در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و ویتنام در اتاق بازرگانی مطرح شد؛ پیشنهاد حذف روادید گردشگری میان ایران و ویتنام

جمعی از فعالان حوزه گردشگری در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و ویتنام که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، خواستار لغو روادید میان دو کشور به منظور توسعه گردشگری شدند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدرضا رجالی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به توانمندی‌های استان در حوزه گردشگری و صنعتی اظهار داشت: کشور ویتنام با بیش از 90 میلیون نفر جمعیت و رشد اقتصادی مطلوب، از جمله کشورهای در حال توسعه است اما سطح روابط تجاری این کشور با ایران چندان مطلوب نیست و امیدوارم با تمایل بالایی که در طرف مقابل شاهد هستیم، این روابط در آینده نزدیک گسترش یابد.
وی حضور در اصفهان را برای تجار و گردشگران ویتنامی فرصتی مغتنم دانست و بر لزوم لغو روادید میان ایران و ویتنام تأکید کرد.
حجم تبادلات تجاری میان ایران و ویتنام باید افزایش یابد
غلامرضا اخوان فرید، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به توانمندی استان در تولید محصولات پتروشیمی، فولادی، نساجی و کشاورزی گفت: حجم تبادلات تجاری میان ایران و ویتنام در سال گذشته تنها 200 میلیون دلار بود که بسیار ناچیز است و امیدوارم سفیر ویتنام در کشورمان به گسترش تبادلات تجاری میان دو کشور کمک کند.
وی با بیان اینکه ایران 97 درصد نیازهای دارویی خود و 70 درصد مواد اولیه تولید دارو را در داخل کشور تأمین می‌کند، ادامه داد: اصفهان پس از تهران دومین قطب صنعت دارویی ایران است و چند شرکت بزرگ داروسازی پیشرفته با پشتوانه علمی دانشگاه‌های مطرح استان در اصفهان فعالیت می‌کنند.
اقتصاد ویتنام به سرعت در حال رشد است
در ادامه «لوئونگ کونوک هویی» سفیر ویتنام در جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی این کشور را مبتنی بر استقلال، خودباوری و صلح دانست و بیان کرد: اقتصاد ویتنام به سرعت در حال رشد بوده و اقتصادی باز و پذیرا است. ویتنام با بیش از 230 کشور دنیا ارتباط دارد و همواره به دنبال ایجاد تنوع و بهبود روابط خود با سایر کشورها است، درحالی‌که تا 30 سال پیش حداکثر با 30 کشور دنیا در ارتباط بودیم.
وی با بیان اینکه ویتنام به دنبال دوستان قابل اعتماد و روابط بین‌المللی قابل اتکا است، افزود: همواره رابطه سیاسی خوبی با ایران داشته‌ایم و درصدد گسترش روابط اقتصادی با این کشور هستیم.
سفیر ویتنام در ایران با بیان اینکه فعالان حوزه گردشگری دو کشور باید ارتباطات موثرتری با یکدیگر برقرار کنند، تصریح کرد: از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان اقتصادی دعوت می‌کنم برای مذاکره با اعضای اتاق بازرگانی هانوی پایتخت ویتنام و سایر شهرهای بزرگ آن و برقراری روابط رسمی به این کشور سفر کنند. در این زمینه باید اراده قوی در دو طرف وجود داشته باشد تا راهی برای عبور از تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن مانند تبادلات پولی و بانکی پیدا کنیم.
در بخش دیگری از این نشست نیز فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استان از جمله مدیران آژانس‌های مسافرتی، اعضای انجمن راهنمایان گردشگری، مدیران هتل‌ها و مراکز اقامتی اصفهان و فعالان حوزه صنایع‌دستی به طرح پرسش‌ها و پیشنهادات خود پرداختند که لزوم حذف روادید گردشگری میان ایران و ویتنام، برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور، بهره‌گیری از فرصت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان دو کشور برای گسترش روابط و ایجاد پاویون اختصاصی اصفهان در نمایشگاه هانوی از جمله مهم‌ترین این پیشنهادات بود.