دبیرخانه فرهنگی زاینده رود؛ رفع موانع فکری و فرهنگی در جامعه/ زاینده رود مطالبه ملی شود

در «نوزدهمین گپ و گفت صمیمانه با خبرنگاران» موضوعات زیر پیرامون زاینده رود مطرح شد؛ دبیرخانه فرهنگی زاینده رود مدعی برگرداندن آب به زاینده رود نیست بلکه به دنبال رفع موانع فکری و فرهنگی در جامعه و تبدیل شدن زاینده رود به یک مطالبه ملی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایمنا، مجتبی شاهمرادی، در «نوزدهمین گپ و گفت صمیمانه با خبرنگاران» اظهار کرد: همه تلاش ما در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود این است که این رود، زاینده‌رود ایران شود و همه کشور به‌زودی مطالبه این رود همیشه جاری را به‌عنوان میراث تاریخی داشته باشند.
وی بابیان اینکه یکی از سیاست‌ها پاسداری از هویت اصفهان در ابعاد مختلف است، تأکید کرد: یکی از ابعاد هویتی اصفهان زاینده‌رود است و اگر بخواهیم پاسدار خوبی برای این میراث باشیم، نیاز به جریان داشتن آب این رود داریم.زخم‌هایی که نبود آب این رود بر تن آثار تاریخی زده است شاهد این مدعا است که باید همه مطالبه گر جریان آب در زاینده‌رود ایران باشیم.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: دعواهای قومیتی و اظهارنظرها میان مسئولان درباره زاینده‌رود گواه این است که مسئله زاینده‌رود ریشه فرهنگی دارد. خط هویتی زاینده‌رود در اشعار شاعران و آثاری که وجود دارد، نشان می‌دهد بازیگر اصلی شدن اصفهان در پهنه و گستره ایران فرهنگی، به‌واسطه زاینده‌رود رخ‌داده است.
وی با اشاره به اینکه مسیر خوبی را برای ایجاد هم‌صدایی و همدلی در موضوع زاینده‌رود ایجاد کردیم، تصریح کرد: پرداخت فرهنگی و هنری و استفاده از ظرفیت هنرمندان در موضوع زاینده‌رود سیاست اصلی ما است و در جشنواره‌ها و رویدادها بخشی را به نام زاینده‌رود تعریف کردیم تا اولویت اصلی تصمیم گیران شود.
شاهمرادی یکی از دستاوردهای دبیرخانه فرهنگی را تغییر نگرش امنیتی به فرهنگی در موضوع زاینده‌رود دانست و ادامه داد: معتقدیم مسئله زاینده‌رود فراتر از مسائل امنیتی است و با گفتگو و تبادل‌نظر می‌توانیم بستر آرام مطالبات را شکل دهیم.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در مسیر اجرای این اقدامات راه پر سنگلاخ را تجربه کردیم تا نگاه به این مسئله تنش‌هایی را برای سایر استان‌ها ایجاد نکند.
شاهمرادی افزود: در طول سال‌ها، اقدامات پژوهشی که انجام‌شده، نتیجه‌ای برای برگشت آب به زاینده‌رود نداشته است، شورای اسلامی شهر اصفهان در این راستا بودجه‌ای اختصاص و فراخوان داده است اما تاکنون طرحی تأثیرگذار که منجر به جریان دائمی آب در زاینده‌رود شود ثبت‌نشده است.
وی اضافه کرد: گام خوبی با طراحی جشنواره و همایش در این موضوع برای آینده برداشته‌شده است، تولیدات فرهنگی هنری، اردیبهشت‌ماه سال آینده مقارن با هفته اصفهان در قالب بسته‌های فرهنگی ارائه می‌شود.
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه ادعای دبیرخانه، برگرداندن آب به رودخانه نیست ادامه داد: اقدامات ما ماهیتی فرهنگی دارد و جریان یافتن آب متولی مشخصی دارد.

زاینده‌رود اولویت ملی شود/ رفع موانع فکری و فرهنگی در جامعه پیرامون زاینده رود
سعید امامی، رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود اظهار کرد: هدف از تأسیس دبیرخانه رفع موانع فکری و فرهنگی در جامعه درباره زاینده‌رود است، این جمع‌بندی که در شورای اسلامی شهر شکل گرفت برای پیگیری و مطالبه موضوع زاینده‌رود جای تقدیر دارد.
وی با تأکید. بر اینکه زاینده‌رود اولویت ملی شود، اصل مهم در فعالیت این دبیرخانه است افزود،: در لایه‌های مختلف و سطوح ملی فهم درستی از وضعیت زاینده‌رود وجود ندارد زیرا فضا غبارآلود است، اطلاعات درست منتقل نمی‌شود.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را به‌عنوان پیشران اصلی در موضوع زاینده‌رود ایفا می‌کنند و همه به دنبال یک هدف هستیم و امیدوارم زاینده‌رود را به یک مسئله ملی تبدیل کنیم.
وی گفت: بودجه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در سال‌جاری از سوی شورای اسلامی شهر پنج میلیارد تومان به تصویب رسید که در اصلاح بودجه نیز پنج میلیارد تومان دیگر نیز به این دبیرخانه اختصاص یافت.
هدف نخست برای زاینده رود، اجماع سازی در استان است
مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در نوزدهمین گپ‌وگفت صمیمانه با خبرنگاران با تاکید بر اینکه مسئله آب از آغاز شکل‌گیری مدیریت شهر و شورا در دوره ششم به عنوان یک مسئله اصلی مطرح است، ادامه داد: همه در طول این سال‌ها تلاش کرده‌اند تا این مسئله را به سرانجام برسانند، اما معضل روی معضل ایجاد شده است، اما شورای اسلامی شهر اصفهان این موضوع را با تشکیل کمیسیون ویژه در دستور کار قرار داد.
وی با تاکید بر اینکه به تاریخچه آب و اقدامات انجام شده و اینکه در بالادست چه اتفاقی می‌افتد و مصارف چگونه است، نمی‌پردازیم، گفت: حرف اصلی در دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهر این است که زاینده‌رود باید زنده رود باشد، کسی را هم متهم نمی‌کنیم، اما به دنبال زنده کردن زاینده‌رود هستم.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به دنبال این هستیم تا طول مسیر زاینده‌رود مدیریت شود، سال ۱۳۷۸ مدیران گفتند برای شما تونل و سد ایجاد می‌کنیم و از آورده زاینده‌رود کم نمی‌شود، اما اکنون می‌بینیم که آن اتفاق نیفتاد؛ آن زمان بالغ بر ۶۰ میلیون متر مکعب آب به استان شرقی ما رفت و در حال حاضر وضعیت آبی بدی را شاهد هستیم.
نادرالاصلی با تاکید بر اینکه پروژه بهشت آباد بهترین آورده را به لحاظ گردشگری، سرمایه اشتغال، آبادانی برای مردم منطقه و طول مسیر خواهد داشت، افزود: بسیاری از مردم آن منطقه از این طرح استقبال کردند، اما مسائل سیاسی بی‌ربط مطرح شد و اجازه ندادند پروژه بهشت‌آباد اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس نظر کارشناسان دو میلیارد متر مکعب آب در استان تولید می‌شود که این مقدار از استان خارج می‌شود و مصداق اسراف است، ادامه داد: باید داشته استان را مدیریت و استحصال کنیم و در باز چرخانی سیستم قرار دهیم.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: چه آورده‌ای وزارت نیرو پس از گذشت ۲۲ سال برای حوضه زاینده‌رود داشته است، شورای اسلامی شهر نیز بنا بر ضرورتی که احساس می‌کرد به مسئله زاینده‌رود ورود کرد.
وی با اشاره به اینکه در موضوع زاینده‌رود متوقع هستیم، گفت: شهری با این تاریخ و عظمت بسیاری از آثار تاریخی آن دستخوش فرونشست است و ممکن است برای یکی از این آثار تاریخی به دلیل فرونشست اتفاقی بیفتد.
نادرالاصلی با تاکید بر اینکه اولین مسئله در موضوع زاینده‌رود ایجاد اجماع میان مدیران و نمایندگان استان و بسیج نیروهای اصفهانی حاضر در سطح کشور و ذی نفعان در حوضه آبریز زاینده‌رود بود، تصریح کرد: مدیریت شهر و شورا توانست این اجماع‌سازی را تحقق ببخشد.
وی ادامه داد: اصل مهم جاری شدن زاینده‌رود است تا مشکلات زیست‌محیطی برطرف شود، زیرا ذراتی که از تالاب گاوخونی بلند می‌شود تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری اثرگذاری منفی دارد، اگر چه نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم، اما همین آلودگی زیست‌محیطی باعث شده است تا اصفهان در شیوع بسیاری از بیماری‌ها رتبه اول را داشته باشد.
وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس اولیه سند اقدامات راهبردی مجموعه مدیریت استان اشاره کرد که وظیفه هر دستگاه در آن تعیین شده است، افزود: این سند را تقدیم مدیریت استان کردیم، نکته علمی به این مسئله را با توجه به مجامع دانشگاهی به‌ویژه انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان شکل دادیم و در نهایت منجر به شکل‌گیری دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود شد.
نادرالاصلی با بیان اینکه آب اصفهان مسئله مهم برای کشور تلقی شده است و انتقال آب از دریا در دست انجام است، اظهار کرد: اگر این تلاش به صورت مستقیم منجر به جاری شدن زاینده‌رود نمی‌شود، اما می‌تواند بار مصرف صنایع از زاینده‌رود را کاهش دهد.
وی با اشاره به فعالیت قرارگاه آب در اصفهان افزود: استاندار اصفهان مطرح کرده است که حرکت را بدون کار رسانه‌ای و تبلیغاتی آغاز کردیم، در این راستا اعتبار خوبی تخصیص یافته است و کار با جدیت و به صورت جهادی آغاز شده است.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تلاش شده است مجموعه فضای سبز شهر و بوستان‌ها با مدیریت هوشمند آب‌رسانی شود. اعداد و رقم تخصیص یافته مشخص است و از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود
وی با بیان اینکه مطالبه گر حقابه شهر اصفهان هستیم برای آن هزینه می‌کنیم و وقت می‌گذاریم، افزود: از هر جریان و گروهی که در راستای استیفای حقوق زاینده‌رود تلاش می‌کند، حمایت می‌کنیم.
آماده مشارکت با تمام گروه‌ها، ذی‌نفعان، نمایندگان صنوف کشاورزی هستیم
نادرالاصلی با اشاره به اینکه باید حس تعلق به زاینده‌رود را ایجاد کرد گفت: زاینده‌رود، مرده‌رود نیست، با این انسجام فکری، ذهنی، رفتاری و عملیاتی در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات خوب برای زاینده‌رود خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه آماده مشارکت با تمام گروه‌ها، ذی‌نفعان، نمایندگان صنوف کشاورزی هستیم، افزود: اصفهان بنا ندارد کشور را برای خود هزینه کند، اما باید مطالبه خود را باید داشته باشد، مطالبه‌ای که عاقلانه، عالمانه، جامه و فراگیر باشد.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مدیریت شورا و شهرداری در موضوع زاینده‌رود جایگاه اجرایی ندارد، اما تلاش کرده است با گفت‌وگو نگاه امنیتی را از موضوع زاینده‌رود بردارد، نقش نمایندگان استان کلیدی است و می‌توانند اثر گذار باشد، اما تاکنون نقش‌آفرینی آن‌ها ندیدیم و رسانه‌ها می‌توانند آن را مطالبه کنند.