احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان از احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در کوه صفه با عنوان پروژه تفریحی و گردشگری «کوهِ نورِ صفه» خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، سعید ساکت در تشریح اجرای پروژه تفریحی و گردشگری نخستین پارک نوری موضوعی کوهِ نورِ صفه گفت: این پروژه در مساحتی بالغ بر 4 هزار 200 مترمربع از اوایل بهمن ماه 1402 آغاز و در هفته اول فروردین سال 1403 به بهره‌برداری رسید .
وی با بیان آنکه بیش از 40 المان نوری موضوعی در این مجموعه مستقر شده است، افزود: برای اجرای این پروزه بیش از 29 هزار نفر ساعت اقدام فنی، تخصصی و عمرانی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان هدف از اجرای این پروژه را ارتقای خدمات گردشگری در مجتمع گردشگری صفه دانسته و گفت: احترام به محیط طبیعی صفه با انتقال پارکینگ و حذف ترددهای آلاینده، ارتقای آرامش در محیط طبیعی صفه، حذف فضاهای بی‌دفاع شهری و ارتقا به محیط امن و خانوادگی، توجه به الگوی تعامل اجتماعی با محور خانواده، افزایش ضریب آشنایی کودکان با موضوعات طبیعی و حیات وحش، ایجاد ارتباط موثر موضوعی در اجرای المان‌های نوری مطابق با فضای محیطی و طبیعی کوه صفه، اجرای نماد گردشگری جدید بدون انجام عملیات‌های عمرانی سنگین با هدف دوستی با طبیعت از دیگر اهداف این طرح است.
وی یادآور شد: این پروژه بزرگترین پارک نور موضوعی کشور است که طراحی آن به شکلی انجام شده که میزان استفاده از انرژی به حداقل ممکن رسیده و بالاترین بازدهی را داشته باشد.
ساکت با بیان اینکه 4 برنامه استفاده از منابع الکتریکی برای این مجموعه متصوریم گفت: علی‌رغم اینکه میزان مصرف برق این مجموعه از مصرف برخی فروشگاه‌های داخل شهر هم کمتر است ولی برای تأمین برق آن فرایند نصب پنل‌های خورشیدی به منظور ایجاد نیروگاه داخلی 50 کیلوواتی آغاز شده، همچنین از ظرفیت ژنراتور تخصصی مجموعه نیز مواقع استفاده در پیک مصرف بهره خواهیم برد ضمن اینکه استفاده از برق شهری در مواقع غیر پیک و کمک از ظرفیت توربین بادی نیز این مجموعه را در ردیف بخش‌هایی قرار می‌دهد که به محیط زیست احترام ویژه می‌گذارد.
وی افزود: باید مدنظر داشت که در ساعت فعالیت کوه نور صفه بیش از 2 هزار نفر به این مجموعه مراجعه می‌کنند و ایجاد ظرفیت گردشگری و حضور شهروندان زمینه کاهش مصرف برق خانگی و توجیه پذیر کردن این طرح را همراه دارد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی فعال شده است.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان در ادامه به تشریح اقدامات شاخص در اجرای پروژه پرداخته و گفت: خاکریزی محوطه به حجم 250 متر مکعب، حصارکشی محوطه مجموعه به مساحت 600 متر مربع، اجرای 750 مترمربع فضاسازی محیطی و مرزبندی سنگی به صورت سنگ‌فرش، اجرای فریم‌کشی بیس‌های محوطه پروژه به مساحت 600 متر مربع، اجرای فنس‌کشی به مساحت 600 متر مربع به منظور ارتقای ایمنی محوطه از شاخص‌ترین اقدامات عمرانی انجام شده در پروژه است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه 5 هزار کیلوگرم پروفیل از قبیل تیراهن، نبشی، شاخه لوله و آرماتور به منظور محوطه‌سازی تهیه شده، افزود: اجرای 40 ابر المان نوری و بیش از 120 المان کوچک نوری و تعاملی با الهام از طبیعت، نصب 50 هزار متر ریسه بر روی سازه‌های نوری، استفاده از 11 هزار متر ریسه نوری برای فضاسازی محیط طبیعی و جنگلی پیرامونی، اجرای بیش از 1000 متر کابل‌کشی شبکه، اجرای حدود 1000 متر مربع دیوار سبز با پوشش گیاهی جداکننده شمشادی و اجرای پوشش چمن مصنوعی به مساحت 4 هزار متر مربع بخش دیگری از اقدامات شاخص انجام شده در پروژه به شمار می‌رود.
انتهای پیام/