شما امانت‌دار این ارزش‌های الهی و انسانی بودند و امروز شما باید مبلغ پیام همان شهدای والامقام باشید.

دکترهرسیج خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه و تبلیغ سه عنصر ارزش، ورزش و دانش، دانشگاه‌ها را از دانشجویانی آگاه و دانشمند پر کنیم.

سلامت جامعه و به ویژه بانوان، به‌عنوان مادران آینده، می‌تواند فرهنگ ورزش را در نسل‌های بعدی استمرار ببخشد

دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت:  امروز اصفهان به‌عنوان شهری که بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده شناخته می‌شود؛ این شهر و استان از دیرباز نقش ویژه‌ای در تمدن کشورمان داشته است.

وی تصریح نمود: حضور ارزشمند یادگاران خانواده‌های شهدا و ایثارگران یک روز مهم را در تاریخ اصفهان ثبت کرده است؛ امروز پرداختن به مقوله مهم ورزش در زندگی ما را دور هم جمع کرده است، زیرا ورزش در عرصه‌های مخلفی می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

استاندار اصفهان افزود: کسب و کار بشر روزی باعث تحرک و فعالیت بدنی بود اما با ماشینی شدن، خیلی از فعالیت‌ها به سمت کم تحرکی رفته است.

دکتر مرتضوی ورزش را در تقویت قوای جسمانی و روح و روان بشر مؤثر دانست که برای سلامتی، یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: سلامت جامعه و به ویژه بانوان، به‌عنوان مادران آینده، می‌تواند فرهنگ ورزش را در نسل‌های بعدی استمرار ببخشد، بنابراین ورزش برای بانوان مهم‌تر و لازم‌تر است.

استاندار اصفهان خطاب به دختران شاهد و ایثارگر خاطرنشان کرد: امروز شما فضیلتی با عنوان خانواده ایثارگران و شهدا دارید؛ این ویژگی برای شما مسئولیت‌هایی به همراه دارد؛ اگر چارچوب‌های این هویتی که به واسطه خانواده به شما منتقل شده را بشناسید کار بزرگی کرده و می‌توانید در مسیر زندگی موفق باشید.

 باید نگاه و رویکرد مان ولایت‌مداری، ولایت‌پذیری و سربازی در همه عرصه‌ها باشد

مسعود احمدی‌نیا مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم تصریح نمود: شما خانواده شهدا و ایثارگران ثابت کردید که در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف سرآمد هستید.

وی با اشاره به حضور دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر از ۵۰ دانشگاه کشور در اصفهان، افزود: رسالت و بزرگی که نصیب شما خانواده‌های معظم شهدا شده گران‌سنگ و ارزشمند است بنابراین باید قدردان این ارزش باشید و بدانید که کجا قرار گرفته‌اید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: بیش از هفت هزار شهید زن قهرمان در نظام و انقلاب اسلامی نشان از استواری و ولایت‌مداری زنانی دارد که پا به پای مردان در عرصه ایثار و شهادت و دفاع از وطن تلاش و مبارزه کردند، هفت هزار شهیدی که امروز شما دختران ایثارگر نمادی از همان فداکاری و از خودگذشتگی‌ها هستید.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که مدیون ۲۲۰ هزار شهید گلگون کفن وطن نباشیم باید نگاه و رویکرد ما ولایت‌مداری، ولایت‌پذیری و سربازی در همه عرصه‌ها باشد.

احمدی‌نیا افزود: اینکه امام (ره) عزیز می‌فرمایند جهاد ادامه دارد، یعنی همین حضور آگاهانه و با صلابت شما که یادگار شهدا و ایثارگران هستید، پس ثابت قدم باشید و ثابت کنید میدان دار و حافظ دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان تصریح کرد: این نگاه امام (ره) امروز محقق شده است، بنابراین این شما هستید که باید یادگار خوبی برای شهدا و ایثارگران باشید.

وی با اشاره به انتخاب اصفهان شهید شهیدان برای این رویداد فرهنگی و ورزشی، افزود: اصفهان در همه اعصار و دوره‌های مختلف تاریخی سرآمد بود؛ در واقع همه کشور ما نمادی از آزادی و آزادی خواهی است. امروز همه آزادی خواهان فهمیده‌اند برای مبارزه با نظام سلطه چیزی جز فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت نداریم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: در زمانی که مجلس، دولت و قوه قضائیه ما انقلابی هستند هیچ بهانه‌ای برای کم کاری وجود ندارد. باید ثابت کنیم دست آورده‌ای انقلاب را پاسداریم و به هیچ یاوه‌گویی اجازه نخواهیم داد که به فرهنگ ایثار و شهادت توهین کند.

گفتنی است مراسم افتتاحیه این المپیاد در بخش دختران با حضور دکتر هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، مسئولان عالی رتبه وزارت علوم و وزارت ورزش و استاندار اصفهان، هیات رییسه دانشگاه، ۳۰ مرداد ماه راس ساعت ۱۸ تا ۲۰ به میزبانی دانشگاه اصفهان در محل سالن شهیدنیلفروشزاده این دانشگاه برگزار شد.

فرزانه دشتی