سفر به ایران زمین؛ شوشتر، بند میزان/ تصویری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، در سفر به استان خوزستان سعی کردیم برخی از تصاویر این سفر را برایتان به اشتراک بگذاریم، اینبار شوشتر، بند میزان، شاهکار معماری ساسانیان.

شوشتر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به خاطر سد‌های باستانی‌اش معروف است. این شهر نماد خلاقیت ایرانیان باستان در سدسازی است. آن‌ هم در دورانی که هنوز موضوع آب کشیدن برای مقاصد کشاورزی به کم و زیاد شدن آب طبیعی رودها در فصل بهار بستگی داشت. در آن دوره ایرانی‌ها به این فکر افتادند که چطور می‌شود به صورت مصنوعی سطح آب را بالا آورد؟

سد یا بند میزان را ساسانی‌ها کارون ساخته‌اند. نکته جالب درباره بند میزان این است که کار ساخت و سازش به دست اسرای رومی ‌انجام شده است. بند میزان همراه با سازه‌های آبی و برج کلاه فرنگی، مجموعه نظام آبی شوشتر را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه و کاربرد بند میزان

تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که ایرانی‌های قدیم این سد را برای بالا آوردن سطح آب ساخته‌اند. به علت این که رود کارون مستقیم وارد دریا می‌شد و سطح آن از زمین پایین‌تر بود، آن‌ها تصمیم گرفتند سدی بسازند تا بتوان از آب کارون برای مصارف کشاورزی استفاده کرد. امروزه می‌دانیم که این سد همراه با سازه‌های آبی دیگر شوشتر، ۴۰ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کرده است.

به عنوان اولین قدم، رود معروف به گرگر اینجا حفر شد. بعد هم سد را با استفاده از سنگ و ساروج، روی همین رود بنا کردند. اینجا به بند خاقان و بند محمد علی میرزا هم معروف است.

محمد علی میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار بود. سازه‌ای که اکنون می‌بینید، در واقع به دست این شاهزاده قاجاری ساخته شده است. قبل از این کار، آثاری از یک سد قدیمی‌ روی رودخانه وجود داشته و محمد علی میرزا در واقع بند قبلی را بازسازی کرده است.

قبل از قاجار، نادرشاه افشار هم اقدام به بازسازی و مرمت سد کرده بود. در کتاب جهانگشای نادری می‌توان داستان خراب شدن سد و بازسازی آن را مطالعه کرد.

بند میزان از نظر معماری یکی از شاهکارهای ساسانی‌ها به شمار می‌رود. در این سد دهانه‌ای وجود دارد که کار تنظیم جریان آب بین دو رودخانه شطیط و گرگر را انجام می‌دهد. اگر جریان آب عبوری از هر کدام از رودها از یک حد مشخص عبور کند، آب به رود دیگری منتقل می‌شود.

تفریحات بند میزان

بسیاری از خانواده‌ها و گردشگرها برای تماشای کارون، به این بند می‌آیند. یکی از تفریحات محبوب اهالی شوشتر، شیرجه زدن از روی بند به داخل رودخانه کارون است. علاوه بر این می‌توان قایق کرایه کرد و به قایق‌سواری در رودخانه پرداخت.

بیشتر بخوانید: چغازنبیل کجاست؛ معنی‌اش را می‌دانید؟ سفر به زیگورات ۳ هزار ساله

دسترسی و بهترین فصل سفر

وقتی وارد شوشتر شوید، از هر کسی بپرسید آدرس بند میزان و سازه‌های آبی را به شما می‌گوید. بند را می‌توانید اطراف خیابان شریعتی شوشتر و میدان 15 خرداد پیدا کنید.

توصیه می‌کنیم از اسفند ماه تا خرداد برنامه سفر به شوشتر را بریزید. در این فصل هوا خنک‌تر است و درخت‌ها سرسبزتر هستند. می‌توانید با استفاده از تورهای گردشگری هوریز به این منطقه سفر کنید.

شما تا به حال به شهر شوشتر سفر کرده‌اید؟ از سازه آبی بند میزان دیدن کردید؟ چه چیزی در مورد این سازه بیشتر از همه نظر شما را به خودش جلب کرد؟ آیا تا به حال از روی این بند به داخل رودخانه کارون شیرجه زده‌اید؟ از آن فیلم هم گرفته‌اید؟ در رودخانه قایق‌سواری کردید؟ حتما نظر و تجربه خودتان از دیدن بند میزان و سفر به شوشتر را برای بنویسید.

افراد زیادی به سفر رفتن و دیدن و کشف مکان‌های جدید علاقه دارند. البته پیدا کردن و انتخاب محل اقامت یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم در سفر است. شما می‌توانید با اجاره اقامتگاه به صورت آنلاین در سایت پینورست خیال خودتان را از بابت محل اقامت در شهر مورد نظرتان راحت کنید. امکان اجاره انواع مختلف اقامتگاه از کلبه جنگلی و بومگردی تا اجاره روزانه ویلا در این سایت وجود دارد.

فاطمه صابری