بررسی مشکلات وضع موجود املاک واقع در اراضی ناژوان

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران علیرضا نگریان ریس اداره معماری وشهرسازی ناژوان گفت: اراضی ناژوان تحت عناوین مختلف طی سالیان گذشته دست خوش تغییرات، محدودیت ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی قرار داشته است. در طرح جامع سال 1350 شهر اصفهان، خارج از محدوده شهر و بصورت باغات حاشیه مطرح بوده که در طرح جامع منطقه ای سال 1365 اصفهان بعنوان اراضی کشاورزی و باغات در نظر گرفته می شود، سپس در طرح تجدیدنظر طرح جامع شهر اصفهان در سال 1367،این محدوده در خارج محدوده خدماتی شهر و با کاربری پارک طبیعی و کمربند فضای سبز شهری قرار می گیرد و در سال 86 طبق مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کاربری محدوده، اراضی کشاورزی و باغی تعریف و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز این محدوده را بعنوان حریم شهر با پهنه حفاظت بمنظور حفظ وضعیت طبیعی موجود و جلوگیری از دخل و تصرف در آن تعیین و مقرر می نماید که طرح حفاظت و ساماندهی برای آن تهیه شود و محدوده آن نیز در سال 90 به وسعت 1200 هکتار مشخص می شود.
در نهایت طرح و ضوابط اراضی زراعی و باغات ناژوان واقع در حریم شهر اصفهان با پهنه حفاظت و با محدوده مشخص قبلی به تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۳۰، توسط شورایعالی معماری و شهرسازی ایران مصوب و در سال ۱۴۰۰ به دستگاه های اجرایی استان (استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و شهرداری اصفهان) جهت اجرای طرح ابلاغ می گردد.
رئیس اداره معماری و شهرسازی ناژوان افزود: با توجه به اهداف مشخص شده در این طرح و پيرو تشکیل جلسات كميته راهبري تحقق پذيري و كميته عالي ناژوان در این دوره از یک طرف و نبود اطلاعات جامع، کامل، دقیق و صحیح از شرایط و مسائل ساکنین محلی و املاک عرصه ناژوان از طرف دیگر، مدیریت ناژوان به منظور تسهیل و کمک به تصمیم‌گیران و مدیریت شهری و مدیریت کلان استان در جهت رفع دغدغه‌ها و مشکلات ساکنین محلی این محدوده، قراردادی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ با عنوان بررسی مشکلات کالبدی و عملکردی و برداشت وضع موجود املاک واقع در اراضی ذکر شده توسط مدیریت ناژوان با دانشگاه پیام نور اصفهان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون ریال و تامین معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان منعقد گردید که شامل دو قسمت برداشت اطلاعات بصورت میدانی و ورود اطلاعات بصورت نرم افزاری است.
تگریان ادامه داد: در این راستا مجری قرارداد، از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ کار خود را آغاز و اطلاعات لایه اول این طرح برداشت و در اختیار متولیان امر یعنی شرکت آب منطقه ای و اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفت. لازم بذکر است مرحله دوم قرارداد در تکمیل قرارداد اول بمنظور برداشت لایه های دوم و سوم طرح نیز در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با همین مجری با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و پانصد میلیون ریال، توسط معاونت شهرسازی بعنوان کارفرما و مدیریت ناژوان بعنوان بهره بردار منعقد و در حال حاضر برداشت میدانی آن رو به خاتمه می باشد.
وی افزود: هدف اصلی از انجام این پروژه برداشت وضع موجود معابر و املاك واقع در مديريت ناژوان شامل نوع ساخت و بهره برداری، ديوار كشي و ساير اطلاعات مورد نياز و درج اطلاعات حاصل از برداشت‌ها بر روي نقشه هاي اتوكد و نقشه هاي سيستم اطلاعات مكاني (GIS) و همچنین اخذ نظرات ساکنین در این محدوده براساس پرسش نامه‌ها و فرم‌های مربوطه است.
مهمترین اقدامات در فرایند انجام پروژه بدین شرح است:
1- تهیه کد نوسازی جدید براي كليه پلاك هاي محصور شناسایی شده در محدوده ناژوان.
2- تعیین موقعيت ملك در محدوده ناژوان براساس بلوك هاي گردشي مميزي املاك با ذكر آدرس دقيق و مختصات UTM
3- مشخص شدن نوع مالکیت(خصوصي، دولتي، عمومي، وقفي) و سند مالكيت (شش دانگ، مشاع و قولنامه اي و … ) به همراه مشخصات مالك و مستاجر.
4- مشخص شدن سابقه ساخت ملك و مجوزهاي صادره برای آن.
5- تعیین وضعيت موجود ملك شامل نوع بهره برداری، قدمت بنا، نوع سازه، نوع مصالح، کیفیت بنا، نوع ديوار كشي و نوع مستحدثات با ذكر مشخصاتی از قبيل ابعاد و مساحت براساس اسناد ارائه شده و نقشه‌های پايه.
6- اعلام موقعیت ملك نسبت به لایه‌های اول (حاشيه رودخانه)، دوم ( پهنه مياني باغات و …) و سوم (پهنه حاشيه ای)
7- مشخص شدن نوع دسترسي، عرض و پوشش معابر (آسفالت، خاكي و شن ريزي) موجود در اراضی ناژوان.
8- اخذ نظرات ساکنان پلاك هاي مسكوني (در محله هاي قديمي قلعه آقا، جلالان و …) جهت جلب مشارکتهای مردمی.
که در خاتمه این پروژه و اطلاعات حاصل از برداشت، جهت تهیه ی بسته جامع اقتصادی و اجتماعی نحوه انتفاع مالکین مستحدثات موجود در این اراضی در اختیار کارگروه سه جانبه مربوطه متشکل از نمایندگان استانداری اصفهان، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری اصفهان قرار می گیرد.
تگریان در انتها گفت با عنایت به قدمت این منطقه در تولید محصولات کشاورزی زبانزد در سطح ملی از جمله خیار، به، خرمالو و گونه های گل فصل همچون بنفشه از گذشته تا کنون، همچنین وجود آثار تاریخی و طبیعی و مراکز تفریحی منحصر بفرد علاوه بر اینکه در سطح ملی بعنوان یک منطقه ویژه گردشگری شناخته شده درحال حاضر نیز بعنوان ریه کلان شهر اصفهان شناخته می شود، بنابراین مورد انتظار است، همه مسئولین استانی و کشوری در راستای حفظ این عرصه ارزشمند از هرگونه کمک و اقدام ویژه دریغ ننمایند.

ا