گسترش همکاری‌های پارلمان بخش خصوصی اصفهان با دنیا؛ تبادلات اقتصادی اصفهان و سن پترزبورگ گسترش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم در اتاق اصفهان میز اتاق سن پترزبورگ را ایجاد کنیم و درخواست داریم میز اتاق اصفهان در اتاق سن پترزبورگ نیز ایجاد شود تا تبادلات اقتصادی گسترش یابد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی در نشست بررسی نقشه راه همکاری‌های اصفهان و سن پترزبورگ در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اصفهان مهد تمدن است، ادیان مختلف در آن به خوبی و مهربانی زندگی می‌کنند، دارای مراکز تجاری و اقتصادی بسیار است و مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی خوبی دارد.

وی با بیان اینکه سن پترزبورگ دارای مردمان خوب‌ و فرهنگ بسیار غنی است، گفت: این شهر ظرفيت‌هاي بسیاری دارد و امید است این جلسات به گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی منجر شود. به طور قطع برگزاری جشنواره‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، فعالیت مشترک در اتاق‌ها و تبادلات گردشگر بین دو شهر و توجه ویژه به اقتصاد هنر می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو شهر کمک کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان اضافه کرد: دو شهر روابط خوبی دارند و اشتراکات آنها بسیار است، بسیار خوشحالیم که با مسئولان این شهر توسعه یافته ارتباط داریم، این دو شهر بزرگ می‌توانند در بخش کشاورزی و گردشگری زمینه توسعه همکاری‌های بیشتر را فراهم سازند. ایران یک کشور چهار فصل است و توانمندی زیادی در بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی به روسیه دارد. این فرصت وجود دارد که ایران محصولات کشاورزی و غذایی به روسیه صادر کند و در مقابل فولاد خام، چوپ و کاغذ یا محصولات دیگر را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع پتروشیمی و پلاستیک از صنایع بزرگ ایران و اصفهان است که فرصت همکاری در آن بخش‌ها وجود دارد، تصریح کرد: اصفهان را به عنوان شهر نساجی ایران می‌شناسند، فرش و کفپوش از عمده محصولات تولیدی اصفهان است که امکان صادرات آنها وجود دارد و در مقابل می‌توانیم محصولاتی همچون غلات، چوب و کاغذ دریافت کنیم. پیشنهاد می‌کنم در مقابل سفر هیأت تجاری که سال گذشته از اصفهان به سن پترزبورگ اعزام شد، هیاتی تجاری از سن‌پترزبورگ به اصفهان بیاید و با افتخار میزبان آنها هستیم.

کشانی افزود: اصفهان پایتخت اقتصادی ایران است و می‌تواند از ظرفيت‌هاي تولیدی و نیروی انسانی خود برای گسترش تعاملات بین دو شهر بهره ببرد، ارتباطات گردشگری بین دو شهر می‌تواند تبادلات فرهنگی را گسترش دهد و به افرایش تعاملات اقتصادی منجر شود.

وی اضافه کرد: امروز یکی از مشکلات صادرکنندگان ایرانی برای صادرات، اخذ مجوزهای صادراتی روسیه است لذا درخواست داریم راهکارهایی برای تسهیل این امر ارائه شود تا صادرات ایران افزایش یابد. همچنین سرمایه‌گذاری مشترک در بخش حمل و نقل و به ویژه پرواز بین دو شهر که منجر به توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی شود می‌تواند اقدامی مهم در توسعه همکاری‌ها باشد، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند در راستای توسعه گردشگری بین دو شهر برنامه‌ریزی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم در اتاق اصفهان میز اتاق سن پترزبورگ را ایجاد کنیم و درخواست داریم میز اتاق اصفهان در اتاق سن پترزبورگ نیز ایجاد شود تا تبادلات اقتصادی گسترش یابد. در میزهای مشترک می‌توانیم اطلاعات مفیدی از دو شهر در اختیار تجار قرار دهیم. همچنین از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران روس در محصولات دانش‌بنیان و بخش کشاورزی استان استقبال می‌کنیم.

مامیشف نظامی عادل خانوویچ، معاون کمیته روابط خارجی سن پترزبورگ نیز اظهار کرد: از توسعه همکاری‌ها با اصفهان استقبال می‌کنیم. جلساتی با مسئولان ایران همچون استانداری اصفهان برای توسعه روابط داشتیم، و سال آینده برنامه‌هایی برای گرامیداشت ۲۰ سالگی روابط دو شهر داریم و می‌توانیم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی همکاری‌ها را گسترش دهیم.

محمدرضا گل احمد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: روابط اقتصادی و فرهنگی دو شهر از دیرباز وجود داشته و مصمم به توسعه روابط هستیم و در این زمینه آماده افزایش هر نوع همکاری هستیم. آماده پذیرایی از مسافران روسی و گسترش گردشگری بین دو شهر هستیم، گردشگران ایرانی زیادی هستند که علاقمند به سفر به سن پترزبورگ هستند و این موضع برای گردشگران روسی نیز صدق می‌کند. لذا می‌توان پروازهای منظم هفتگی بین دو شهر برقرار کرد.

خانم گویچیا نانا مارگوشونا معاون کمیته توسعه گردشگری سن‌پترزبورگ هم با اشاره به توافق لغو ویزای گروهی بین دو کشور گفت در حال حاضر بیش از 60  آژانس گردشگری در سن‌پترزبورگ وجود دارد که می‌توانند با سیستم لغو ویزای گروهی همکاری کنند و آماده‌ایم که برای تبادل نظر در این خصوص جلساتی را تشکیل دهیم. وی  مهمترین مشکل استفاده از این توافق را عدم اطلاع دقیق برگزارکنندگان بزرگ تورهای گردشگری دانست و خواستار همکاری اتاق در این زمینه شد.