نصف جهان و قاره سبز زمینه‌های مشترک زیادی برای همکاری دارند؛ رایزنی برای گسترش تعاملات و تجارت میان اصفهان و اسپانیا

اعضای هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با سفیر اسپانیا در ایران دیدار و برای گسترش تعامل و تجارت بین اصفهان و شهرهای اسپانیا رایزنی کردند.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، آنخل لوسادا فرناندز، سفیر اسپانیا در ایران نیز تصریح کرد: در سال‌های گذشته به‌خاطر برخی مسائل دیپلماتیک و تنش‌هایی که وجود داشت سطح روابط بین دو کشور خیلی پایین آمده بود؛ ولی خوشبختانه در حال حاضر با حل‌شدن مشکلات، روابط دیپلماتیک بین ایران و اسپانیا در حال تقویت است و تأکید دولت کنونی اسپانیا نیز بر تقویت و استحکام روابط دوطرفه است. اتاق مشترک ایران و اسپانیا ظرفیت خوبی برای گسترش همکاری‌ها دارد که از قابلیت‌های آن بیشتر می‌توان استفاده کرد.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این دیدار گفت: بنا به اسناد تاریخی سابقه ارتباط و تعامل اصفهان با اسپانیا به دوران صفویه باز می‌گردد و همین موضوع نشان‌دهنده رابطه تاریخی و طولانی‌مدت بین اصفهان و اسپانیا است. در اصفهان پیروان چهار دین الهی سال‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند و هیچ تنشی بین آنها در طول تاریخ ثبت نشده است. به همین خاطر اصفهان را شهر صلح خاورمیانه می‌نامند. اصفهان در بسیاری از تولیدات فرهنگی و صنعتی همچون فرش، طلا، منسوجات و فولاد، حرف اول را در کشور می‌زند.

 وی در ادامه افزود: با وجود همه تحریم‌ها رابطه تجاری‌مان را با اسپانیا حفظ کرده‌ایم و مطمئنیم بالاخره این تحریم‌ها به پایان می‌رسند و مردم ایران کشورهایی را که در شرایط سخت در کنارشان بوده‌اند فراموش نخواهند کرد. می‌توان با راه‌اندازی میزهای اقتصادی مختلف زمینه تجارت بین اصفهان و شهرهای اسپانیا را فراهم کرد. همچنین اتاق مشترک ایران و اسپانیا یک ظرفیت مناسب برای گسترش تجارت است و باید بیشتر از آن استفاده کرد.

  سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: اروپا بدون اسپانیا در حوزه کشاورزی حرفی برای گفتن ندارد و امنیت غذایی آن مختل می‌شود. ایران هم به‌رغم خشکسالی‌های اخیر، سالانه ۱۰۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد ولی نیاز است که با همکاری‌های دوجانبه، فناوری‌ها، تجهیزات و بذرهای کشاورزی بین دو کشور تبادل شود که به نفع هر دو کشور است.

  مصطفی دولت‌یار، مدیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان نیز بیان داشت: نخستین گام و مهم‌ترین اقدام در گسترش تعاملات و تبادلات تجاری بین اصفهان و شهرهای اسپانیا، ایجاد ارتباط بین رایزن تجاری و اقتصادی سفارت اسپانیا و اتاق بازرگانی اصفهان است. هیئت نمایندگان اتاق اصفهان از تاجران و مدیران موفق اصفهان در زمینه‌های مختلف هستند که می‌توانند در پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی دو کشور خیلی مؤثر باشند.

  محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز گفت: در استان اصفهان نزدیک به ۳۹۰ هزار واحد صنفی داریم که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق کشاورزی و اتاق تعاون در کنار یکدیگر خانه اقتصاد اصفهان را تشکیل می‌دهند و امیدواریم با همکاری همه این تشکل‌ها و نهادها بتوانیم رابطه تجاری اصفهان با اسپانیا را تقویت کنیم.