نصف جهان میزبان مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) خواهد بود/ گام بلند اصفهان برای رشد جایگاه خود در اقتصاد آسیا

دهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با حضور امیر کشانی، اصغر اخوان مقدم، محمدرضا برکتین، سید وحید دزفولی، وحید فولادگر، مسعود گلشیرازی، محمدرضا گل احمد، سید یوسف قاضی عسگر، مژگان ایزدی و فرشته امینی در محل حوزه ریاست اتاق بازرگانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، دستورات جلسه شامل پیگیری مصوبات قبلی، گزارش دبیرکل از فعالیت‌های بهمن‌ماه، بررسی پیشنهاد راه‌اندازی سیستم VDI در اتاق بازرگانی اصفهان و سایر موارد قابل طرح بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست عنوان کرد: پژوهشی در اتاق بازرگانی انجام شد و قیمت‌گذاری دستوری مورد بررسی قرار گرفت، شاخصه‌های مختلفی در این طرح با نگاه دقیق موشکافی شد، برخی طرح‌ها در دست اجرا است که آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند، امروز قیمت‌گذاری دستوری، اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی روبرو ساخته و روزبه‌روز بر حجم این مسائل افزوده می‌شود، این در حالی است که قیمت‌گذاری دستوری از لحاظ شرعی نیز توسط علما و فقها منع شده است. امروز قیمت‌گذاری دستوری موجب شده در بسیاری از موارد همچون تهیه بلیط سفرهای زمینی و هوایی مشکلات متعددی برای عموم مردم ایجاد شود و با کمبود بلیط روبرو باشیم.
وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر اینکه شاخصه‌های اقتصاد خرد و اقتصاد اسلامی را با مشکلاتی روبرو می‌کند در اقتصاد کلان نیز تأثیرات منفی خود را دارد، برای نمونه در این نوع قیمت‌گذاری با سرکوب قیمت‌ها، حاشیه سود فعالیت‌های مولد کاهش می‌یابد؛ لذا پروژه‌های مولد تعطیل می‌شود و بازارهای غیرمولد رونق می‌گیرند. علاوه بر این، قیمت‌گذاری دستوری خلاقیت، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان را خدشه‌دار می‌کند. ضروری است قیمت‌گذاری دستوری از چرخه فعالیت‌های اقتصادی حذف شود تا بتوان فضا را به شکل مناسب‌تری مدیریت کرد، در زمان همه‌گیری کرونا، بازار ماسک بهداشتی توانست بدون قیمت‌گذاری دستوری اداره شود و این موضوع باعث شد بازار این محصول بدون مشکل، مدیریت شود و کالای مورد نیاز مردم نیز در یک بازار رقابتی بین تولیدکنندگان تأمین شد لذا می‌توان نتیجه گرفت که بازار را می‌توان بدون قیمت‌گذاری دستوری اما با سیاست‌گذاری درست، مدیریت کرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اقتصاد کشور در برخی موارد نیاز به بازنگری دارد، برای نمونه در صورتی که تعطیلی روزهای پنجشنبه مورد تأیید قرار گیرد خسارات زیادی به اقتصاد وارد می‌شود، تعدد بخشنامه‌ها و… نیز موانع بسیاری بر سر راه فعالان اقتصادی قرار می‌دهد. در هر صورت در پارلمان بخش خصوصی به دنبال دفاع از حقوق فعالان اقتصادی و مطالبه‌گری صحیح از دولت و حاکمیت هستیم و امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم قدمی در راستای کمک به اقتصاد کشور برداریم.
وی در خصوص پیشنهاد برگزاری دومین جلسه مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در اردیبهشت‌ماه گفت: برگزاری این مجمع با محوریت شورای روابط بین‌الملل با رویکرد توسعه کسب‌وکار اعضا و رونق دادوستد تجاری اصفهان می‌تواند نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی استان ایفا کند. این نشست می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های اقتصادی استان کمک شایانی داشته باشد و موجب گسترش ارتباطات و تعاملات فعالان اقتصادی اصفهان شود.

اصغر اخوان مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب‌وکار نیز عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری تأثیرات خود را در مواد اولیه نیز گذاشته است و باعث هدررفت منابع می‌شود، در این شرایط در جلسات مختلف همچون شورای گفتگو مشکلات فعالان اقتصادی را مطرح و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، برخی مسائل باعث خروج سرمایه‌ها از کشور شده لذا ضروری است موانع موجود برطرف شوند تا فعالان اقتصادی بتوانند با آسودگی خیال به فعالیت‌های خود بپردازند.

سید وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته نیز عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری مشکلات زیادی ایجاد کرده و به همین دلیل نمی‌توان بسیاری از کالاها را به صورت صحیح قیمت‌گذاری کرد، قیمت‌گذاری بسیاری از محصولات پیچیدگی‌های خاصی دارد و شاخص‌های متعددی در تعیین نرخ دخیل هستند، به همین دلیل باید سازوکار مناسب به این منظور اندیشیده شود.

محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون صنایع هم گفت: نگاه‌ها به مسائل مختلف به صورت کوتاه مدت و روزمره است، درحالی‌که باید برنامه‌های متناسب با شرایط تدوین و اجرا شوند، ساختار نظام اقتصادی کشور مشکلاتی دارد که نیاز به برطرف شدن دارند، برای حل معادلات پیچیده اقتصادی نیاز به مدل‌های منطقی است و باید از ظرفیت‌های مختلف بنا به شرایط بهره برد.

فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات گفت: ضروری است فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی در جلسات مختلف در خصوص تبعات قیمت‌گذاری دستوری اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی داشته باشند و مسئولان را از تأثیرات منفی این شرایط آگاه سازند، با مطالبه‌گری در این زمینه می‌توان شرایط را تا حدود زیادی کنترل کرد و در راستای رفع مشکلات بخش خصوصی قدم برداشت.
وی ادامه داد: در خصوص مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)، باید اهداف برگزاری این نشست به طور دقیق مشخص شود از هم‌اکنون برای بهره‌برداری مناسب از فرصت میزبانی برنامه داشت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه عنوان کرد: پژوهشی در اتاق بازرگانی به منظور شناسایی کالاهای مزیت‌دار و کشورهای هدف مناسب برای صادرات از استان انجام شد و پس از بررسی شاخصه‌های تخصصی ۶۰ کالای اولویت‌دار در استان شناسایی شدند و در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری مناسب از این داده‌ها به منظور کمک به افرایش تجارت استان هستیم.

سید یوسف قاضی عسگر، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون صنایع غذایی نیز در ادامه جلسه عنوان کرد: در شرایط کنونی وضعیت به گونه‌ای است که برخی نهادهای مهم نیز از قیمت‌گذاری دستوری حمایت می‌کنند و همین موضوع شرایط را برای بهبود شرایط سخت‌تر می‌کند. در همین خصوص باید با تعامل و هماهنگی در جهت رفع مشکل تلاش کنیم.
محمدرضا گل احمد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز گفت: در کشورهای مختلف روند قیمت‌گذاری متفاوت است و این موضوع در خصوص کالاهای مختلف نیز شرایط یکسانی ندارد، لذا ضروری است در این بخش اقدامات تخصصی شکل گیرد.
وی در ادامه در خصوص مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)، اظهار کرد: این انجمن در ژوئن ۲۰۰۲(خرداد ۱۳۸۱) با حضور ۱۲ کشور در تایلند تأسیس و ایران از سال ۲۰۰۴ به عضویت آن در آمد، تمرکز مجمع بر مسائل توسعه‌ای و اقتصادی است، واگذاری ریاست مجمع به ایران از شهریورماه جاری انجام شده است، از اهداف اصلی مجمع می‌توان به مواردی شامل: «ترویج همکاری کشورهای آسیایی در همه نقاط قوت و فرصت‌های شناسایی شده برای کاهش فقر و توسعه زیرساخت‌های علمی برای بهبود کیفیت زندگی مردم آسیا» ؛ «توسعه اقتصاد و بازارهای مالی، افزایش قدرت چانه‌زنی و در نتیجه افزایش توان رقابت در بازارهای بین‌المللی به جای رقابت میان کشورهای عضو»؛ «تلاش بر تمرکز بر نقاط مثبت و توانایی‌های کشورهای عضو در یک رشته فعالیت اقتصادی، جهت تبدیل اعضا به شرکای قابل اطمینان برای سایر مناطق»؛ «تبدیل قاره آسیا به یک جامعه آسیایی و ارتباط با سایر نقاط دنیا، کمک به رشد و رفاه بیشتر کشورهای آسیایی» اشاره کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: میزبانی دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع در اصفهان پیگیری شد، باید از همه ظرفیت‌ها به منظور میزبانی شایسته از این رویداد مهم بهره برد، اجلاس در اوایل سال ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم از این ظرفیت برای معرفی ظرفیت‌های اصفهان و بهره‌گیری به منظور توسعه اقتصاد استان استفاده کنیم، به‌طورقطع برگزاری این رویداد مهم می‌تواند نتایج مطلوبی برای اصفهان و سراسر کشور به همراه داشته باشد، همچنین در چند روز آینده میزبان رئیس‌جمهور تاتارستان خواهیم بود و می‌توان از این سفر نیز برای توسعه روابط اقتصادی و گسترش تعاملات بهره کافی را برد.

مسعود گلشیرازی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون انرژی نیز عنوان کرد: میزبانی از نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی خوب و ارزشمند است؛ اما در صورتی که این میزبانی بتواند نتایج مطلوب و اهداف مناسبی را برای میزبان محقق سازد و به رشد و توسعه اقتصادی کمک کند. به همین دلیل اگر قرار است نشستی با این حجم به میزبانی استان برگزار شود باید برنامه‌ریزی به منظور استفاده مطلوب از فرصت میزبانی شکل بگیرد و فرصت‌سوزی نشود.

در بخشی از این نشست، حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی به بیان فعالیت‌های اتاق در یک ماه اخیر پرداخت و گزارشی از فعالیت واحدهای مختلف ارائه داد.
در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات دستورکار، موارد زیر به تصویب رسید.
پیشنهاد برگزاری دومین جلسه مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در اردیبهشت‌ماه با محوریت شورای روابط بین‌الملل با رویکرد توسعه کسب‌وکار اعضا و رونق دادوستد تجاری اصفهان به تصویب رسید. همچنین پیشنهاد راه‌اندازی سیستم VDI در اتاق بازرگانی اصفهان منوط به رعایت امنیت شبکه و داده‌ها با بهره‌مندی از مشاورین مختلف در سه حوزه اجرا، مناقصه و کلان به تصویب رسید.