تأييد ثبت “روز ملي جنگل و كوهستان” در تقويم رسمي كشور

نام‌گذاري يك روز با عنوان روز ملي جنگل و كوهستان در متن تقويم رسمي كشور مورد تأييد قرار گرفت و به زودي براي اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، نورالله مرادي، معاون آموزش و مشاركت‌هاي مردمي از تأييد ثبت يك روز با عنوان “روز ملي جنگل و كوهستان” در متن تقويم رسمي كشور خبر داد.

نورالله مرادي با اشاره به تلاش سازمان حفاظت محيط زيست و ارائه ۱۱ پيشنهاد نام‌گذاري روزها و مناسبت‌هاي محيط زيستي براي گنجاندن در تقويم رسمي كشور به دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كشور گفت: بعد از ثبت روز ملي آموزش همگاني حفظ محيط‌زيست و روز محيط‌بان، سومين روز با نام “روز ملي جنگل و كوهستان” در جلسه كارگروه نام‌گذاري روزها و مناسبت‌هاي خاص به صورت كلي مورد تأييد قرار گرفت و به زودي در متن تقويم رسمي كشور گنجانده خواهد شد.

معاون آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست، هدف از نام‌گذاري روز ملي جنگل و كوهستان را افزايش توجه عموم مردم و دستگاه‌هاي مرتبط به مسئوليت اجتماعي خود در قبال محيط زيست جنگل و كوهستان ارزيابي كرد و افزود: حفظ و نگهداري از تنوع زيستي و ايجاد رفاه براي ساكنان جنگل و كوهستان از ديگر اهداف نام‌گذاري اين روز در تقويم رسمي كشور بوده است.

 مرادي از معاونت محیط زیست طبیعی و دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان پيشنهاد دهنده روز ملي كوهستان نام برد و گفت: روز پيشنهادي كوهستان براي درج در تقويم رسمي به دليل هم‌زماني با ۱۱ دسامبر، روز جهاني كوهستان، ۲۰ آذرماه پيشنهاد شده است.

وي با اشاره به اينكه كوه‌ها بزرگترين منبع آب شيرين و منشاء تنوع‌زيستي جهان هستند و نيمي از مساحت كشور كه شامل وسعت بالايي از مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست مي‌شود را دربرگرفته‌اند، گفت: ميزان فرسايش خاك و كوه‌هاي ايران در مقايسه با ديگر كشورها بسيار زياد است و عوامل طبيعي و انساني به ميزان زيادي اكوسيستم‌هاي كوهستاني كشور را تهديد مي‌كند و انتخاب يك روز در تقويم كشور به آگاهي جامعه از ضرورت حفاظت كوهستان كمك خواهد كرد.

مرادي همچنين گفت: جنگل‌ها علاوه بر جلوگيري از فرسايش خاك و حفظ كيفيت آن، داراي نقشی کلیدی در از بین بردن دی اکسید کربن و سایر آلودگی‌ها از هوا هستند و باعث كاهش تغييرات آب و هوا و گرمايش زمين مي‌شوند و اكوسيستم غني جنگل‌ها بقای موجودات زنده زيادي را تضمين مي‌كنند كه متاسفانه مخاطرات زيادي همچون قطع درختان، آتش‌سوزي و تخريب جنگل براي ايجاد مرتع و محل كشاورزي حيات آن را تهديد مي كند كه ثبت اين روز در تقويم رسمي كشور به آگاهي عمومي براي حفاظت از آن كمك خواهد كرد.

وي با تبريك تاييد ثبت “روز ملي جنگل و كوهستان” به جامعه محيط زيستي كشور، ضمن تقدير از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي فرهنگ عمومي كشور، ابراز اميدواري كرد اين قبيل اقدام‌هاي فرهنگي به نهادينه شدن خردمندي و دانش حفاظت از محيط زيست در ايران اسلامي منجر شود.