شهردار اصفهان: تاکید مدیریت شهری اصفهان بر احیای بافت‌های فرسوده و محورهای تاریخی/ ساخت هتل ارگ جهان نما با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان

شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق توافقی که با پیمانکاری در زمینه ساخت هتل در ارگ جهان‌نما شد، نسبت ۲۵ درصد به ۷۵ درصد بین شهرداری و سرمایه‌گذار برقرار شد، گفت: این پروژه که حدود چهار هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و بخش خصوصی برای آن سرمایه‌گذاری شده، گام مهمی در راستای رفع معضلات این ساختمان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایمنا، علی قاسم‌زاده در نشست خبری پایان سال خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ با تمام فراز و نشیب‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها و ریزش‌ها و رویش‌ها رو به پایان است، اما واقعیت این است که هر فراز و نشیبی در حوزه اقتصادی شهرداری را با بودجه بالغ بر ۱۴۳ هزار میلیارد تومان تحت تأثیر قرار می‌دهد، هر تصمیم کلان اقتصادی در کشور، موج کشتی ما را متلاطم می‌کند و هر اغتشاشی در جامعه، روی فعالیت‌های شهری تأثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: اگر تلاطم نبود، شاید بهتر و با بهره‌وری بیشتری می‌توانستیم فعالیت کنیم، در این راستا امیدواریم سال ۱۴۰۲ سرشار از شادمانی و نشاط باشد و بتوانیم با سرعت بیشتر به سمت پیشرفت شهر گام برداریم.

شهردار اصفهان با اشاره به عملکرد یک ساله فعالیت شهرداری این کلان‌شهر گفت: در حوزه خدمات شهری، نگهداشت شهر و نظافت حرکت به سمت مکانیزه کردن شهر در دستور کار قرار دارد، این اقدام آغاز شده است و سال آینده سرعت بیشتری می‌گیرد؛ در حال حاضر نظافت بزرگراه‌های شهر به صورت مکانیزه انجام می‌شود و سال ۱۴۰۲ نظافت مکانیزه را در معابر دیگر تجربه می‌کنیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: رویکرد مدیریت شهری این است از زباله‌ها ثروت تولید کنیم و از این تهدید به عنوان فرصت بهره ببریم، البته اصفهان از قدیم‌الایام در این حوزه سرآمد بوده است.

برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در مقر اکو در تهران

قاسم‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار گردشگران و طبیعت مبنی بر اینکه آیا مباحث گردشگری هم در دیدار اخیرتان با رئیس موسسه فرهنگی اکو مد نظر قرار داده‌اید؟ خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان اکو داشتیم مقرر شد برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را در دبیرخانه اکو در تهران برگزار کنیم.

ساخت هتل ارگ جهان نما با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار گردشگران و طبیعت پیرامون انعقاد قرارداد هتل ارگ جهان نما گفت: درباره جهان‌نما، قصه ارگ در حال به سرانجام رسیدن است؛ ابتدای فعالیت در شهرداری از اداره حقوقی درخواست کردم که چراغ خاموش مباحث حقوقی، رضایت افراد و صاحبان املاک در ارگ را بررسی کند تا بتوانیم حقوق شرعی و قانونی آنها را ادا کنیم، همزمان با این عرصه فراخوان ساخت هتل در ارگ جهان‌نما نیز مطرح شد که به این نتیجه رسیدیم تنها شاخصه‌ای که می‌تواند این ارگ را احیا کند، ساخت هتل است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق توافقی که با پیمانکاری در زمینه ساخت هتل در ارگ جهان‌نما شد، نسبت ۲۵ درصد به ۷۵ درصد بین شهرداری و سرمایه‌گذار برقرار شد، افزود: این پروژه که حدود چهار هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و بخش خصوصی برای آن سرمایه‌گذاری شده، گام مهمی در راستای رفع معضلات این ساختمان است.

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده، اجرای این پروژه پنج ساله بوده است، اما این نوید از سوی سرمایه‌گذاری داده شده است که طی دو سال بتواند تحویل بدهد و یکی از بهترین هتل‌های کشور در بهترین نقطه شهر ساخته شود، ما هم روح جهان‌نما را پاک و هم جسم آن را احیا می‌کنیم تا به یک ظرفیت گردشگری تبدیل شود.

قاسم زاده پیرامون پیشنهاد خبرنگار گردشگران و طبیعت مبنی بر سفر اصحاب رسانه اصفهان به مثلث طلایی گردشگری( شیراز و یزد) و تعامل با خبرنگاران آنها تاکید کرد که این چنین برنامه‌ها خوب بوده و از این پیشنهاد استقبال می کنیم.

تاکید مدیریت شهری بر احیای بافت‌های فرسوده و محورهای تاریخی

قاسم‌زاده با اشاره به تاکید مدیریت شهری در احیای بافت‌های فرسوده گفت: در این راستا از احیای محورهای تاریخی آغاز کردیم، سال آینده نیز طرح بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده را اجرا خواهیم کرد؛ دغدغه اصفهان آینده به عنوان اتاق فکر همچنان مطرح است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل تمرکز مدیریت شهری روی متروی اصفهان بوده است، افزود: خط دوم مترو از دو سمت در حال احداث است و شورای اسلامی شهر شهرداری را موظف کرده است که بخشی از خط دو مترو را تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برساند، بر این اساس به سمت تحقق این انتظار به سرعت پیش خواهیم رفت.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه قرارداد اولیه با شرکت مپنا برای تکمیل خط دو متروی این کلان‌شهر اواخر سال گذشته تصویب شد، تصریح کرد: رقم قرارداد ۶۰۰ میلیون یورو است که بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ شهرداری‌ها محسوب می‌شود، همچنین طی یک سال گذشته تشریفات قانونی آن انجام و ماه گذشته مصوبه آن در دولت نهایی شد و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به پروژه حلقه حفاظتی شهر خاطرنشان کرد: پروژه رینگ حفاظتی شهر یکی از طرح‌های فعال در شهر است که در دوره گذشته احداث آن آغاز شده بود، از این‌رو اجرای این پروژه بدون یک روز تعطیلی، با شتاب ادامه دارد.

قاسم‌زاده با اشاره به تداوم خط یک متروی اصفهان اظهار کرد: ادامه خط یک مترو از شهرک قدس تا دانشگاه صنعتی اصفهان مصوب شده و آماده انعقاد قرارداد است، همچنین خرید ۲۸۵ اتوبوس شهری جدید از پروژه‌های شاخص در حوزه حمل‌ونقل شهری به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تمرکز مدیریت شهر در حوزه فرهنگی بر فرهنگ شهروندی و شهرنشینی است، گفت: از نظر فرهنگ شهروندی اصفهان نسبت به سایر کلان‌شهرها فعالیت رو به جلویی داشته است اما مدتی وقفه در این حوزه ایجاد شد، بر این اساس در بدو ورود به مدیریت شهر بر واگذاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به مردم تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰۰ پروژه خرد عمرانی در قالب پیاده‌روسازی، اصلاح معابر و خیابان‌سازی انجام که بخش عمده‌ای از آن تقدیم مردم شده است.

قاسم‌زاده با اشاره به تصویب بودجه ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی سال آینده شهرداری کلان‌شهر اصفهان اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۲ شهرداری حدود ۶۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، لذا امیدواریم این منابع را تحقق بخشیم و سال آینده خدمات بیشتری را به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۳ درصد از بودجه شهرداری در سال آینده به فعالیت‌های عمرانی و ۲۷ درصد به فعالیت‌های جاری شهرداری اختصاص یافته است، گفت: در شهرداری اصفهان سعی شده است که نسبت ۷۰ به ۳۰ بودجه عمرانی و هزینه‌ای به‌هم نخورد و این رویکرد از موفقیت‌های بودجه‌ریزی در شهرداری اصفهان است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ۶۷ درصد از بودجه به تملک دارایی سرمایه‌ای و شش درصد تملک دارایی‌های مالی اختصاص داده شده است، افزود: ۴۱ از بودجه سال آینده به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، ۱۹ درصد بودجه حوزه خدمات شهری، ۱۳ درصد به حوزه مالی و اقتصادی، ۱۱ درصد به حوزه برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، ۱۰ درصد به حوزه فرهنگی و اجتماعی و سه درصد به حوزه شهرسازی و دو درصد نیز به مسائل عمرانی و پروژه‌های خرد اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی ۱۴۰۲ شهرداری ۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: عدد بودجه عمرانی در سال جاری ۹ هزار میلیارد تومان بود که بیش از هفت هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت.

قاسم زاده با اشاره به برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ شهرداری ادامه داد: در آستانه نوروز شهر از لحاظ رنگ و نظافت نونوار خواهد شد، امسال نیز شهروندان و مسافران به خاطر اتفاقات نو در شهر غافلگیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه دغدغه نخست شهروندان و شهرداری حوزه محیط زیست، حمل‌ونقل و ترافیک است، گفت: در این راستا در بودجه سال آینده نیز بر پروژه‌های حمل‌ونقل از جمله راه‌اندازی خط دوم مترو و حلقه حفاظتی تمرکز کردیم، لذا امیدواریم با ارتقای فرهنگ شهروندی، مشکل ترافیکی را رفع کنیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: راهی جز مدیریت ترافیک هوشمند نداریم، امیدواریم تا حد زیادی نظم ترافیک برقرار شود، البته روی فرهنگ شهروندی نیز تمرکز داریم.

وی گفت: در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌دنبال ایجاد ظرفیتی هستیم تا از مردم بخواهیم کنیم از خودروی شخصی استفاده نکنند، اما ظرفیت حمل‌ونقل عمومی ما کشش پاسخگویی به نیازهای شهر را ندارد و به‌رغم آنکه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده و به سمت استفاده خرید اتوبوس برقی حرکت کرده‌ایم.

قاسم زاده با با بیان اینکه بر اساس شعار «اصفهان من، شهر زندگی» امیدواریم هر فردی آرزو کند در اصفهان زندگی کند، تصریح کرد: اصفهان شخصیتی دارد که باید از آن صیانت کرد، در واقع باید توسعه هماهنگ با این شخصیت داشته باشیم، نگاه و گفتمان حاکم بر شهر توسعه شهر بر اساس حفظ شخصیت شهر است.

نیمه دوم سال آینده آب از خلیج فارس به اصفهان می‌رسد

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب با مدیریت جهادی در هشت محور فعال است، خاطرنشان کرد: در موضوع زاینده‌رود به‌همت استانداری و کمک دستگاه‌های دیگر، صنایع و شهرداری، نیمه دوم سال آینده، آب از خلیج فارس به اصفهان خواهد رسید.

شهردار اصفهان ادامه داد: مدیریت استان با اتکا به منابع استانی و هنر مدیریتی معطل نماند تا دولت بودجه بگذارد، مدیریت استان دست روی زانوی خود گذاشت تا پروژه کلید بخورد.

وی با بیان اینکه بر اساس اقدامی که مدیریت استان جزئیات آن را تشریح خواهد کرد، اوایل سال ۱۴۰۳ آب را برای همیشه در زاینده‌رود جاری خواهیم داشت، گفت: خبرهای خوبی با اتکا به منابع داخلی در راه است، البته ممکن است مدیریت استان به نتیجه برسد که با ایجاد صندوق مشارکت از مردم کمک بگیرد.

قاسم زاده تاکید کرد: پس از سال‌ها اختلاف، همدلی و هماهنگی خوبی در مدیریت استان ایجاد شده است که امیدوارم مشکل آب به عنوان اساسی‌ترین مسئله شهر رفع شود، به‌شخصه به اقدامات انجام شده امیدوار هستم.

محورهای باباقاسم و هارونیه سال ۱۴۰۲ احیا می‌شود

قاسم‌زاده با بیان اینکه محورهای بابا قاسم و هارونیه در سال ۱۴۰۲ احیا می‌شود، افزود: به جای احیای نقطه‌ای به سمت احیامحوری رفتیم تا سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری روی آن رغبت کند، معتقدیم تا زندگی در بافت تاریخی جریان نیابد، بافت احیا نمی‌شود.

شهردار اصفهان با اشاره به وضعیت پیاده‌راه چهارباغ گفت: چهارباغ پیاده‌راه باقی خواهد ماند و این مورد اتفاق نظر اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر است، بنابراین پای کار پیاده‌راه چهارباغ ایستاده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که به‌تدریج دولت خانه صفوی شامل آمادگاه، سپه، چهارباغ و استانداری به پیاده‌راه تبدیل شود، لذا اسناد بالادستی آن نیز این موضع را تأیید می‌کند و جای هیچ شک و شبهه و خدشه‌ای در این موضوع نیست.

به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید اعتماد کنیم

قاسم‌زاده با بیان اینکه تیم اقتصادی شهرداری با دانش و تجربه خوبی که داشتند به الگوهای متفاوتی از مشارکت دست پیدا کردند که یکی از آنها صندوق مشارکت جمعی است، افزود: الگوهای نوین مالی دیگر همه روی میز مشارکت‌ها است، لذا امیدواریم با استفاده از بازار مالی و سرمایه اقتصاد شهر را رونق دهیم.

وی تاکید کرد: به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید اعتماد کنیم، زیرا هر کجا شهرداری به بخش خصوصی و مردم اعتماد و فرش قرمز پهن کرد، شهر رونق گرفت؛ پس از هتل ارگ جهان‌نما تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری ارسال شده است و مردم متوجه شدند شهرداری در این مدیریت شهری حقوق طرفین را رعایت می‌کند و از قراردادهای پر از دینامیت علیه سرمایه‌گذار خارج شده است.