به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور رئیس‌جمهور تاتارستان؛ نشست بررسی فرصت‌های تجاری اصفهان و جمهوری تاتارستان برگزار شد

با حضور رئیس‌جمهور تاتارستان، استاندار اصفهان، رئیس اتاق بازرگانی و سایر مسئولان، نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و جمهوری تاتارستان در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران و به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این نشست گفت: بسیار خرسند هستیم که استان اصفهان را به‌عنوان دومین مقصد خود قرار دادید و در این سفر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های استان برای ما فراهم شد.
وی ادامه داد: میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه شرایط جدیدی شکل گرفته است و این ظرفیت‌ها می‌تواند فرصتی فراهم کند تا میان استان اصفهان و جمهوری تاتارستان، افق‌های روشنی برای آینده‌ای درخشان در روابط و تعاملات آینده تعریف شود.
استاندار اصفهان، جمعیت این استان را بیش از ۵ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: وسعت استان اصفهان بیش از ۱۰۷ هزار کیلومترمربع است و می‌تواند بضاعت‌های خوبی را برای این فصل جدید همکاری فراهم کند.
مرتضوی گفت: این استان دارای اقلیمی متنوع است و همین موضوع جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران دارد.
وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان اصفهان، عنوان کرد: ۴۵ درصد ورق‌های فولادی کشور، ۳۵ درصد از تجهیزات دارویی و بهداشتی کشور و ۵۵ درصد از تولیدات زیورآلات کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.
استاندار اصفهان ادامه داد: این استان، قطب مطلق تولید لوازم‌خانگی در کشور و حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید منسوجات و صنعت نساجی کشور را دارا است.
وی متذکر شد: استان اصفهان ۳۰ درصد از مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی ساختمانی کشور را تولید می‌کند و ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع غذایی نیز دارد.
استاندار اصفهان اظهار کرد: همچنین این استان غنی از سرمایه انسانی مجرب و متخصص است که این شاخصه را مهم‌ترین دارایی استان اصفهان می‌دانیم. استان اصفهان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه گردشگری طبیعت و تاریخی را در قلب خود جای داده است.
وی ادامه داد: این موارد مرور کوتاهی بر ظرفیت‌ها و استعدادهای استان اصفهان است که می‌تواند در تعاملات خود با جمهوری تاتارستان به میدان بیاورد.
استاندار اصفهان گفت: ضمن این سفر می‌توانیم مسیری را برای ارتقای همکاری‌ها میان اصفهان و کشور تاتارستان روسیه در آینده فراهم کنیم.

رستم مینیخانوف (MINNIKHANOV Rustam) رئیس‌جمهور تاتارستان روسیه نیز در این نشست بیان کرد: هدف ما از این سفر ایجاد روابط تجاری و غیرتجاری با کشور ایران و به‌ویژه استان اصفهان است. امیدوارم در این دیدار تعاملات دوستانه و قوی شکل بگیرد. جمهوری تاتارستان قدر این روابط دوجانبه را خواهد دانست و ارزیابی موفقیت بالایی از آن خواهد داشت.
وی بیان کرد: ارتباطات بین‌المللی میان دو کشور ایران و روسیه در سالهای اخیر افزایش یافته است و در طی چند سال اخیر هیئت‌های تجاری زیادی به مناطق مختلف کشور ایران سفر کرده‌اند و مأموریت‌های تجاری مختلفی انجام داده‌اند. از عوامل تأثیرگذار توسعه روابط ایران و تاتارستان؛ تشابه مذهبی و پیوندهای معنوی دو منطقه با یکدیگر است. جمهوری تاتارستان در سال جاری میزبان رویدادهای بین‌المللی است به همین خاطر تاجران و فعالان اقتصادی ایرانی را دعوت می‌کنیم تا در این رویدادها حضور یابند. همچنین یکی از اجلاس‌های مهم در جمهوری تاتارستان برگزاری اجلاس کشورهای بریکس است و ما صمیمانه منتظر حضور مسئولان کشور ایران هستیم.
وی با بیان اینکه جمهوری تاتارستان بر اساس داده‌های تولید ناخالص منطقه‌ای، تولیدات صنعتی، سهم جذب سرمایه‌گذار، میزان ساخت‌وساز و… جزو ۱۰ منطقه مهم صنعتی در روسیه محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر تاتارستان بیش از ۳۰ درصد از پلی‌اتیلن روسیه، ۴۳ درصد از میزان لاستیک مصنوعی، ۱.۲ درصد لاستیک باری و ۱.۳ درصد تولید ماشین‌های باربری روسیه را تأمین می‌کند. این منطقه در حوزه تولید نفت و فرآورده‌های نفتی بسیار قدرتمند است و ۶۵ درصد از میزان تولیدات نفتی خود را در طول سال فراوری می‌کند. با توجه به تشابهات مذهبی و اقتصادی میان دو کشور، جمهوری تاتارستان می‌تواند مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان باشد.

آندری ژیلتسوف (ZHILTSOV Andrei) سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: امروز روابط دوجانبه ایران و روسیه در حال افزایش است و ایران به‌عنوان کشور دوست و همسایه فدراسیون روسیه انتخاب شده است و نقش اساسی توسعه روابط ایران و روسیه را استان اصفهان برعهده دارد. بر اساس داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ ماه گذشته میزان گردش کالای بین دو کشور دو برابر افزایش یافته است و به میزان ۲۱ میلیون دلار در سال رسیده است. سهم استان اصفهان در این میزان گردش کالا هفت میلیون دلار بوده است و امیدواریم روند توسعه روابط اصفهان با تاتارستان ادامه‌دار باشد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان ورود گردشگران روسیه به اصفهان چهار و نیم برابر شده است، بیان کرد: برای اولین‌بار روسیه به‌عنوان دومین مقصد گردشگران ایرانی بعد از چین مورد توجه قرار گرفته است و ما به دنبال آن هستیم تا جمهوری تاتارستان را به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری برای ایرانیان معرفی کنیم. اصفهان و جمهوری تاتارستان از پتانسیل اقتصادی بالایی برخوردار هستند و در کشورهای خود از سرآمدان حوزه اقتصادی محسوب می‌شوند. اعتقاد دارم تفاهم‌نامه‌هایی که میان دو کشور در حال انجام است ما را به همکاری‌های بیشتر خواهد رساند و نقش اصفهان و جمهوری تاتارستان در آن بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و جمهوری تاتارستان با اشاره به این نکته که اصفهان را به‌عنوان شهر صلح خاورمیانه می‌شناسند، گفت: طی قرن‌های گذشته ادیان مذهبی مختلف بدون هیچ‌گونه تنش و تضادی در این شهر کنار یکدیگر زندگی کردند و ازاین‌جهت این لقب را به اصفهان داده‌اند. جمهوری تاتارستان نیز به‌عنوان مرکز ادیان در روسیه شناخته می‌شود و از این نظر فرصت مناسبی برای تعامل مناسب برقرار شده است. به رئیس‌جمهور تاتارستان و هیئت همراه تبریک می‌گویم که مقصد مناسبی را برای ارتباطات تجاری و غیرتجاری خود انتخاب کرده‌اند.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی اصفهان از پیشنهاد رئیس‌جمهور تاتارستان به‌منظور توسعه روابط بین دو اتاق بازرگانی اصفهان و تاتارستان استقبال خواهد کرد و به همین خاطر آمادگی کامل خواهیم داشت تا میز مشترک اتاق بازرگانی تاتارستان را در اتاق بازرگانی اصفهان راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر تجار اطلاعات ناقصی از بازارهای تاتارستان دارند و به همین خاطر آمادگی داریم تا هر موقع که میز تاتارستان به اصفهان واگذار شود سریعاً نیروی خود را در آنجا مستقر کنیم و از این طریق همکاری‌ها توسعه یابد.
کشانی تصریح کرد: از رئیس‌جمهور تاتارستان درخواست داریم تا مرکز پخش کالاهای ایرانی را در جمهوری تاتارستان ایجاد کند تا تجار بتوانند کالاهای خود را به آن منطقه صادر کنند. اکنون یکی از مسائل مهم در خصوص توسعه روابط اصفهان با جمهوری تاتارستان لزوم ایجاد پرواز مستقیم کازان به اصفهان و برعکس است. این امر می‌تواند میزان تجارت دو کشور را تسریع کند در همین راستا اتاق بازرگانی آمادگی کامل دارد تا از تور لیدرهای تاتارستان به منظور شناسایی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی اصفهان میزبانی کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: از رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه و اتاق بازرگانی تاتارستان دعوت می‌نمایم تا در اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی که در اصفهان برگزار می‌شود حضور داشته باشند. برای توسعه روابط میان دو کشور باید تحرک‌بخشی به شاخه شرق کریدور شمال به جنوب توجه ویژه شود. این شاخه شرقی می‌تواند آثار بسیاری در توسعه ارتباطات استراتژیک بین دو کشور داشته باشد.

محمود حقیقت سرشت، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این نشست در خصوص راهکارهای عملیاتی برای توسعه همکاری میان اصفهان و تاتارستان گفت: برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در کازان و هفته فرهنگی کازان در اصفهان، انعقاد تفاهم‌نامه با مسئولان تاتارستان به منظور تولید محصولات دانش‌بنیان مشترک و ایجاد همکاری صنعتی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای تبادل استاد و دانشجو و انجام کارهای تحقیقاتی مشترک، در اختیار قرار دادن فضای نمایشگاهی نمایشگاه اصفهان به شرکت‌های روسی در نمایشگاه‌های داخلی و همچنین برعکس، ایجاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و تاتارستان، حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه غذای حلال کازان و ارتباط دوسویه میان سرکنسولگری ایران در کازان و سرکنسول کازان در ایران به منظور پیگیری مصوبات و دستاوردهای این نشست از جمله راهکارهای عملیاتی برای توسعه همکاری میان اصفهان و تاتارستان است که باید به آنها توجه ویژه شود.

اولگ کوروبچنکو (KOROBCHENKO Oleg) وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان نیز در این نشست بیان کرد: اتاق بازرگانی جمهوری تاتارستان یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های فدراسیون روسیه به شمار می‌رود و اکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر در آن عضو هستند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در جمهوری تاتارستان استخراج و فراوری نفت است، گفت: سالانه بیش از ۳۵ میلیون تن نفت در این کشور تولید می‌شود و بیش از ۶۵ درصد از آن توسط واحدهای اقتصادی فراوری می‌شود. در حال حاضر در جمهوری تاتارستان مجموعه‌های تولیدی بزرگ هلی‌کوپترسازی، کشتی‌سازی و روغن‌های خوراکی وجود دارد و این موضوع می‌تواند به گسترش همکاری‌ها کمک کند. در حال حاضر تاتارستان پرچم‌دار صادرات محصولات کشاورزی روسیه محسوب می‌شود و سالانه محصولاتی همچون غلات، گوشت، تخم‌مرغ و شیر را به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر می‌کند.
وی اظهار کرد: این کشور بیش از سه منطقه ویژه اقتصادی دارد و یکی از مراکز اصلی روسیه برای تولید پلاستیک و محصولات پتروشیمی به شمار می‌رود. امیدواریم میزان ارتباطات بین‌المللی با کشور ایران افزایش یابد و ارتباطات خوبی بین کنسولگری ایران در کازان و کنسولگری روسیه در اصفهان برقرار شود.

محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: سابقه همکاری میان دو کشور ایران و روسیه به چند قرن پیش برمی‌گردد. فرصت رایزنی به وجود آمده طی روزهای گذشته با مسئولان تاتارستان فرصتی را فراهم کرده است تا زمینه گسترش روابط ایران با کشور روسیه افزایش یابد. طی چند روز گذشته بانوان کارآفرین اصفهانی با وزیر فرهنگ تاتارستان، تعاملات خوبی برقرار کردند و امیدواریم این ارتباطات مثمرثمر باشد. دو کشور از لحاظ علمی با یکدیگر نقاط مشترکی دارند و وزیر آموزش‌وپرورش تاتارستان در بازدیدی که از مراکز علمی اصفهان داشتند بر توسعه همکاری‌ها تأکید کردند.