صعود کوهنوردان سمیرمی به سومین قله بلند ایران

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران کوهنوردان باشگاه کوهنوردی مانوش سمیرم ،  دریک صعود موفقیت آمیز قله 4811 متری سبلان را فتح کردند .
قله سبلان،با ارتفاع 4811 متر پس از دماوند وعلم کوه سومین قله بلند ایران است. این قله دراستان اردبیل، در 35 کیلومتری شهر اردبیل و25 کیلومتری مشگین شهر واقع شده،و  وجود آب گرم های طبیعی یخچال ها وبرف دایمی  که باعث تاسیس پيست اسکی “آلوا رس شده،گردشگران وکوهنوردان بسیاری را در تمامی ایام سال به سمت خود می کشاند
قله سبلان سومین قله بلند ایران و یکی از زیباتربن جاذبه‌های کشور است که جاذبه‌های ارزشمند فراوانی دارد. ارتفاع قله سبلان یا به ترکی آذربایجانی ساوالان ۴۸۱۱ متر است که در قهرست بلندترین قلل ایران پس از قله دماوند و علم‌کوه، سومین قله بلند ایران به شمار می‌رود.
قله سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر در فهرست ۳۱ قله بلند ۳۱ استان کشور در طرح سیمرغ کوههای ایران قرار دارد.
آبگرم‌های طبیعی در دامنه کوه، طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و وجود یخچال‌ها و برف دائمی که موجب ساخت پیست اسکی آلوارس شده، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های این کوهستان هستند.
به علاوه این کوه طبق باور برخی از مردم بومی محل بعثت زرتشت (پیامبر ایران) محسوب می‌شود. حتی در کتاب “چنین گفت زرتشت” اثر مشهور نیچه اشاره‌ای به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان شده است. به همین دلیل این مکان از تقدس خاصی در میان مردم منطقه و به خصوص بومیان و عشایر برخوردار است.
برخی از بومیان منطقه اعتقاد دارند که محل دفن این پیامبر گرانقدر در همین کوه قرار دارد. کوه زیبای سبلان در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین‌شهر قرار گرفته است.
قله سبلان به شماره ۱۹۴۹۶/۱۲ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت و سند مالیکت آن از ارتفاع بالای سه هزار و ۶۰۰ متری قله سبلان به وسعت شش هزار و ۲۰۰ هکتار به نام سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده‌ است.
سبلان در مجموع دارای سه قله مشهور است. بزرگ‌ترین قله به سلطان (سلطان ساوالان) شهره است. دو قله دیگر نیز قله هرم و قله کسری نامیده می‌شوند. سبلان کوهی آتشفشانی و غیرفعال است که از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل شروع شده و در سمت شرقی غربی تا کوه قوشاداغ امتداد دارد.
مخروط آتشفشانی چینه‌ای سبلان را گدازه‌های سطحی به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع اشغال کرده است.

دریاچه سبلان

نکته جذاب در مورد این کوه وجود یک دریاچه زیبای بیضی شکل در بالای قله آن است که گردشگران زیادی را به سوی این قله زیبا جذب می‌کند. ارتفاع دریاچه سبلان ۴۸۱۱ متر است و عمق حدودی ۴۰ متری دارد. این دریاچه در ماه‌های گرم دمایی در حد صفر درجه سانتی‌گراد دارد و آب آن نیز صاف و زلال است.
ابعاد دریاچه ۱۴۰ در ۸۰ متر است که اگر در قسمت جنوبی آن بایستید، ۲۵ متر از سطح دریاچه را می‌توانید اندازه‌گیری کنید. همچنین قسمت جنوبی این دریاچه به دلیل اینکه در تمام طول سال، آفتاب بر آن نمی‌تابد دارای پوشش برف و یخچال است. صخره‌ها و سنگ‌های آتشفشانی عظیمی دور تا دور دریاچه را پوشش داده‌اند که از جنس بازالت، آندزیت و تراکیت بوده و تا درون دریاچه امتداد یافته‌اند.
شیبهایی روی دریاچه یخ‌زده قله ۴۸۱۱ متری سبلان | عظیم قیچی‌ساز
در نتیجه هیچ شیاری درون دریاچه وجود ندارد و آب آن از بارش باران و آب شدن برف قله تأمین می‌شود. درون دریاچه سبلان هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند. چرا که آب آن، از آبهای بسیار سبک سولفات کلسیم سدیم بوده و در نتیجه دارای سیلیس فراوان است.
این موضوع به شفافیت و آینه‌ای شدن سطح دریاچه کمک کرده است. آب دریاچه در تمام طول سال به جز ماه‌های تابستان از اوایل تیر تا اوایل شهریور یخ بسته است.
این دریاچه با قرارگیری درست در نوک قله و در ارتفاع ۴۸۱۱ می‌تواند به راحتی در میان مرتفع‌ترین دریاچه‌ها قرار گیرد.
دریاچه سبلان با این ارتفاع مابین دریاچه سیبینوکوچا در پرو با ارتفاع ۴۸۳۵ متر و دریاچه ماناسارووار در تبت با ارتفاع ۴۷۲۷ متر قرار می‌گیرد. با این وجود بسیاری از دریاچه‌هایی که در لیست مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان قرار گرفته‌اند، دقیقا در نوک قله کوهی آتشفشانی قرار نگرفته‌اند و از بابت زمین‌شناسی و از این نظر می‌توان دریاچه سبلان را موردی استثنایی دانست.
سنگ عقاب یا قارتال
یکی دیگر از جاذبه‌های سبلان که می‌توان آن را به نوعی نماد سبلان هم دانست، سنگی طبیعی به شکل یک عقاب است. آذری زبان‌ها این کوه را ساوالان می‌نامند و تالش زبانان آن را سفلون صدا می‌زنند.
قارتال یا سنگ عقاب در جبهه غربی قله سبلان و در کنار جانپناه، قرار گرفته است. این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده‌ است.