سفر به ایران زمین/ سد کارون

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، سد کارون یکی از مهم ترین سدهای تاسیس شده در ایران است. در واقع سد کارون به دو سد کارون ۳ و کارون ۴ تفکیک می شود. این سد بسیار مهم، بر روی رودخانه کارون بسته شده و محل سد کارون 3 در شرق ایذه در استان خوزستان است.

از سد کارون به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ایران یاد می‌ شود و در حال حاضر نیروگاه این سد با تولید سالیانه بیش از ۴ هزار میلیون کیلووات ساعت انرژی، به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه های برق آبی کشور شناخته می ‌شود. در واقع هدف از تاسیس این سد، تامین بخشی از برق کشور و کنترل سیلاب های مخرب بوده است که خوشبختانه سد کارون توانست به این دو هدف دست پیدا کند.

اگر شما قصد سفر به استان خوزستان را داشته باشید می توانید از مسیر ایذه بروید که بسیار زیباست و باید با احتیاط رانندگی کنید.

در طول سال این مسیر زیبایی خود را دارد ولی در اسفند، فرودرین و اردیبهشت باتوجه به دمای هوای آن منطقه به نظر بنده برای مسافرت خیلی مساعدت تر است به ویژه که امسال کشورمان از نظربارندگی فصل پر بارشی را در مناطق چهارمحال و جنوب کشور پشت سر گذاشت.

برای این که بتوانید از سد کارون دیدن داشته باشید، باید خود را به استان خوزستان و شهرستان ایذه رسانده و سپس به سمت سد کارون حرکت کنید. متاسفانه شهرستان ایذه فاقد فرودگاه و ایستگاه قطار است و به همین دلیل بهترین گزینه برای سفر به این منطقه با استفاده از ماشین شخصی یا تورهای گردشگری است.

پل قوسی دریاچه سد کارون

یکی از مهم ترین بخش های سد کارون، پل قوسی آن است. در واقع این پل قوسی بر روی دره ای به عمق ۲۵۰ متر واقع در محدوده بین دریاچه سد و نیروگاه کارون قرار دارد. ویژگی بسیار مهم پل قوسی سد کارون، نصب طولانی ‌ترین دهانه قوسی بر روی این پل است. همین موضوع باعث شده تا پل قوسی دریاچه سد کارون یکی از خاص ترین پل های قوسی در خاورمیانه به حساب آید. کلیه مراحل تاسیس این پل قوسی شکل از ابتدای طراحی، محاسبات ایستایی و در نهایت ساخت و ساز آن توسط متخصصین و مهندسین ایرانی و با استفاده از بهترین تجهیزات صورت گرفته است.

وجود آب در پشت سد کارون سبب شده تا این منطقه از نظر آب و هوا به نسبت سایر مناطق استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری بسیار خاص تر و مطبوع تر باشد و به همین دلیل این سد بهترین مکان برای گشت و گذار خانواده ها به شمار می رود.

ما که قصد سفر به آبادان و اهواز را داشتیم برخی تصاویر از مسیر سفرمان را برای شما به اشتراک گذاشتیم که با هم لذت ببریم.

فرزانه دشتی